חולון על המפה: שלושה תושבי העיר עם מוגבלויות שונות משתתפים באסופה ארצית של שירים וסיפורים

האסופה "מוסיפים על האור", שכוללת שירים סיפורים ואיורים של כ-80 יוצרים בעלי מוגבלויות מכל הארץ, תצא לאור בסביבות מאי-יוני. בין היוצרים המוכשרים נמצאים גם שלושה תושבי העיר עם מוגבלויות שונות

פורסם בתאריך: 19.4.21 08:07

שלושה חולמים, שלושה יוצרים, שלושה מגשימים עם מוגבלויות שונות ששום דבר לא יעצור אותם וכולם תושבי העיר חולון.
הם אינם מכירים זה את זו ונפגשו בפגישת זום של כל משתתפי האסופה "מוסיפים על האור", שקורמת עור וגידים בימים אלה ממש. האסופה, הכוללת שירים סיפורים ואיורים של כ-80 יוצרים בעלי מוגבלויות מכל הארץ תצא לאור בסביבות מאי-יוני. בין היוצרים המוכשרים נמצאים, כאמור, גם שלושה יוצרים מהעיר שלנו, חולון.



"התרגשתי לפגוש את המשתתפים ואת חברי ועדת ההיגוי" מספר איציק חנונה בן ה-50 שמתגורר בהוסטל "אופק" בעיר. איציק נולד עיוור והתחרש בגיל צעיר כתוצאה מדלקת קרום המוח. מכיוון שהוא שמע כשהיה צעיר, הוא לא איבד את יכולת הדיבור. בגיל 30 הוא גילה את קסם הכתיבה, שיתף את יצירותיו בפייסבוק וכן במדורו של אהוד בן עזר הוציא ספר שירים בהוצאת "צמרת". איציק מצליח לתקשר עם אנשים בעזרת "כתב הכפפה".
אז מהו בעצם כתב הכפפה? 
"'כתב הכפפה' הוא בעצם כתב שמסומן על גבי מפרקי כף היד. בכל מקום באצבעות מסומנת אות, למשל: האות אלף כתובה בראש הבוהן האות ב' באמצע וג' בחלק התחתון. וכך האותיות מפוזרות על כל כף היד, דבר המאפשר למי שמתקשר איתי להקליד את האותיות ולחבר אותן למילים ולמשפטים", מסביר איציק. זה אולי נשמע מורכב או מסובך, אבל לא עבור איציק שמצליח לנצח כל מגבלה ואף משחק בתיאטרון "נא לגעת" ביפו.

איציק חנונה. צילום: הוסטל "אופק" חולון

יוצרת נוספת היא חן פס בת ה-18.
חן נולדה עם שיתוק מוחין. היא צעירה, נמרצת ושאפתנית ואינה נותנת לשום דבר לעצור אותה. כאשר היא נשאלת מהיכן כוח הלחימה שלה, היא משיבה שזה בזכות ההורים שלה, שגידלו ולימדו אותה לדעת לקבל את עצמה. "ההורים העניקו לי כלים שעם השנים למדתי להשתמש בהם ולקבל את השונות מול החברים שלי. בתהליך איטי ובטוח למדתי לבנות את עצמי, להגשים את חלומותיי חרף כיסא הגלגלים" היא משתפת.

בספר הביכורים שלה "חברות של תקוה" חן מגוללת סיפור על שתי חברות בעלות מוגבלויות שנפגשות. האחת מוגבלת מלידה וחברתה כתוצאה מתאונה. הסיפור מחולל קסמים על הקורא. "לאחר שהספר יצא קלטתי כמה באמת אני צמאה לחברה של אנשים ואז נתקלתי 'בקול קורא' של האסופה 'מוסיפים על האור' וחשתי צורך עמוק להתחבר ליוצרים עם מוגבלויות כמוני. זה הגיע בדיוק בזמן ואני מחכה בקוצר רוח להחזיק את האסופה ביד".

יוצר נוסף ומוכשר תושב העיר הוא חנן פילצקי, בן 70, דור שני לניצולי שואה. בגיל ארבע אובחנה אצל חנן מחלת ניוון שרירים P.M.D., למרות זאת, שום דבר אינו חוסם את חלומותיו הנשגבים, אפילו לא כיסא הגלגלים עליו הוא יושב. חנן, שקיבל בשנת 2015 תעודה והכרה כמשורר מאגודת הסופרים העבריים בישראל, פרסם ארבעה ספרי שירה ורומן, שיצא לאור בשם "הצ'ט". כתיבתו נשענת על מטאפורות חדשות ושפע תיאורים מרתקים שנפרשים בפני הקורא.

צילום: חנן פילצקי

כמו בשיריו, כך גם בחייו, חנן שואף לאהבת אמת ולצדק אבסולוטי מעצמו ומהסובבים אותו. הוא ביקש לצרף לאסופה שירים של מי שהייתה רעייתו ושותפתו לחיים ונפטרה לפני 8 שנים, אתי חורי-פילצקי ז"ל. חנן מספר בגעגועים על אתי שאהבה לטייל בעולם ועשתה מעשי חסד בסתר ומרחיב על הנפש הלירית שהייתה לה. "שנינו אהבנו לכתוב" הוא מציין, "יחד חיפשנו דרך ייחודית לכתיבתנו; למדנו בסדנאות לשירה ולפרוזה בבית אריאלה בתל-אביב".

את הרעיון להוצאת האסופה יזמה אסתר דגן קניאל, מספרת סיפורים, שבמשך מספר שנים סיפרה סיפורים לקבוצת לקויי ראייה. לפני שנה, במסגרת מפגשיה איתם, קראו יוצרים מקומיים בעלי מוגבלויות שירים שכתבו. פעילות זו הסבה להם התרגשות, אושר, שמחה ואור קרן מפניהם, ואז החליטה אסתר שאם כבר אז ראוי שזה ייעשה בתור קבוצה על מנת שהאור יגיע הכי רחוק והחליטה להוציא את האסופה. היא פרסמה "קול קורא" וצרפה 25 חברים: סופרים, משוררים, שדרנים ופעילי קהילה מכל רחבי הארץ ובתוכם גם יוצרים עם מוגבלויות, שיחד מיצו את הבלתי אפשרי, דווקא בתקופת הקורונה, והאסופה הפכה מחזון למציאות. כשמונה יוצרים עם מוגבלויות שונות מכל הארץ: חרשים, עיוורים, חולי פוליו, שיתוק ילדים, אוטיסטים שלחו כ- 150 יצירות מפרי עטם. איוריה של דניאל אונגו- לוי , לקוית ראייה קשה מקשטים את הספר. בימים אלה ממש הספר נמצא בהוצאה לאור של "אופיר ביכורים". האסופה מכילה 280 עמודים של יצירות אותנטיות, נוגעות ללב וייחודיות, שלא ישאירו שום קורא אדיש.



אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר