חומוסיות במרכז (תמונה ממאגר shutterstock, צילום: STEPAN KAMENEV2017)
חומוסיות במרכז (תמונה ממאגר shutterstock, צילום: STEPAN KAMENEV2017)

חומוסיות מומלצות במרכז: הסיפור מאחורי המנה המועדפת עליכם

קמתם בבוקר עם חשק לחומוס? יש לא מעט חומוסיות טובות באזור, אבל רק מעטות יודעות לעשות את זה בצורה שתגרום לכם לחזור אליהן שוב ושוב. הכירו את החומוסיות המובילות במרכז

פורסם בתאריך: 12.9.19 13:26

בהדונס – יד חרוצים

חומוס טוב באמת הוא לא דבר של מה בכך. חומוס טוב באמת הוא שילוב של טעמים, תבלינים ומתכונים מיוחדים שהועברו מדור לדור, שופרו ונוסחו מחדש במהלך השנים עד שהפכו למאכל שכולנו כלכך אוהבים.

בין אם אתם מנגבים בדוח ובין אם בסיבוב, על דבר אחד כולם מסכימים – ברגע שמוצאים חומוסיה טובה זו אהבה לכל החיים.
אם אתם עדיין מחפשים אהבה, נשמח להודיע לכם שהחיפושים שלכם הגיעו לקיצם כי חומוסיית "בהדונס" שביד חרוצים היא כל מה שתצטרכו בשביל להפוך את החיים שלכם למושלמים.

חומוס שיגרום לכם ללקק את האצבעות (צילום: אורי מחלב)

חומוס שיגרום לכם ללקק את האצבעות (צילום: אורי מחלב)

הסניף, שהוא למעשה רק סניף אחד מתוך 30 סניפים הפזורים בכל רחבי הארץ, מציע צלחת חומוס כלכך טעימה שהיא אפילו תשכיב אתכם לישון אחר כך ותכסה אתכם בשמיכה כשעל פניכם חיוך גדול ושבע רצון.

המקום מתהדר בחומוס מעולה, מתכון משותף אותו תוכלו למצוא בכל סניפי הרשת. את החומוס שמכינים במקום, עושים מחומרי הגלם הטובים והאיכותיים ביותר, תוך דגש על טחינה מדויקת של הגרגרים היוצרת מרקם קרמי משובח – כזה שלא מוצאים בכל מקום.
הליך הטחינה וההכנה של החומוס מאפשר, נוסף על יצירת המרקם והטעם המנצח, ליצור חומוס בעל ערכים תזונתיים איכותיים.

תפריט בהדונס

תפריט בהדונס

תפריט בהדונס

תפריט בהדונס

במקום ישנן מגוון מנות מעולות, קצת קשה לנו להכריע ולומר מי מהן המנה הטובה ביותר אז נשאיר לכם את הבחירה, כשלשם כך תצטרכו לטעום ולקבוע בעצמכם. חומוס עם טחינה, גרגרים, משאוושה, פול, פטריות ושקשוקה הם רק חלק מהמבחר שבמקום, ובעוד שכל המנות מגוונות להפליא, גם צלחת החומוס הבסיסית עושה את העבודה ומספקת מנה לא פחות ממדהימה.

אם תגיעו במהלך הצהריים תשמחו וודאי לגלות את המנות העסקיות שמעמיד המקום לרשות הסועדים. כך תוכלו לסגור פינה עם עסקית מפנקת המגיעה עם חומוס, סלט, פלאפל ולימונדה ב-₪40, או לשדרג את העסקית לחומוס פטריות או שקשוקה ב₪44 בלבד.

מעבר לחומוס הטעים מציע סניף בהדונס שביד חרוצים גם חווית אירוח מוצלחת, עם מקום יפה ונעים שפשוט כיף לשבת בו עם חברים או משפחה. בכך מצליח הסניף לספק חוויה כוללת המציעה גם חומוס טעים בטירוף וגם מקום נעים בו אפשר לשבת ולבלות.

טלפון: 03-5373093
כתובת: יד חרוצים 11, תל אביב

שעות פעילות:
א-ה: 17:30-10:00
ו': 15:00-10:00

אווירה מפנקת (צילום: אורי מחלב)

אווירה מפנקת (צילום: אורי מחלב)


חומוס משוושה

אין הרבה חומוסיות שאפשר להגיד שהיתה להם השפעה ישירה על התפתחות תרבות החומוס המקומית בתל-אביב. 'משוושה' היא כנראה אחת מהן.

עד תחילת שנות האלפיים, סצנת החומוס התל אביבית היתה רדומה משהו, עם חומוס אשכרה הוותיק בירמיהו (בעיקר לאוהדי מכבי) והחומוסיות שלידו, מובלעת קטנה בכרם התימנים (הסורי, שלמה ודורון) וכמובן החומוסיות ביפו (אבו-חסן, קלבוני וכד'), למיעוט אניני החומוס של העיר הגדולה.

כשנפתחה משוושה בסוף 2002, נפגש לראשונה קהל חובבי החומוס התל-אביבי עם מקום המציג את אותו מזון מוכר, בלבוש חדש. לא אוכל עממי, כמעט נדוש, שנועד לסתום קיבה מקרקרת באמצע יום עבודה, אלא מנה חדשה, מפתיעה, מרעננת, מגניבה, שהגיעה מהכפרים הערבים בגליל, והפיחה גאווה בכל תרבות אכילת החומוס המקומית.

נראה היה באותה תקופה שהכוכבים התלכדו לקונסטלציה מיוחדת במינה, שאפשרה את אותה עליית מדרגה בתרבות החומוס התל אביבית. המיתון שבא בעקבות אינתיפאדת אל-אקצה ותקופת הפיגועים, הביא לסגירת מסעדות רבות. הקהל הרחב היה פתוח להכנסת אוכל פועלים פשוט לתוך המיינסטרים הבורגני, ואלוהי החומוס התפנה לתת תשומת לב לתל-אביב, אשר על חופו המזרחי של הים התיכון. בעקבות משוושה צצו ועלו ברחבי העיר חומוסיות כמו פטריות אחרי הגשם, רבות מהן הוסיפו והמשיכו את אסכולת החומוס הגלילי וביניהן אבו-אדהם בקרליבך ולאחריה אבו-דאבי, חומוס סעיד בדרך פתח-תקווה (היום כבר דרך בגין) ועוד.

חומוס משווה – מהחומוסיות הוותיקות והטובות בתל אביב (צילום: אלבום ביתי)

חומוס משווה – מהחומוסיות הוותיקות והטובות בתל אביב (צילום: אלבום ביתי)

משוושה הביאה מספר מאפיינים חדשים (שלא לומר מהפכנים) לצורת הכנת החומוס המקובלת.

ראשית, גרגירי החומוס בושלו במקום, נכתשו ועורבבו בעודם חמים עם טחינה והוגשו בצלחות עמוקות לשמירה על החום. עד אז רבים מאוכלי החומוס היו רגילים לקבל את החומוס שלהם בטמפרטורת החדר, או אפילו קר מהמקרר, כשהוא מגיע לצלחת שעות, אם לא יום או יומיים אחרי הכנתו. במשוושה גרגירי החומוס החמים עומדים בסיר חם ורק עם ההזמנה מועברים לקערת נירוסטה ושם נכתשים ידנית ומעורבבים עם הטחינה, דקות ספורות לפני שהמנה מונחת על השולחן מוכנה לאכילה.

שנית, המרקם של המנה היה שונה מכל מה שהיה מוכר עד אז בתל אביב. משמעות המילה משוושה היא (בתרגום מדוייק מערבית): משובשת (לפעמים אפילו משתמשים בה במשמעות של 'משוגעת'), וכשמה כן היא. גרגירי החומוס נכתשים חלקית (אגב בגליל העליון ישנן מקומות בהן המשוושה מוגשת עם גרגירים שלמים בלבד) ומעורבבים עם טחינה, כך שהמרקם המתקבל גס בהרבה מהרגיל. בנוסף יוצקים גרגירים חמים נוספים על התערובת המתקבלת לפני ההגשה ללקוח. הגרגירים מבושלים לדרגת רכות ונימוחות מקסימליים, מה שמביא לריקוד של טעמים ומירקמים משתנים בחלל הפה. כאן המקום לציין גם את ההבדלים בין המשוושה לבין המסבחה, המוכרת יותר במרכז הארץ. משמעות המילה מסבחה נובעת מן השורש באסבח, שפירושו לשחות. מסבחה (בינוני-פעול נקבה של השורש) היא בעצם 'משחיית גרגירים'. זוהי מנה שבה יוצקים את החומוס שהוכן מראש ובאמצעות כף מגביהים את השוליים ויוצרים מעין בריכה במרכז הצלחת השטוחה. במרכז יוצקים גרגירי חומוס מבושלים ברוטב, וכך נוצרת ה'משחייה'.

שלישית, למרות הרצון לשמור על העממיות והאותנטיות של החומוס, במשוושה העלו את סטנדט השירות שהיה מקובל בחומוסיות הישנות של כרם התימנים, או של יפו. המקום עוצב יותר כבית קפה מאשר מסעדת פועלים, עם פוליש לכוסות והענות לבקשות הלקוח הבורגני (תעשה לי סלט בלי עגבניה, שים לי רק את הצהוב של הביצה, תשרוף לי את הפיתה על האש וכד').

מכינים את ה״משחייה״ (צילום: אלבום ביתי)

מכינים את ה״משחייה״ (צילום: אלבום ביתי)

היום, כמעט 17 שנה אחרי, הסנטדרט הזה קיים בחומוסיות רבות, והמיגוון הקולינרי בתחום, הוא ללא השוואה לעבר. אבל עד היום, במשוושה, גם אם כבר לא מחדשים באותו קצב, ממשיכים לשמור על רמה גבוהה ללא פשרות ועל קהל לקוחות נאמן שהתמכר וכבר מתקשה למצוא תחליפים מספקים במקומות אחרים. זה המקום להביא תיירים שרוצים להכיר להם לעומק את תרבות החומוס המקומי.
גם היום אין כמעט מקומות בתל-אביב, שכותשים את הגרגירים ביד עם ההזמנה, חותכים את הירקות לסלט ביד עם ההזמנה, סוחטים לימונדה מלימונים אמיתיים, וממשיכים כל בוקר מחדש להקפיד על הטריות והאיכות של המנות המוגשות.

מבחר המנות מאוד מצומצם, אבל מאפשר לדברי הבעלים (אותם בעלים מקוריים, שפתחו את המקום לפני 17 שנה) להתמקצע עד הסוף במנת החומוס האידיאלית. בחורף יש גם מרקים צמחוניים שזוכים לקהל אוהדים מושבע, ובשאר הזמן אוכלים חומוס, סלטי ירקות ועוד 2-3 מנות מתחלפות. "החשוב מבחינתנו הוא להגיש את האוכל המקומי, באופן הטוב והטרי ביותר שלו, קצת בהשראת תנועת ה-SlowFood האיטלקית", הם אומרים. "אנחנו הפוך ממזון מהיר, השירות מעט איטי מהמקובל, בעיקר בשעות לחץ, אבל חשוב לנו שכל מנה תוכן ביד, בכבוד הראוי לה".

משוושה שוכנת ברחוב פינסקר, פינת בוגרשוב בתל אביב. לצד הלימונדה והמיצים הסחוטים תוכלו לקבל גם ערק (אחד השוטים הזולים בעיר), בירה, וגם "שתיה תעשייתית גלובלית" כמו שמכנים שם את בקבוקי הקולה והספרייט המוכרים, כמו גם פיתות מחיטה מלאה.

כתובת: פינסקר 40, תל אביב (פינת בוגרשוב)
טלפון: 03-6293796

שעות פעילות:
א-ה: 22:00-11:00
ו: 17:00-11:00
ש: 22:00-12:00

מקום טוב להביא אליו תיירים (צילום: אלבום ביתי)

מקום טוב להביא אליו תיירים (צילום: אלבום ביתי)


רק חומוס

חומוס הוא המאכל הלאומי של ישראל. עם גרגרים או בלי, עם ביצה או עם פול, בחורף או בקיץ. לקטנייה הקטנה והבריאה הזו יש תמיד ביקוש. תם קבלו, בן 38, תושב קדמת צבי, יוכל להעיד על כך בעצמו – לפני כחצי שנה הוא פתח, יחד עם רועי כהן ורועי מימון, את הסניף השני של מסעדת 'רק חומוס', בבני ברק.

בניגוד לנהוג בחומוסיות, בהם סגנון השירות הוא בהזמנה עצמית, רק חומוס היא חומוסיה ברמת שירות אחרת, של מסעדה. כך, ב'רק חומוס' תוכלו להתרווח בכיסא ולבחור את המנות מתפריט, באמצעות מלצר שיגיע אליכם עד השולחן.

איך הכל התחיל?

"הרעיון של לפתוח מקום משלי התבשל לי הרבה זמן בראש", מספר תם. "במשך שנים עבדתי כשף ושף מנהל במסעדות יוקרה ברחבי הארץ ובישלתי אוכל שהיה ברמה גבוהה, אבל גם עלה בהתאם. תמיד אהבתי לבשל וליצור אוכל, אבל בפנים החלום תמיד נשאר להכין אוכל נשמה, כזה שמגיע מהלב. כשהחלטתי לצאת לדרך עצמאית, ידעתי שזה חייב להיות מקום שבו אוכל לעבוד עם חומרי גלם טובים ואיכותיים, ולצור אוכל במחיר שווה לכל כיס".

חומוס מסבחה מעולה (צילום: אנטולי מיכאלו)

חומוס מסבחה מעולה (צילום: אנטולי מיכאלו)

כך פתח תם את הסניף הראשון של 'רק חומוס' בשנת 2014 בקצרין, רמת הגולן. החומוסיה הצליחה והפכה לשם דבר בצפון. באפריל 2019 תם חבר לשני חברים – רועי כהן ורועי מימון, גם הם שפים שהגיעו ממסעדות יוקרה, ויחד הם פתחו את סניף 'רק חומוס' בבני ברק.

"אני נהנה לבשל", אומר תם, "אבל אני נהנה לא פחות לדעת שאנחנו מציעים אוכל יום-יומי באיכות גבוהה, אוכל שמשמח אנשים בשגרה".

הדבר שהכי מבדל את 'רק חומוס' מחומוסיות אחרות, הוא מנות הספיישלים המטריפות שלה, אותם היא מציעה בימי שלישי – 'ספיישלישי'. מדובר במנה חד פעמית משתנה, שבבסיסה חומוס ועליה תוספות מיוחדות ומשגעות, והיא מוגשת כעסקית, לצד לימונדה שנסחטת במקום. ”יש לנו קהל לקוחות קבוע שמגיע אלינו כל יום שלישי ללא יוצא מן הכלל ומזמין את הספיישל מבלי לשאול אפילו מה המנה", משתף תם. ספיישלים לדוגמא: חומוס עם גוואקמולי, תפו"א ובטטה אפויים בתנור על מצע של חומוס, תבשיל גרגרי חומוס עם עגבניות ופלפלים ועוד.

מה חשוב שיהיה בחומוס טוב?

"חומוס טוב מורכב ממעט מרכיבים", כך אומר תם. "החומוס שלנו מורכב מחומוס, טחינה ומיץ לימון. הגדולה של השף היא להבליט את הטעמים של החומוס בתהליך הבישול ובאופן הטחינה של המרכיבים, עד ליצירת החומוס המושלם. החומוס היא קטניה שאוצרת בתוכה הרבה טעמים עמוקים והחוכמה היא לדעת איך לעבוד עם חומר הגלם הזה ולהוציא ממנו את המיטב. בניגוד לחומוסיות אחרות, החומוס שלנו לא מתובל בכמון או בשום, כי אנו מאמינים שאין צורך בטעמים חזקים כדי להפוך חומוס למוצלח".

מנות שבבסיסן חומוס

ב'רק חומוס' מאמינים שאפשר לאכול ארוחה בריאה ומזינה, שכולה על טהרת החומוס. המנות בחומוסיה מורכבות בעיקרן מחומוס וירקות. תם והשותפים שלו בחרו באופן מודע להמנע מאוכל מטוגן כמו פלאפל וצ'יפס בחומוסיה, ולהגיש אוכל בריא ומזין שהחומוס הוא העיקר בו. המנות מאוד גדולות ולא פעם אפשר אפילו לוותר על הפיתה.

‎⁨חומוס פטריות, חומוס בצל מטוגן, חומוס פסטו עם שקדים, חומוס טחינה וחומוס פלפלים חריפים⁩ (צילום: אנטולי מיכאלו)

‎⁨חומוס פטריות, חומוס בצל מטוגן, חומוס פסטו עם שקדים, חומוס טחינה וחומוס פלפלים חריפים⁩ (צילום: אנטולי מיכאלו)

מנת הדגל ב'רק חומוס' היא 'הסביח שלנו' – מנת חומוס שעליה חציל קלוי בתנור, ביצה קשה, חריף ועמבה וסלט ירקות קצוץ וטרי שמונח מעל. "זו מנה מפתיע וממכרת שמעוררת את כל החושים. כשאני פוגש לקוח שמזמין אצלנו בפעם הראשונה סביח, ברור לי שאפגוש אותו שוב תוך יום או יומיים", אומר תם.

החומוסיה מציעה גם סלטים, המבוקש ביותר שבהם הוא ה'חומוסלט' – צלחת חומוס ועליו סלט קצוץ עם הרבה טחינה וגרגרי חומוס.

בחומוסיה מציעים גם מגוון גדול של תוספות שפותחו על ידי השפים ומשתלבות נהדר לצד החומוס: בצל מטוגן, שקדים קלויים, ממרח לימון כבוש, ופסטו בהכנה ביתית.

אל תקומו לפני המלבי

הקינוחים של 'רק חומוס' הם שם דבר, אולי בגלל העובדה שהם נעשים במקום. לקוחות קבועים לא מוותרים על המלבי הממכר במרקם קטיפתי. בקינוחים תמצאו גם פבלובה עם רוטב פירות יער וקצפת אוורירית, וקינוח טבעוני בשם 'שוקוקו' – קרם שוקולד מריר על בסיס חלב קוקוס וקרם קוקוס קלוי.

טלפון: 03-7740077
כתובת: מגדלי קונקורד, בן גוריון 13, בני ברק

שעות פעילות:
א'-ה': 10:00-17:00
ו' וערבי חג: 09:00-14:00

למעבר לאתר
למעבר לאינסטגרם
למעבר לפייסבוק

ספיישל ל"ג בעומר

מלבי ממכר במרקם קטיפתי (צילום: אנטולי מיכאלו)

מלבי ממכר במרקם קטיפתי (צילום: אנטולי מיכאלו)


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר