צילום: דוברות וולפסון

ד"ר שטיין, וולפסון, מסביר: תופעות אלרגיות לחיסון הן נדירות

ד"ר מיגל שטיין, מנהל היחידה לאלרגיה ואימונולוגיה במרכז הרפואי וולפסון, מרגיע את החשש מפני תופעות אלרגיות מהחיסון, אך מזהיר מהפרות הכללים שמעכבות את החזרה לשגרה

פורסם בתאריך: 20.1.21 08:05

לאחר שמעל 2 מיליון מתושבי ישראל כבר התחסנו נגד קורונה, כחצי מיליון מהם כבר קיבלו את המנה השנייה, כאשר רבים חשים תחושת נחת, למרות שהסגר, כך נראה, נמצא עדיין בשיאו ונתוני התחלואה גבוהים מתמיד. במקביל, לא מעט מאלו הנמצאים באוכולסית היעד של החיסון, חוששים מפני תופעות הלוואי האפשריות שלו.

חשש זה נתמך על ידי מקרים שפורסמו בכלי התקשורת במהלך השבועות האחרונים, בהם כמה מתחסנים לקו בתופעות לוואי קשות ואך חלקם מתו. למרות שלא נטען ולא נמצא כל קשר כי המתחסנים נפטרו כתוצאה מהחיסון שקיבלו, תחושת הפחד בקרב הציבור עלתה.



ד"ר מיגל שטיין, מנהל היחידה לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית במרכז הרפואי וולפסון, מנסה להרגיע את החשש. לדבריו גם לא קיימת סכנה של ממש בקבלת החיסון גם לאנשים הסובלים מאלרגיות. "אנשים פוחדים ובעולם התחסנו מעל 20 מיליון איש והיו מעט תגובות אלרגיות, אף אחד לא מת מהן. כל התגובות שהיו טופלו במקום. זה משהו שיכול לקרות בכל חיסון". אומר ד"ר שטיין ומוסיף, "בארץ היו כמה מקרים שאנשים קיבלו תגובות וייחסו זאת לחיסון אבל אני כלל לא בטוח שזה היה קשור. אם 20 מיליון מתחסנים יהיו גם כאלה שימותו גם בלי כל קשר לחיסון".

מה אתה חושב על מבצע החיסונים עד כה?

"המבצע הולך בסדר גמור ואני מקווה שיהיו יותר מתחסנים כי זה מה שיציל אותנו בסוף. אנשים באים ומתחסנים. הבעיה היחידה היא שיש פחד מתגובות אלרגיות אם להתחסן או לא להתחסן. זה תורם לפחד".

ד"ר שטיין שולל את החשש הרב הקיים סביב נושא האלרגיות בקבלת החיסון ואומר כי "הידע הקיים מראה שהחיסון לא מסוכן באופן מיוחד עבור בעלי אלרגיות. מה עושה אלריגה? בחיסון יש את החומר הגנטי שמחסן את הגוף ויש את החומר הלא פעיל. יש אנשים שאצלם עלולות להתעורר תגובות יותר רציניות מהחומרים המייצבים של החיסון כמו למשל תפרחת ופריחה וגרד. אנשים שיש להם אלרגיה לפניצילין למשל, אין שום קשר בין זה לחיסון. גם הרופאים בקהילה מפחדים לתת את האישור לחיסון".

באילו תופעות לוואי נתקלתם אצל מקבלי הזריקה השניה?

"ראינו כמה חולים שקיבלו פריחה אחרי הזריקה. כאבים במקום של הזריקה, תחושות דמוית שפעת עם שיעול וכאב גרון. אין שום בעיה לתת את החיסון השני. רק מי שמקבל תגובה קשה מרגע קבלת החיסון הראשון, אנחנו פוחדים לתת לו את החיסון השני. אנשים שבאים לכאן, רובם לא חוששים. בעלי אלרגיות חוששים, אבל אנחנו מרגיעים אותם. מה שגורם לאלרגיה זו חומר שהגוף מכיר כבר אותו כשונה. הגוף לא מכיר את החומר של החיסון אז באופן תיאורטי לא אמורות להיות בעיות עם חיסון".

מתי נראה ירידה של ממש בתחלואה?

"כרגע מוקדם להגיד. אני לא רואה כמות כזו גדולה של מחוסנים. זה לא רציני בכלל. קודם כל, שאנשים ימשיכו לשמור על הכללים. רבים לא שומרים על הכללים של הריחוק החברתי וממשיכים את המחלה הלאה. עדיין לא עצרו את האנשים מנתב"ג. אנשים צרים לקחת אחריות ולא לעשות את החתונות הבלתי חוקיות. עד שלא ישנו את זה ועד שלא כ-70 אחוזים מהאוכלוסייה תתחסן, המצב לא ישתנה. אני מניח שאם יהיה עוד שבוע של סגר, נראה עצירה של העקומה, אבל צרכים להמשיך לחסן בכמויות".



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר