הארנונה גבוהה? "אוטומס" יבדוק אם אתם משלמים יותר מדי

חולון נמצאת במקום השביעי בארץ ביוקר הארנונה, ומעתה תוכלו לבחון על מה בדיוק משלמים

פורסם בתאריך: 2.10.17 10:20

כפי שפורסם בשבוע שעבר, עיריית חולון בחרה שלא להשתתף במבצע ההנחות למשלמי חובות ארנונה. אמנם רוב תושבי חולון משלמים ארנונה באופן שוטף ואינם נקלעים לחובות, הפירוט המלא של חיובי הארנונה אף מוצג באתר העירייה, אך עם זאת המידע בו משפטי ומסורבל וספק אם אדם שלא עוסק במקרקעין יכול להבין ממנו כמה ארנונה יש לשלם ועל מה. חולון היא העיר השביעית בישראל מבחינת יוקר הארנונה, אך עם זאת אזרחים מעטים בלבד טורחים לבחון את תשלום הארנונה הנגבית מהם.

כיצד, אם כן, אתם בוחנים האם אתם משלמים ארנונה כראוי, על מה אתם בדיוק משלמים והאם אתם משלמים ארנונה גבוהה יותר מכפי שאתם אמורים לשלם?

כדי להבהיר על מה בדיוק גובים מכם ארנונה ואיך, החליט גיא ענבר, סטודנט לחשבונאות, להקים אתר – "אוטומס" שמו, שבו כל אזרח בישראל יוכל לבדוק האם העירייה מסתירה ממנו פרטים שלא ידע על חשבון הארנונה שלו. ענבר על ההחלטה לצאת עם הפרויקט למען שקיפות מלאה של הרשויות המקומיות: "כסטודנט לחשבונאות, נתקלתי במהלך הלימודים בסיטואציה של אי בהירות בתשלומי הארנונה. לקחתי הפסקה מהלימודים וזה מה שאני עושה כעת. היום אנשים מקבלים בקשת תשלום מהרשות המקומית ופשוט משלמים מבלי לבחון האם הכסף נגבה כראוי, והרעיון הוא שכפי שאנחנו מקבלים חשבונית בסופרמרקט ובודקים את הפירוט, כך גם צריכה להיות לגבי הארנונה".

את הסיבה לספקנות שלו מסביר ענבר על ידי תיאור אופן החישוב: "הארנונה מתבססת על שני נתונים – האזור והסיווג – שנת בנייה, מס' חדרים, קומות, מספר חדרי השירותים ומרפסות. הצלבת שני הפרמטרים הללו קובעת למעשה את המחיר למ"ר. יש רשויות שבהן המחיר למ"ר שונה בין חלקים שונים בבית. בחיפה, למרפסת וחניה יש תעריפים שונים. אסור לנו להתעלם מהעובדה שיש הרבה אנשים שזכאים להנחות: אנשים שמשתכרים בשכר נמוך, ניצולי שואה, סטודנטים. לא כולם מודעים לזכאות שלהם, ואם הם מודעים, הם צריכים לעבור שבעה מדורי ביורוקרטיה כדי לקבל את ההנחה".

באתר, אשר השימוש בו עולה 8 שקלים, מוצגות מספר שאלות פשוטות, יש אפשרות לחשב את שטח הבית, מספר החדרים, שירותים, מסדרונות וכיו"ב. לאחר מכן מקבלים מייל ובו פירוט מלא שלא דירוג המס וכמה צריך לשלם על כל חלק בבית. "חייבים לוודא על מה משלמים ארנונה והמצב הוא שאין אף רשות מקומית שמסבירה ומפרטת את פרטי התשלום", אומר ענבר. "אני שואף להגיע למצב שבו כל תושב שמקבל בקשת תשלום יידע בדיוק כמה כסף נגבה ממנו ועל מה".

תשלומי ארנונה בחולון

בחולון, מדרגות המס מחולקות לשלושה אזורים לעניין ארנונה למגורים, לשני אזורים לעניין ארנונה לעסקים ולאזור אחד לכל שאר הנכסים. תעריפי הארנונה נקבעים לכל מ"ר וכפופים לשימוש בו (אם מדובר בשטח פרטי או מסחרי). בשטח הנכס נכללים השטחים שבתוך היחידה, לרבות חדרי כניסה, פרוזדורים, מטבח, הול, אמבטיה, יציע, מרפסת מקורה, מרתף וכל שטח מקורה, למעט קירות חיצוניים וקירות פנימיים. עם זאת, חניה מקורה בחצר לא תיכלל בשטח היחידה וכן שטחים משותפים לרבות מקלטים, חדרי כביסה, חדר הסקה וכו'.

 

 

 

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר