הדמיית מרכז המורשת של יהדות סוריה, באדיבות יחצ מוני מרדכי
הדמיית מרכז המורשת של יהדות סוריה, באדיבות יחצ מוני מרדכי

אחרי המתנה של עשרות שנים: מרכז למורשת יהדות סוריה יוקם בחולון

המרכז, שהקמתו התאפשרה בזכות קבוצת ברק פיננסים ועלותו מוערכת בכ-50 מיליון שקלים, יכלול בין היתר מיצג קבוע להנצחת המורשת והמסורת, בית כנסת מרכזי, חדר תצוגות וכן חלק מכתרי דמשק

פורסם בתאריך: 31.5.23 10:45

חדשות טובות: לפני מספר ימים התבשרה העמותה למורשת יהדות סוריה כי תקופת ההמתנה של 25 שנים הגיעה לסיומה וכי ניתן לגדר את הקרקע המיועדת להקמת מרכז המורשת בחולון. בתוך זמן קצר יחלו עבודות חפירה ודיפון עבור הקמת המרכז.

כ-30 שנים עברו מאז הובטח לרב אברהם חמרה זצ"ל על ידי ראש הממשלה המנוח יצחק רבין ז"ל, להקים מרכז שינציח את מורשתה של יהדות סוריה. השבוע בישרה עיריית חולון לעמותה כי העברת הבעלות על הקרקע לידי העמותה מתממשת בימים אלו  ובתהליכים אחרונים לאחר 25 שנים בהן הייתה הקרקע רשומה בנאמנות על שם העירייה. בנוסף לכך העמותה יוצאת למכרז קבלנים ובזמן הקרוב תתחיל הבנייה.

המרכז למורשת יהדות סוריה מיסודו של הרב אברהם חמרה זצ"ל, הרב הראשי ליהודי סוריה, תוכנן על ידי האדריכל רם כרמי ז"ל וינציח את יהדות סוריה ואת פועלו של הרב חמרה, שפעל בדרך לא דרך להעלות לארץ מבטחים את יהודי סוריה  ואת תשעת כתרי דמשק מהמאה ה-13 בסיוע המוסד. זאת כהמשך ל'מבצע אברהם' שנקרא על שמו של הרב במסגרתו עזבו בתחילת שנות ה-90 שארית יהודי סוריה את המדינה לאחר שהנשיא חאפז אסד העניק לו את אישור יציאתם.

המרכז החדשני שיוקם ליד קניון חולון במתחם ח 300 יכלול בין היתר מיצג קבוע להנצחת המורשת והמסורת, בית כנסת מרכזי, חדר תצוגות וכן חלק מ'כתרי דמשק'  – ספרי קודש עתיקים ונדירים שהוברחו מסוריה. המרכז יביא את סיפורה של הקהילה באמצעים טכנולוגיים והולוגרמות, חדרי בריחה שיספרו את הסיפור של יהודי דמשק שנרדפו ודוכאו. כמו כן הוא צפוי לכלול לוח הנצחה לחברי הקהילה שנפטרו בגולה.

את הקמת המרכז, שעלותו מוערכת בכ-50 מיליון שקלים, מלווה חברת ברק פיננסים אשר מסייעת בגיוס תרומות להקמתו. יוסי ברק, מנכ"ל ברק פיננסים, אמר: "המרכז ישתרע על שטח של 4,700 מ"ר. מיד עם קבלת ההיתר לפני כמה ימים, גידרנו את השטח ופינינו אותו על מנת להתחיל בהקמת הפרויקט ללא דיחוי. אנו צופים כי בנייתו תארך כשנתיים".

הרב בנימין חמרה, בנו של הרב אברהם חמרה וממשיך דרכו כרב הראשי ליהודי סוריה, אמר: "ראש הממשלה המנוח יצחק רבין הבטיח לאבי, הרב אברהם חמרה ז"ל, שכיהן כרבם הראשי של יהודי סוריה כי יוקם מרכז מורשת בחולון בקרקע שהוקצתה לו לשם כך, שינציח את מורשתם של יהודי סוריה. ההבטחה ניתנה בשל הוקרת רוה"מ לפועלו של הרב, שהיה מעורב באופן ישיר במהלכים להעלאת יהדות סוריה לישראל ובהברחת " כתרי דמשק" לישראל – כתבים בעטיפת עור המכילים קליגרפיה מיקרוסקופית ומעוטרים בעלי זהב, שנכתבו ברובם בספרד ובאיטליה לפני 700 או 1,000 שנים. חלק מהפרטים על המבצע להעברת הספרים נותרו סודיים עד היום".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר