צילום: דוברות בית חולים, איל תגר

מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בילדים, מרכז רפואי וולפסון: "צפוי שגם לילדים החיסון נגד קורונה יהיה בטוח וללא תופעות לוואי משמעותיות"

מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בילדים בוולפסון ד"ר דיאנה טשר מרגיעה את החוששים להתחסן ואומרת כי "ניתן לומר שהחיסון יעיל ובטוח". בשיחה עם "השקמה חולון" היא מציינת שהחיסון לילדים נמצא כבר בשלבי מחקר מתקדמים

פורסם בתאריך: 18.3.21 08:05

מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בילדים במרכז רפואי וולפסון דיאנה טשר מאמינה כי חיסון יעיל נגד קורונה לילדים יאפשר להם לחזור לשגרה שפויה וישים קץ לבידודים הבלתי פוסקים. בשיחה עם "השקמה חולון" היא אומרת כי חיסון ילדים הוא הכלי להשגת חסינות עדר והסיכוי לסיום המגפה.



מדוע חשוב לחסן ילדים ?

"לחיסון הילדים ישנן שתי מטרות עיקריות; הראשונה היא הגנה ישירה על המתחסנים והקטנת התחלואה בקרב הילדים עצמם. רוב הילדים נחשבים כמוגנים יחסית מפני המגפה ושיעור הסיבוכים  בהם הוא נמוך, אך יש לזכור שתוארה לאחרונה גם מחלה דלקתית אחרי קורונה  ושכניסתן של המוטציות הבריטית והדרום אפריקאית למערכה שינתה את כללי המשחק. ילדים כעת נדבקים יותר ומדביקים יותר ושיעורי התחלואה הקשה בהם עלולים לעלות.

המטרה השנייה היא הגדלת הכיסוי החיסוני בישראל. חיסון ילדים הוא הכלי שלנו להשגת חסינות עדר והסיכוי שלנו לסיום המגפה. ההערכה היא שיש צורך לחסן כ70-90% מהאוכלוסייה נגד נגיף הקורונה כדי להשיג חסינות עדר, בעיקר מאחר שצפוי שווריאנטים מדבקים יותר ימשיכו להתפשט ולהדביק קבוצות גיל צעירות יותר. נכון להיום רק בני 16 ומעלה יכולים להתחסן נגד קורונה. מאחר שבישראל  אוכלוסיית הילדים מתחת לגיל זה מהווה כשליש מהאוכלוסייה הכללית, לא ניתן יהיה להגיע לחסינות עדר כל עוד הילדים לא יהיו מחוסנים. ברמה המשפחתית ילד מחוסן לא ידביק את בני ביתו, אך ברמה הלאומית ככל שנחסן יותר קבוצות גיל נקטין את המאגר של הנגיף, את הסיכוי להתפשטותו באוכלוסייה ואת הסיכון להתפתחות של זני נגיף מוטנטים. מעבר לכך, רוב הילדים, בכל הגילים, חווים כעת את אחת התקופות המאתגרות ביותר עם השלכות ומחירים נפשיים שרק עכשיו מתחילים להתבהר. חיסון יעיל יאפשר חזרה לשגרת שפויה ומבורכת של הילדים וישים קץ לבידודים הבלתי פוסקים".

מתי יהיה חיסון נגד קורונה לילדים ואיזה נתונים נאספים כעת?

"יצרניות החיסונים פייזר, מודרנה ואסטרה-זניקה נמצאות בשלבים מתקדמים של מחקרים בילדים. החברה המתקדמת ביותר במחקרים בילדים היא חברת פייזר. חברת פייזר  גייסה לניסוי כ2,200 ילדים בגילאי 15-12. הניסוי כלל את אותם שלבי ניסוי שחלו על מבוגרים. אלה כללו פאזה ראשונה שבמהלכה נבדקה הבטיחות של החיסון ופאזה שנייה שבה נבדקה בנוסף לבטיחות, גם רמת הנוגדנים והתגובה החיסונית שלהם בהשוואה למבוגרים.
בנוסף, נבחנו בניסוי המינונים המתאימים לגילים הצעירים יותר.  צפוי שילדים ומתבגרים יגיבו טוב לחיסון לפחות כמו המבוגרים ואפילו יותר. לרשות פייזר יעמדו גם הנתונים של משרד הבריאות הישראלי שאפשר חיסוני מאות ילדים בקבוצות סיכון באופן חריג וזאת מבלי שדווחו תופעות לוואי משמעותיות. לפי ההערכות החברה תגיש בשבועות הקרובים למנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA)  את ממצאי המחקר והבקשה לאישור החיסון. אישור  זה צפוי להתקבל לקראת תחילת שנת הלימודים הקרובה. משיתקבל האישור צפוי הניסוי להתרחב בהדרגה לקבוצות גיל צעירות יותר".

צעירים רבים חוששים להתחסן. מה יש לך להגיד כדי להרגיע אותם?

"עד כה ניתנו מאות מיליוני מנות חיסוני קורונה בעולם. רק בישראל חוסנו כבר למעלה מ-5 מיליון אנשים. אנחנו יודעים לומר שהחיסון טוב, יעיל ובטוח. למרות שאין עדיין נתונים רשמיים על בטיחות החיסון בילדים, צפוי שגם בילדים  החיסון יהיה בטוח וללא תופעות לוואי משמעותיות קצרות או ארוכות טווח. יש לזכור שבני נוער מעל גיל 12 שנים בהרבה מובנים דומים למבוגרים יותר ולכן הצפי הוא שלא יהיו בעיות בטיחות עם החיסון".

האם נתקלתם בתופעות לוואי מסוימות בקרב צעירים?

מטרתם של כלל החיסונים (כולל החיסון נגד קורונה) היא לעורר את מערכת החיסון ולייצר זיכרון חיסוני. ברגע שמערכת החיסון מתעוררת עלולות להופיע תופעות לוואי. תופעות הלוואי האפשריות של החיסון כוללות תופעות מקומיות באזור ההזרקה ותופעות מערכתיות כגון חום, חולשה, כאב ראש, כאבי שרירים. ברוב המוחלט של המקרים התופעות קלות וחולפות תוך 48-24 שעות. התופעות נפוצות יותר לאחר קבלת המנה השנייה ושכיחות יותר בקרב צעירים. עם זאת, הסבירות לתופעות לוואי קשות מהחיסון היא אפסית".

 

 

 



אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר