בית הכנסת הגדול חולון
בית הכנסת הגדול חולון

כיפור בצל הקורונה: כך נערכים בבית הכנסת הגדול בחולון

בבית הכנסת הגדול של חולון עברו מלחמות ומשברים, אבל דבר לא הכין את המתפללים לנגיף הקורונה

פורסם בתאריך: 26.9.20 18:14

בצל מגבלות הקורונה המחמירות, נערכים בתי הכנסת בחולון למתווה תפילה לא שגרתי במהלך יום הכיפורים. בשונה משנים מקודמות, בהן בתי הכנסת בעיר היו מלאים מקצה לקצה ביום כיפור, המציאות השנה תהיה שונה.

גם בבית הכנסת הגדול של חולון נערכים ליום כיפור שיצוין השנה אחרת. זאת, לאחר 76 שנות פעילותו שבהן הגיעו אל המקום מדי שנה מתפללים רבים מכל רחבי העיר. בית הכנסת הוקם בשנת 1944 על ידי התעשיין בן ציון שנקר, ששימש יושב הראש הראשון של שכונת אנגרובנק בחולון, יחד עם שמואל קורץ, ששרד את השואה והיה ליושב הראש הראשון של בית הכנסת.

שנתיים לאחר מכן, נרצח שנקר על ידי חיילים בריטיים במהלך פעולת תגמול בשכונת אנגרובנק, כנקמה על מבצע של ארגון הלח"י שהביא למותם של שלושה חיילים בריטים. במרוצת השנים, גדלה הקהילה של בית הכנסת.



השנה נערכים בבית הכנסת הגדול לתפילות תחת מגבלות הקורונה. "אנחנו נקיים את התפילות לפי המתווה של משרד הבריאות", מסביר הרב ירחמיאל גורליק המשמש כרב בית הכנסת, "חילקנו את המקום לקפסולות כדי שכל אחד יוכל להשתתף בתפילות. אנחנו נקיים מניינים בחצר לאורך הרחוב כדי שאנשים יוכלו להיות במהלך תפילת הנעילה".

"זו אחריות שלנו בתור הרבנים לדאוג שישמרו על הכללים"

"בראש השנה יזמנו בחב"ד תקיעות שופר במרחב הפתוח", ממשיך הרב ירחמיאל גורליק, "הייתי בשישה מקומות באנגרובנק ולמעלה מ-150 איש שמעו את תקיעות השופר. אנחנו רואים שעם ישראל רוצה להגיע. אם עושים את הכול לפי הכללים אנשים מגיעים. זו אחריות שלנו בתור הרבנים של בתי הכנסת לדאוג שישמרו על הכללים. אני לא יכול לומר לכל אחד מה לעשות באופן אישי, אבל במרחב הציבורי זו אחריות שלנו שאף אחד לא יידבק מאף אחד. הפצנו ערכה לאנשים שיישארו בבית. אנחנו מחלקים עשרות אלפי ערכות בעיר בהן יש סדרי תפילה ליחיד".

בית הכנסת הגדול, שקיים מעל 75 שנה, מונה קהילה ותיקה הכוללת חברים מהתקופה שבה נבנה בית הכנסת. "למעט כמה שבועות של הקורונה, מעולם לא פסקה התפילה בבית הכנסת", אומר הרב גורליק ומוסיף, "אחד מהמתפללים הוותיקים זכה כנער לבנות את הכיפה של בית הכנסת. כיום הוא מגיע בכל יום אל בית הכנסת וזו אחריות שלנו גם לשמור עליהם".

במהלך השנים, זכה בית הכנסת לעבור אירועים רבים שעיצבו את פניה של המדינה. כך למשל קרה בזמן מלחמת ששת הימים שהביאה להתעוררות של הקהילה סביב בית הכנסת. "בעקבות המלחמה הייתה התעוררות מאוד גדולה בבית הכנסת. נכתב ספר תורה חדש ואל בית הכנסת הגיע ראש העיר, פנחס איילון", מספר הרב גורליק, "רגעים של קושי ומשבר נותנים כוח לאנשים".

כיצד לדעתך ישפיע הריחוק החברתי של הקורונה על הקהילה?

"אני צופה שזה יביא תנופה גדולה ועלייה בחיבור של אנשים להגיע אל בית הכנסת ולהיות מחוברים לקהילה מבחינת אמונית ורגשית. כל התופעה של הרשתות החברתיות יצרה הרבה קהילות. אנשים אומרים שזה יצר ריחוק ואם מסתכלים על זה באמת רואים שיש בזה גם דבר טוב".

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר