שחר האס
(צילום: מורן ויזל, אלי נאמן)

חבר מועצת העיר שחר האס: "הקורונה לימדה את כולנו שיעור בצניעות"

חבר מועצת העיר, שחר האס, מספר בראיון ל"השקמה חולון" על אחריותם של תושבי העיר להצלחה בהתמודדות עם משבר הקורונה, הדרך הנכונה לצאת מהקשיים הכלכליים והצלחתן של יוזמות הסיוע החברתיות המקומיות

פורסם בתאריך: 25.2.21 07:41

חבר מועצת העיר, שחר האס, מספר בראיון ל"השקמה חולון" על אחריותם של תושבי העיר להצלחה בהתמודדות עם משבר הקורונה, הדרך הנכונה לצאת מהקשיים הכלכליים והיוזמות המקומיות שצלחו היכן שפעילות העירייה לא.

שלושה סגרים, השבתה של מערכת החינוך ומעל 12 אלף נדבקים מקרב תושבי העיר. האם חולון התמודדה טוב עם מגפת הקורונה?

"אני לא שבע רצון מההתמודדות של חולון עם המגיפה. המדדים בעיר מדברים בעד עצמם – מעט מאוד ימים בהם זכינו לדירוג "ירוק" במסגרת תכנית הרמזור. חמור מכך, במרבית הזמן, דורגנו בין הכתום לאדום, אז בוודאי שלא התמודדנו כראוי עם המגפה. יתרה מכך, אני חושב שראש העיר צריך היה לקחת יותר אחריות. בכל פעם שחולון הפכה ירוקה, ראינו את ראש העיר מצטלם ומתפאר, אך ככל שחזרנו לאזורים הכתומים\אדומיםנתקלנו בקמפיינים שתכליתם "תושבי חולון לא עושים מספיק", נראה לי לא ראוי. הגיע הזמן שהמנהיגות שלנו תיקח אחריות ותדע לפעול בדרכים יצירתיות גם בשעות משבר תוך מתן פתרונות לחינוך הילדים. לצערנו לא הרגשנו את העירייה כפי שציפינו לא מספיק בעסקים, לא מספיק באוכלוסיות מוחלשות".

על מה העירייה צריכה לקבל ציון לשבח על התנהלותה במשבר?

"הציון לשבח צריך ללכת קודם כל לתושבים. לעסקים ששרדו בקושי רב, לתושבים על אורך הרוח שלהם, למשפחות שהחזיקו מעמד בתקופה הקשה והמורכבת הזו. נכון, לעיתים יש הפרות שצריך לטפל בהם ברמת האכיפה, אך סה"כ תושבי חולון שמרו על ההנחיות ולהם מגיעים החיזוקים. בכל הקשור להתנהלות העירייה, אני לא יכול להצביע על משהו יוצא דופן שראוי להדגיש באופן מיוחד". 

מה העירייה הייתה צריכה לעשות יותר טוב ולא עשתה?

"במקום שבו עיריית חולון לא פעלה והייתה שם, נכנסו יוזמות מקומיות. סיעת צעירים חולון הקימה את "סיירת הסיוע למבודדי חולון", קבוצת מתנדבים מדהימה שסייעה (ועדיין ממשיכה לסייע) לקשישים ומשפחות נזקקות בעיר שלא מקבלים מענה מספק מהרשות. בנוסף, הקמנו מאגר של עסקים מקומיים אשר שינו את שעות פתיחת העסק ופתחו את שירותיהם למשלוחים, זאת בכדי לעדכן את התושבים ולחזק את העסקים המקומיים". 

"במקביל, פנינו לראש העיר לאורך כל הדרך וניסינו לקדם יוזמות משמעותיות שתכליתן: חיזוק העסקים המקומיים וסיוע נקודתי לתושבי העיר. בין הנושאים העיקריים ניתן היה למצוא: הצעה להעדפת עסקים מקומיים במכרזי העירייה, הקמת שוק עירוני קהילתי זמני בהתאם לתנאי התו הסגול, עיכוב בהעלאת הארנונה בעיר, הקפאת עליית המחירים בצהרונים. כל זאת, לצד המאבק המתמשך בעלויות מי שקמה שהאמירו בצורה בלתי סבירה והקמפיין למינוי מנכ"ל שחסרונו הורגש במיוחד בתקופה קשה זו. לצערנו, גם הפעם בחר ראש העיר, באופן ציני, להוריד מסדר היום את ההצעות שלנו מבלי לתת מענה אמיתי לצרכי התושבים". 

מערכת החינוך היוותה מוקד הדבקה במהלך כל השנה. האם אתה רגוע שהיא נפתחה השבוע?

"איני רגוע בעיקר מהעובדה שילדינו יושבים בבתים במשך כמעט שנה ללא מענה רגשי, חברתי וחינוכי ראוי. מערכת החינוך ניסתה להתאים את עצמה לסיטואציה, אך יש דרכים יצירתיות נוספות לטיפול בפערים שנוצרו, רק נדרשת יצירתיות וגמישות. לימודים במתכונת כיתות חוץ כאשר מזג האוויר מאפשר זאת בשילוב תלמידי חטיבות הביניים שהיו בביתם, שילוב תנועות הנוער והחינוך הבלתי פורמלי בהתאם להנחיות". 

כ-55 אחוזים מתושבי העיר התחסנו, מהם כ-34 במנה השנייה. אתה מסופק מהנתונים?

"אחוז המתחסנים במנה השנייה עלה בכמה אחוזים בימים האחרונים, אך אנו ערים לכך שקיימות בחולון אוכלוסיות שלצערנו אינן מתחסנות, ממגוון סיבות. בנקודת הזמן הזו, הייתי שם דגש ודואג להגביר את ההסברה על יעילות החיסונים ומשמעות החיסון בשמירה על חיי המתחסן, משפחתו ומעגליו הקרובים". 

מה תאמר לכל אלו שלא רוצים להתחסן?

"אני ואשתי כבר התחסנו, אני קורא לכל תושבי חולון, קחו אחריות על חייכם! החיסון הוכיח עד כה במניעת תחלואה קשה וכרגע הדרך לשמור על עצמכם וקרוביכם, היא באמצעות החיסון". 

איך אתה מסכם עד כה את הישיבה שלך במועצה?

"מאז כניסתי לתפקיד, אני חדור מוטיבציה, עם רצון עז להשפיע על תהליכי קבלת ההחלטות ולהיות מעורב בהן. זה בהחלט לא קל לעשות את זה מהאופוזיציה, אך יש לנו לא מעט הצלחות מעל ומתחת לפני השטח". 

הסיעה שלכם שנהנית מפופולאריות בקרב צעירים וזכתה לארבעה מושבים במועצה, הייתה יכולה אולי להשפיע יותר מהקואליציה. למה אתם לא שם?

"ראשית, הפופולריות שלנו היא לא רק בקרב צעירים, הצביעו עבורנו לא מעט אוכלוסיות מבוגרות יותר, אשר מבינות שהעיר משוועת לכוח חדש, צעיר, אנרגטי, יזמי וחדשני ומאמינים בחומר האנושי המגוון הקיים בסיעה ובתנועה. בנוגע לשאלת הקואליציה, האחריות לכך נמצאת אצל ראש העיר. סיעת צעירים תמיד הציגה מצע ברור ונושאים שאנו מעוניינים לקדם עבור הציבור, אך לצערנו מוטי לא פספס הזדמנות לפספס הזדמנות". 

"אנחנו שואפים תמיד להיות במקום בו נוכל לקדם את תפיסת העולם שלנו באופן מירבי. אין לנו שום כוונה, בשונה מגורמים פוליטיים אחרים בעיר, להיות שותפים לתעשיית ה"טייטלים" ללא תוכן, סמכויות ותכלית. מי שלא רצה בנו כשותפים קואליציוניים, מגלה בכל ישיבה וישיבה סיעה עיקשת ויקבל אותנו גדולים יותר ויותר בכל מערכת בחירות עד שסדרי הכוחות ישתנו". 

במהלך השנה האחרונה, חלה עלייה בכמות פשיעת הרחוב הקרב בני נוער, בעקבות הסגרים והשבתת מערכת החינוך. כיו"ר וועדת הביטחון בעיר, מה ניתן לעשות על מנת להיאבק בתופעה?

"כיו"ר ועדת הביטחון העירונית, מיום כניסתי לתפקיד, לא הפסקתי ליזום ישיבות ודיונים הנוגעים לרמת הפשיעה ותחושת הביטחון האישית של התושבים. הקורונה הביאה עימה תחלואות רבות שאינן קשורות רק לתחומי התעסוקה, הכלכלה והחברה והביאה גם לשינוי במפת הפשיעה. לצערי, מנגד, ראש העיר ניסה למנוע את פעילותה התקינה של הועדה, להגביל את כוחה ומנע תהליכי שקיפות כלפי הציבור. לא ברור לי מהם המניעים, אך אני קורא לו מכאן להצטרף לישיבות מאחר ועד היום הוא בחר שלא להגיע לאף אחת מהן". 

מה הקורונה לימדה אותך במהלך השנה האחרונה?

"אני חושב שהקורונה לימדה את כולנו שיעור בצניעות והחשיבות של עזרה הדדית. בעיקר למדתי על הלב הרחב והענק של תושבי העיר הזו. זכיתי לראות מקרוב אינסוף מקרים של גמילות חסדים, של אהבת חינם, של רצון להעניק ללא תנאים. עם כל הקושי שהמגפה הביאה עימה, למדתי עד כמה חזקה ואיתנה החברה החולונית וכמה האחר אינו שקוף עבורה". 



תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר