צילום: אופיר אייבי

השר אלי כהן: "נוכל לפתוח את המשק בתחילת פברואר"

משבר הקורונה, הבחירות המתקרבות, המדינה הערבית הבאה שתחתום על הסכם שלום ורחוב סוקולוב: שר המודיעין אלי כהן מחולון בראיון מיוחד

פורסם בתאריך: 18.12.20 09:05

כששואלים את שר המודיעין, אלי כהן ממפלגת הליכוד, מה שלומו, הוא משיב שהאור כבר נמצא מעבר לקורונה. בימים הקרובים יחל מבצע החיסונים הגדול, יש שיאמרו, הגדול ביותר בתולדות המדינה, למיגור המגפה. זאת, לאחר שמנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) נתן את האור הירוק לחיסון שפיתחה חברת התרופות פייזר. בארצות הברית, קנדה ובבריטניה כבר החלו לחסן את הצוותים הרפואיים וקשישים. יחד עם זאת, התחלואה ממשיכה לעלות, המשבר הכלכלי ממשיך לרסק רבים וחוסר היציבות הפוליטית לקראת בחריות נוספות – עדיין כאן. אבל כהן מעדיף, ובצדק מבחינתו, להתעסק בחיסונים.

"אני מתכוון להתחסן בין הראשונים", מצהיר השר אלי כהן, "אני חושב שהסיכון של לא להתחסן גדול מאשר הסיכון להתחסן. אפשר להיות גאים שמדינת ישראל הולכת להיות בין המדינות הראשונות שיוכלו לתת את החיסון לתושביה. זה מרכיב שיכול לתת לכולנו לנצח את הקורונה, לחזור לשגרה ולתת סיוע לעסקים".

הרבה אנשים בציבור מביעים ספקנות לגבי החיסון שפותח בצורה מהירה. מה עמדתך לגבי מתן הקלות למתחסנים לצד הגבלות לאילו שאינם מתחסנים?

"ראשית, החיסון לא יהיה בכפייה. אנחנו מדינה דמוקרטית. מי שריצה יתחסן ומי שיבחר שלא, זו זכותו, אבל לדעתי הוא עושה טעות. אנחנו קידמנו את הדרכון הירוק וכל מי שיימנה על ארבע אוכלוסיות הבאות: התחסן, החלים מקורונה, נמצאו בגופו נוגדנים או עם תוצאה שלילית ב-72 השעות האחרונות, לא יחולו עליו מגבלות. זו תהיה בשורה לעסקים שהיו סגורים. נחזור לראות את המשחקים של הפועל חולון כפי שהיה קודם. אני חושב שנוכל לפתוח את המשק בתחילת פברואר. אני קורא לכולם ללכת להתחסן. כל מי שהולך להתחסן שומר על היקרים לו ועל האנשים המבוגרים שקרובים אליו. זה כלי חשוב ביותר לעסקים".

כאשר כהן מזכיר את העסקים, אי אפשר שלא לשאול את השר, בן 48 תושב חולון, מה דעתו על על כך שבמהלך השנים האחרונות, חנויות רבות ברחוב סוקולוב נסגרו בזו אחר זו. לכך מתווסף המשבר הכלכלי שפוקד את המשק במהלך החודשים האחרונים שריסק רבים מבחינה כלכלית. השר כהן תולה את החייאת המשק בחזרה מהירה ככל שניתן לשגרה, אחרי שיחלו החיסונים. פרט לכך, הוא מוסיף כי יש לבחון מזימים שייתנו חיים חדשים לרחוב סוקולוב ולמרכז העיר כולו.

"לדעתי עיריית חולון צריכה להשקיע יותר בפיתוח סוקולוב", אומר כהן, "כשר כלכלה ראיתי את זה בלא מעט רשויות ונכון שהדבר הזה יהיה גם כאן. מעבר לכך צריך לראות את רחוב סוקולוב כפרויקט כי אין לו תחליף. זה רחוב ראשי בחולון שיש לא מעט בניינים מסביבו. ראיתי ערים שחידשו את הרחוב המרכזי שלהן באמצעות שיווק פעילות על ידי העירייה וקיום אירועים".

בעקבות המשבר הכלכלי הגעה האבטלה בישראל לשפל של עשרות שנים. "בשנת 2019 הגיע אחוז האבטלה בישראל ל-3.4 אחוז, השיעור הנמוך ביותר ב-50 שנה האחרונות", אומר כהן שבתפקידו הקודם שימש כשר הכלכלה, "הרמב"ם אומר שלתת לבנאדם כסף כצדקה זו מצווה, אבל מצווה גדולה הרבה יותר היא לדאוג לו למקור פרנסה. זה, במשפט אחד, מסכם את האג'נדה שלי כשר הכלכלה והתעשייה. בשנים האחרונות סייענו בפתיחת ובהרחבת עשרות רבות של מפעלים ובכך יצרנו מקומות תעסוקה רבים ואיכותיים. העובדה שלכל אזרח יש את האפשרות לקום בבוקר, לצאת לעבוד ולהתפרנס בכבוד – זהו ההישג הכי גדול מבחינתי. עכשיו צריך לפעול באותו אופן, עם עליית אחוז האבטלה כתוצאה ממשבר הקורונה".

זו תקופה עם אחד המשברים הגדולים, ודווקא בה הוקמה ממשלה מנופחת שכעת צודעת שוב לבחירות.

"כמובן שרצינו להקים ממשלת ימין כפי שהייתה בין 2015 עד 2019. קיבלנו 58 מנדטים והיו חסרים לנו שלושה מנדטים כדי לקבל 61. לכן הלכנו לממשלת אחדות וחשבנו שהיא עדיפה על פני בחירות. אני חושב שגם בעת הנוכחית, הדבר הנכון למדינת ישראל הוא להעביר תקציב. אבל אם לא, אנחנו נלך לבחירות ואני מקווה שתהיה הכרעה ברורה של הציבור".

"אלמלא לליברמן היה משהו אישי מול נתניהו, כבר הייתה פה ממשלה פועלת ומתפקדת. לכן אני חושב שלהקים מפלגה שהאג'נדה שלה היא 'רק לא ביבי', הוכחה כאג'נדה שלא עובדת. כל מי שמקים מפלגה צריך להגיד מה המטרות שהוא רוצה לקדם ולכבד את הדמוקרטיה. בבחירות האחרונות קיבלנו את מספר הקולות הגבוה ביותר שמפלגה בישראל קיבלה אי פעם: 1,350,000 קולות עבור יושב ראש הליכוד. לכן, כשאני שומע את המפגינים של הדגלים השחורים שאין דמוקרטיה, הייתי אומר שהדמוקרטיה בועטת ונושמת ושהם רק לא מכבדים אותה".

השר כהן ורה"מ נתניהו. צילום: אופיר אייבי

במהלך התקופה האחרונה, לא עובר חודש מבלי שמשרד ראש הממשלה מודיע על עוד הסכם עם מדינה ערבית נוספת שהחליטה לנרמל את יחסיה עם ישראל. יחד עם זאת, רבים תוהים כיצד ייתכן שראש הממשלה לא שיתף את שותפיו לממשלה בפריצת הדרך המדינית.

נעשו פה הסכמי נורמליזציה מרשימים עם איחוד האמירויות, בחריין, סודאן ומרוקו. נראה שנתניהו לא משתף אף אחד בדבר הזה. איך יכול להיות שכשר מודיעין לא ידעת את זה?

"קודם כל בהחלט בחלק מהדברים הייתי מעורב ואני מעורב. אני לא רק לוקח חלק בדיוני הקבינט אלא אפילו גם בדיונים של ראש הממשלה עם גורמי המודיעין ולכן צריך לזכור שאת המגעים האלה צרכים לנקוט בכל דרך של זהירות, גם עם האמריקאים על מנת שלא לחבל בדברים. בעניין של מרוקו הייתה סוגיה מול ארצות הברית עם סהרה המערבית. במהלך התקופה האחרונה היינו מאוד קרובים להגיע להסכמה מול מרוקו. יחד עם זאת, אם היינו מפרסמים את זה, זה יכול היה לפגוע. לשמחתנו אכן זה קרה וזו הזדמנות טובה גם לומר תודה לנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הידיד הגדול ביותר שהיה למדינת ישראל בבית הלבן. אני חושב שאנחנו רואים בחצי השנה האחרונה שיש כאלה שמדברים על שלום ואנחנו עושים שלום. ארבעה הסכמי שלום שיוצרים חזית ביטחונית מול איראן, פוטינציאל כלכלי משמעותי למדינות שלוקחות בו חלק, זה בהחלט שינוי מאוד משמעותי. ואנחנו נפעל שיהיו הסכמים נוספים גם בעתיד".

מי תהיה המדינה הבאה?
"אני חושב שיש מספר מדינות כמו סעודיה, מאוריטניה, אינדונזיה ועומאן. אבל צרכים לחכות עד לאחר הבחירות, ומה שחשוב הוא לראות מה תהיה המדיניות האמריקנית. אם תהיה מדיניות כמו של טראמפ, שתוביל מדיניות נחושה מול איראן שעומדת בראש ציר הרשע, אנחנו באמת נראה את המשך המומנטום של הסכמי שלום מדיניים. אם נראה לחילופין מדיניות כמו של אובמה מול איראן, אנחנו לא נראה שינוי בזירה המדינית".

כשכיהן השר כהן כשר הכלכלה הוא הביא לחתימה על חמישה הסכמי סחר חדשים, פתח עשרות מפעלים בפריפריה ושבר את שיא הייצוא הישראלי כשחצה את ה-114 מיליארד דולר. ב-17 במאי 2020, מונה בפעם השנייה לכהן כשר הממונה על משרד המודיעין בממשלת ישראל. "מדינת ישראל היא המדינה המאוימת ביותר בעולם, אך בזכות זרועות המודיעין שלנו, השב"כ, המוסד וצה"ל אנחנו מצליחים לשמור על ביטחונה", אומר כהן, "מה שראיתם בסדרה טהרן הוא רק קצה הקרחון והמציאות עולה על כל דמיון. מדינת ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג גרעין או להתבסס בגבולה הצפוני. המדיניות שמוביל ראש הממשלה ואושרה בקבינט היא שלא נאפשר שום שינוי שיפגע בעליונות האזורית הביטחונית של מדינת ישראל. עם כל הכבוד לגורמים בשמאל, בזמן שהם תמכו בהסכם הגרעין, נתניהו והליכוד הובילו נגד דעת השמאל ונגד גורמים נוספים, לביטול הסכם הגרעין האיראני".

הבן שלך משרת בגולני ואתה חבר בקבינט הביטחוני מדיני . אתה דואג?
"אני לא מכיר הורה שבנו משרת בקרבי ולא דואג. אך דווקא כחבר בקבינט הביטחוני מדיני אני רואה מקרוב עד כמה אנו ערוכים ומוכנים לכל איום. אני רואה גם עד כמה צה"ל, זרועות הביטחון והמודיעין שלנו הם עוצמתיים ומתוחכמים ואני יכול לומר לאזרחי ישראל- אתם יכולים לישון בשקט. העובדה שבני משרת בקרבי תסייע לי על אחת כמה וכמה למלא את תפקידי בקבינט באחריות ובמסירות למען ביטחון העם והמולדת".

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר