בניין עיריית חולון. צילום: אלי נאמן לאתר
בניין עיריית חולון. צילום: אלי נאמן לאתר

מדוע ראש העירייה לשעבר משה רום לא הונצח עד היום בחולון?

הערב בישיבת המועצה: למה רק ראש עירייה אחד מעולם לא הונצח ולמה העירייה לא דואגת למתפללים לקראת חגי תשרי?

פורסם בתאריך: 6.9.20 17:02

הערב (ראשון) תתקיים ישיבת המועצה הראשונה מן המניין לאחר פגרת הקיץ. בעקבות הגבלות הקורונה חברי המועצה וראש העירייה, מוטי ששון, יתכנסו בתוך מתחם האירועים תחת כיפת השמיים "פשא".

במסגרת הישיבה צפוי חבר המועצה מיקאל בוזגלו להגיש הצעה לסדר בעניין הסדרת מנייני תפילה בתקופת החגים בכפוף למתווה הרמזור. כמו כן, צפוי חבר המועצה ניסן זכריה, להגיש שאילתה בעניין חוסר ההנצחה של ראש העירייה לשעבר משה רום, שנפטר לפני יותר מעשור.

במהלך ישיבת המועצה הערב צפוי חבר המועצה, ניסן זכריה, לשאול את ששון מדוע טרם הונצח שמו של ראש העירייה לשעבר, משה רום, בחולון.

רום, עורך דין במקצועו, נבחר בשנת 1989 לראשות העיר חולון מטעם מפלגת הליכוד וכיהן בתפקיד זה במשך קדנציה מלאה. בשנת 1993 התמודד לקדנציה שנייה, אך הפסיד למוטי ששון. לאחר מכן פרש מהחיים הפולטים ושב לעיסוקו כעורך דין. בשנת 2003 התמודד בבחירות למועצת העיר מטעם רשימה עצמית. בשנת 2007 הלך לעולמו בגיל 67 לאחר שלקה בלבו.

תמונה: מתוך אתר העירייה

למרות שעברו 13 שנים מאז שנפטר, טרם הונצח שמו של רום בעיר. מאז נעשו כמה ניסיונות לכך, אולם אף אחד מהם לא יצא לפועל. לפני תשע שנים אישרה ועדת השמות להסב את חלקו המזרחי של רחוב ההסתדרות על שמו של רום, ואף נתלו שלטים חדשים לאורכו עם השם החדש. אולם המהלך גרר ביקורת רבה מצד התושבים אשר טענו כי לא לקחו חלק בקבלת ההחלטה ובלילה אחד שינו את כתובתם. לאחר שבועות בודדים חזר הרחוב לשמו הקודם. מאז עלו מספר הצעות לקרוא על שמו של רום מקומות אחרים בעיר, אולם הדבר לא יצא לפעול. נכון להיום רום הוא ראש העירייה הנבחר היחיד שאינו בין החיים וללא הנצחה, זאת לאחר שעל שמם של קודמיו בתפקיד, חיים קוגל ופנחס אילון, קרואים רחובות ובתי ספר.

"אחרי כל כך הרבה שנים שדנו בזה כמה פעמים היו החלטות והייתה החלטה של ועדת השמות במועצה לקרוא את ההמשך של רחוב חנקין על שמו, הורידו את השילוט ואת כל זה מסדר היום. שום דבר לא נעשה", אומרת אלמנתו של רום, שרה. "בהתחלה הילדים שלי היו בקשר עם עוזר ראש העירייה. אני מצדי התייאשתי לאחר שפה ברחוב ההסתדרות היו שלטים והיה טקס. אני חושבת שמן הראוי היה שייתנו תשובה עניינית".

עוד מוסיפה רום כי אין זה הגיוני שעל שמו של רום לא נקרא רחוב או בית ספר, זאת בעוד שעל שם של קודמיו בתפקיד קרואים מזה שנים רבות רחובות, שכונה ושני בתי ספר. "היה פה את ראש העיר חיים קוגל, יש תיכון ורחוב על שמו", אומרת רום, "על שמו של פנחס איילון קראו תיכן ורחוב. בנו שכונה שלמה עם 300 עם רחובות. הנציחו פה אנשים לא רק מחולון, אישי ציבור שונים. משה היה ראש עירייה לפני 30 שנה. הוא היה ראש עירייה נקודה ומגיעה לו הנצחה".



עוד במסגרת ישיבת המועצה: המניין בתפילות חגי תשרי. השבוע החל לצאת לדרך מתווה הרמזור של פרופ' רוני גמזו, לפיו חלות הגבלות שונות על היישובים לפי רמת התחלואה בהם. בחולון המוגדרת לפי שעה כעיר צהובה, חלות הגבלות על ההתקהלות בשטחים פתוחים עד 100 איש. בשטח פתוח של מקום ציבורי או עסקי, ההתקהלות מותרת עד 60 אחוז מהתפוסה המרבית המותרת לפי רישיון העסק או עד 100 איש לכל היותר. התקהלות בתוך מבנים מוגבלת עד 50 איש.

במהלך החודשים האחרונים צומצמה מאוד ההתקהלות בתוך בתי הכנסת, דבר אשר הביא להקמת מניינים אלטרנטיביים בתוך חצרות של בנייני מגורים או ברחובות עצמם. כעת, עם הכניסה לתקופת החגים, חלה עלייה בביקוש למנייני תפילה, זאת במקביל להגבלות על ההתקהלות. דבר זה מעמיד אתגר לא פשוט עבור ציבור המתפללים. הצעתו של בוזגלו מבקשת מהעירייה ליישם פתרונות אשר יוכלו להקל על הציבור בריבוי כמות המניינים הקיימים ובהקמת מניינים מרובים במרחב הציבורי בכפוף לתכנית הרמזור.

מיקאל בוזגלו

צילום: ליאור פינקסון

"אנו רואים שעיריות רבות מאמצות ודואגות לתושבים בסידורי התפילה, כמו למשל עיריית תל אביב-יפו, יש בה כ-450 בתי כנסיות ויחד עם המועצה הדתית מאפשרים לתושבים להגיש בקשה מקוונת לאישור התרחבות לתפילה. בנוסף העירייה תדאג לחיבורי חשמל וכיסאות", אומר בוזגלו, "מן המצופה שעיריית חולון תפעל אל מול האפשרות הזו ותמפה מספר בתי כנסיות מרכזיים ותדאג הן לכיסאות מאווררים וחיבור חשמל. כמובן הכל בהתאם לרמזור".



 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר