רו"ח ישראל לוקר. צילום: אסף קאוף
רו"ח ישראל לוקר. צילום: אסף קאוף

שורדים את השלכות הקורונה: רו"ח ישראל לוקר מייעץ

בתקופה האחרונה המשק קיבל אגרוף בדמות מגפת הקורונה והשלכותיה. לחלק מהעסקים במשק, האגרוף הנ"ל יכול להיות נוק-אאוט שיהיה קשה לקום ממנו. לשם כך גייסנו את רו"ח ישראל לוקר, אחד מרואי החשבון הצומחים ותושב העיר, לתת לנו מספר הארות והמלצות כדי שנוכל להחזיק את הראש מעל המים בתקופה כזו של חוסר יציבות

פורסם בתאריך: 6.5.20 14:16

ישבנו עם רו"ח ישראל לוקר לשיחה עניינית שתעזור גם לכם לצלוח את התקופה ואת החזרה לשגרה:

מהם לדעתך הצעדים שעסק צריך לבצע על מנת לשרוד את התקופה הזו?

"אני חושב שלפני שנכנסים ללחץ ולפאניקה שעלולים לגרום למהלכים לא נכונים ואף לגרום לנזק בלתי הפיך לעסק, יש לעשות הערכת מצב, לבנות תזרים מזומנים, להכין תכנית עסקית ולאמוד את הנזקים שייגרמו בעסק לאור התקופה. כמובן שמומלץ להיעזר באיש הכספים המנהל את העסק שיחווה את דעתו בנוגע לתכנית, לתחזית שבניתם ולדרכי ההתמודדות הניהוליים".

מהו תזרים המזומנים ומדוע הוא חשוב במיוחד בתקופה זו?

"תזרים מזומנים בהגדרתו הינו אופן זרימת המזומנים בעסק. חשוב להדגיש כי לא מדובר רק בכסף מזומן אלא על נכסים ותנועות שיכולים להכניס ולהוציא כספים לעסק או ממנו. למשל, יתרת חוב גדולה של לקוחות לא טובה לתזרים כיוון שהכסף לא נמצא בעסק אלא אצל לקוח, ולחילופין יתרה לספק שלא שולמה משמשת עדיין את העסק עד שתשולם".

לאחר שבנינו תכנית ותזרים מזומנים, האם יש לך עצות שעשויות לעזור לעסקים על מנת לשפר את התזרים ואת הרווחיות?

  • "לקוחות – ראשית, יש לפנות לכל הלקוחות החייבים והמתעכבים ולנסות לגבות חובות כמה שניתן. בנוסף, מומלץ לפנות ללקוחות ולבחון אפשרות לקבל מקדמות על חשבון עבודות או סחורה. ניתן לבחון מתן הנחה מסוימת על מנת להקדים קבלה של כספים.
  • ספקים – יש לנסות לפרוס מחדש חלק מהתשלומים בגין חובות עבר ולבקש תנאי אשראי גמישים יותר לעתיד לבוא.
  • עובדים – לרוב זוהי אחת מההוצאות המהותיות בעסק. לכן יש לבחון אילו עובדים חיוניים והכרחיים לעסק ואת אפשרויות ההעסקה או סיום העסקתם, במידת הצורך. עובדים לא חיוניים או עובדים שהובאו לשם תגבור מומלץ לשלוח לחל"ת או לפטר. בנוסף, יש לבחון את עלויות סיום ההעסקה שלא יגרום נזק בתזרים העסק.
  • שכירות – במידה ותשלומי השכירות מהותיים בעסק, מומלץ לשבת עם משכיר הנכס ולנסות להגיע להבנה בנוגע לסכום התשלום או לכל הפחות לנסות לפרוס את התשלום בצורה אחרת. במידה והחוזה נגמר בתקופה הקרובה מומלץ לבחון אפשרות של עבודה מהבית. בנוסף, חשוב לעקוב אחרי הפרסומים בנוגע להקלות בתשלומי הארנונה.
  • צמצום הוצאות לא הכרחיות ומציאת פתרונות "זולים" יותר – בעת הבחינה של התכנית העסקית מומלץ לבחון את עיקר ההוצאות של העסק ולנסות לצמצם או למצוא חלופות זולות יותר, למשל: מעבר לפגישות באופן וירטואלי ולא פרונטלי על מנת לחסוך בהוצאות הרכב, צמצום שעות פעילות העסק על מנת לחסוך בהוצאות המשתנות כמו חשמל, מים. כמו כן, זהו זמן טוב לעבור על ההוצאות השונות שלא מקבלות תשומת לב במצב שגרה.
  • שיתופי פעולה ובחינת אפיקי הכנסה נוספים – בתקופה של משבר תמיד ישנם הזדמנויות חדשות. מומלץ לבחון שיתופי פעולה עם ספקים או לקוחות בנוגע למוצר שלנו, הרי בסופו של יום כולם רוצים להתפרנס וישמחו לשתף פעולה על מנת להגדיל נתח שוק. מומלץ לבחון הכנסת שירותים נוספים לעסק או לחפש מוצרים שיניבו הכנסה שמותאמת לתקופה, כמו מכירת מסיכות ואלכוג'ל. חשוב להבין שהחזרה לשגרה שהכרנו יכולה לקחת זמן ארוך מאוד, לכן זה הזמן לחשוב כיצד אנו יכולים לשווק את המוצרים שלנו בעולם הדיגיטלי ללא מגע עם לקוחות.
  • בנקים ומוסדות פיננסים – בנוגע להתנהלות מול הבנקים יש לי מספר המלצות:
    1. בחינת אפשרות לדחיית תשלומים של הלוואות – הבנקים בימים אלה יצאו במבצעים של דחיית תשלומים של הלוואות ומשכנתאות. במידה ורואים כי התזרים שלילי או חלש, מומלץ לבחון דחייה בתשלומים. חשוב לשים לב שדחייה תגרור עלייה בריבית.
    2. בחינת אפשרות לאיחוד הלוואות – מומלץ לשבת ולבחון איחוד הלוואות על מנת להוריד את התשלום החודשי ולפרוס לתקופה ארוכה יותר את התשלומים
    3. הלוואות – במידה והגענו למסקנה שאנחנו צריכים הלוואה כדי לספק "חמצן" לעסק, מומלץ לעשות סקר שוק בנוגע להלוואות. יש לבדוק אפשרות לקחת הלוואות בערבות מדינה או מחברות הביטוח על חשבון קרן השתלמות/ פנסיה ולבדוק אפשרות של דחיית התשלום בגין ההלוואה בצורה של גרייס למספר חודשים, או בצורה של הלוואת בלון שההלוואה תיפרע ברגע שקרן ההשתלמות משתחררת.
    4. בחינה של שחרור נכסים פיננסים – מומלץ לבחון מכירת תיק מניות או שחרור פיקדון לשם חיזוק התזרים והגדלת הנזילות.
  • מוסדות – בנוגע להתנהלות מול המוסדות, אלו המלצות שלי:
    1. מס הכנסה – מומלץ לבחון אפשרות להקטנת מקדמות. מומלץ לבחון אפשרות לקבלת החזרי מס בגין שנים קודמות, מומלץ לבחון דחיית תשלומי מקדמות בהתאם לפרסומים.
    2. ביטוח לאומי – מומלץ לבחון אפשרויות להקטנת המקדמות. חשוב להדגיש כי לדבר יש משמעות לגבי קצבאות עתידיות. חשוב להיוועץ עם בעל מקצוע לפני שינוי כלשהו.
    3. מע"מ – מומלץ להיות כל הזמן במעקב אחר הפרסומים. בזמן האחרון ניתנו מספר הקלות במועדי התשלום של המע"מ, עם זאת צריך לזכור שדחייה של תשלום לתקופה מסוימת עלולה להביא עמה תשלום כפול בתקופה אחרת".

 

"לסיכום, אני ממליץ להיות כל הזמן עם האצבע של הדופק בנוגע לתזרים ובנוגע להתנהלות העסק, אפילו ברמה היום יומית במידה והדבר מתאפשר. ככל שמגלים בעיה מוקדם יותר, יש יותר זמן לחשוב ולהגיב בשביל לתקן. מומלץ להיעזר באיש הכספים המלווה את העסק, ואני מזכיר לכולם שאמנם שזוהי תקופה לא קלה, אך יש להסתכל עליה גם בצורה חיובית: 'גם חצי הכוס הריקה מלאה באוויר' ותקופה של משבר גם טומנת בחובה הזדמנויות ואפשרויות ליצור דברים חדשים ומלהיבים בעסק בפרט ובחיים האישיים בכלל. שמרו על עצמכם ובריאותכם".

הכותב הינו רואה חשבון בעל משרד רואה חשבון בעיר, המציע מגוון שירותים חשבונאיים ומיסויים וליווי למגוון עסקים בכל הגדלים.

 

פרטי התקשרות

מייל: [email protected]

טלפון: 054-5937050


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תודה רבה על המאמר, מועיל מאוד.

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר