הנתונים מוכיחים: יותר ויותר צעירים נהרגים בתאונות דרכים. 104 צעירים בגילאי 24-15 נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2024, לעומת 75 צעירים שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023 – עליה של 39%. כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני הלמ"ס.
מהנתונים עולה עוד כי 3,332 צעירים נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024, מתוכם 686 צעירים שנפצעו קשה (הנתון הגבוה ביותר בעשור האחרון), כך ששנת 2024 הייתה הקטלנית ביותר לצעירים בכבישים בהשוואה לשאר השנים בעשור האחרון.
הכי הרבה צעירים נפגעו בירושלים, כאשר 221 צעירים (גילאי 24-15) נפגעו בתאונות דרכים בעיר הבירה בשנת 2024, מתוכם תשעה נהרגו ו-59 נפצעו קשה. 3,359 צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, 41 נהרגו ו-433 נפצעו קשה.
בחולון נפגעו 44 צעירים בתאונות דרכים בשנת 2024, מתוכם אחד נהרג ו- 13 נפצעו קשה. 707 צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר, מתוכם שלושה נהרגו ו-70 נפצעו קשה.
בראשון לציון נפגעו 31 צעירים בתאונות דרכים בשנת 2024, מתוכם שמונה נפצעו קשה. 581 צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר, מתוכם שישה נהרגו ו-89 נפצעו קשה.
ברחובות נפגעו 17 צעירים בתאונות דרכים בשנת 2024, מתוכם חמישה נפצעו קשה. 333 צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר, מתוכם 47 נפצעו קשה.
בבת-ים נפגעו 15 צעירים בתאונות דרכים בשנת 2024, כולם באורח קל. 494 צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר, מתוכם שניים נהרגו ו- 33 נפצעו קשה.
בפתח תקווה נפגעו 80 צעירים בתאונות דרכים בשנת 2024, מתוכם אחד נהרג ותשעה נפצעו קשה. 856 צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר, מתוכם שמונה נהרגו ו-78 נפצעו קשה.
בכפר סבא נפגעו 26 צעירים בתאונות דרכים בשנת 2024, מתוכם שלושה נפצעו קשה. 294 צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר, מתוכם שלושה נהרגו ו-25 נפצעו קשה.
בהרצליה נפגעו 20 צעירים בתאונות דרכים בשנת 2024, מתוכם אחד נפצע קשה. 261 צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר, מתוכם שניים נהרגו ו-25 נפצעו קשה.
ברעננה נפגעו 15 צעירים בתאונות דרכים בשנת 2024, מתוכם שניים נפצעו קשה. 182 צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר, מתוכם הרוג אחד ו- 17 נפצעו קשה.
בראש העין נפגעו 13 צעירים בתאונות דרכים בשנת 2024, מתוכם אחד נפצע קשה. 119 צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר, מתוכם שניים נהרגו ו-11 נפצעו קשה.
בעמותת "אור ירוק" מציינים כי צעירים נפגעים בתאונות דרכים בשיעור גבוה יותר מאשר קבוצות גיל אחרות, לא רק כנהגים, אלא גם כהולכי רגל, רוכבי אופניים ונוסעים. בעמותה מציינים כי אחת הסיבות לכך היא חוסר בשלות מוחית: אזורים במוח האחראים לשיקול דעת, שליטה עצמית וחיזוי תוצאות לא מתפתחים לגמרי עד גילאי 25. לכן צעירים נוטים לאימפולסיביות, קבלת החלטות מסוכנות והשפעה חזקה יותר של לחץ חברתי. צעירים רבים מחפשים ריגושים וצעירים נוטים לקחת יותר סיכונים, כמו נהיגה במהירות מופרזת, עקיפות מסוכנות וחציית כביש לא זהירה. מעבר לכך יש להם נטייה לנהוג במהירות מופרזת, ללא חגורות בטיחות ותחת השפעת אלכוהול. צעירים נוטים לנהוג או להסתובב בשעות הלילה ובסופי השבוע – זמנים שבהם הסיכון לתאונה גבוה יותר.
עו"ד יניב עקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "צעירים הם אוכלוסייה שנפגעת בתאונות דרכים בשיעור גבוה יותר מחלקה היחסי באוכלוסייה ולכן יש להתייחס אליה באופן ייחודי ופרטני. נהיגה בשעות הלילה המאוחרות, לעיתים בשכרות או במהירות מופרזת הם מאפיינים מרכזיים בקרב צעירים. כמו כן, צעירים נפגעים בהיקף גבוה גם כהולכי רגל או נוסעים. חוסר הבשלות, הפזיזות ולחץ חברתי הם עקב אכילס של הצעירים. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להוביל תכנית ארצית לצמצום היפגעותם הגבוהה של הצעירים בתאונות דרכים ביחד עם ראשי וראשות הערים. הגברת החינוך בבתי הספר, בצבא ובתנועות הנוער, יחד עם חיזוק האכיפה המשטרתית באזורי הבילוי הם צעדים הכרחיים וחשובים שיכולים להוביל לירידה משמעותית בהיפגעות צעירים בתאונות דרכים. אישור התוכנית הלאומית הרב שנתית על ידי שרת התחבורה והבטיחות בדרכים יעצור את כדור השלג שנקרא תאונות דרכים וישיב את ישראל למסלול הצלחה".
תגובות