שלמה יעקובסון: "אזרחי ישראל צריכים לגבש דעה מוצקה ואיתנה בכל הקשור לאסדות הגז" (צילום: שלמה יעקובסון)
שלמה יעקובסון: "אזרחי ישראל צריכים לגבש דעה מוצקה ואיתנה בכל הקשור לאסדות הגז" (צילום: שלמה יעקובסון)

שלמה יעקובוסון: האם נמצא מאגר גז חדש בישראל?

אסדות הגז במפרץ חיפה עלו שוב לכותרות עם ההכרזה של חברת אנרג'יאן כי מצאה מקור גז חדש בבאר "אתנה". יחד עם תרועות השמחה, יש מי שמבקר את המהלך. יזם האנרגיה, שלמה יעקובסון, מסביר על מה כל המהומה

פורסם בתאריך: 22.5.22 23:13

לאחרונה התפרסמו ידיעות רבות על הבשורה של חברת אנרג'יאן, על כך שמצאה כמות מסחרית של גז טבעי בבאר "אתנה" שבבלוק 12. המשמעות היא ודאות גבוהה של כמעט 60 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים – יחידת המדידה הבסיסית המתארת את כמות הגז שבמאגרים) באזור "אולימפוס" (בלוק 12 והפרוספקטים הנוספים במאגר תנין).

על מנת לשאוב גז ובסופו של דבר לסחור בו, חברת אנרג'יאן תחבר אסדה צפה. בעקבות הגילוי, אנרג'יאן בוחנת מספר אפשרויות למסחור הגז באזור אולימפוס, הכוללות ייצוא למדינות אחרות באזור ובאירופה באמצעות צינורות דרך קפריסין ו/או מצרים.

מדוע הבשורה על מציאת משאב גז חדש מעוררת הדים? מדוע אסדות הגז חשובות כל כך, ועם זו שנויות במחלוקת? יזם האנרגיה, שלמה יעקובסון, הסכים להתראיין ולתרום מהידע שלו בנושא. "כל אזרח ישראלי חייב לדעת מה קורה עם אסדות הגז ולגבש על כך דעה. זה נושא חשוב מאוד שחייב לעמוד על סדר היום הציבורי", הוא מסביר.

קידוח גז למתחילים

"אסדת גז היא למעשה אונייה גדולה שצפה מעל נקודה אחת – היכן שנמצא גז. בבסיס האונייה הזו יש חור גדול, המאפשר את הפעלתם של חיבורים וצינורות אשר יורדים אל קרקעית הים", סיפר לנו שלמה יעקובסון. "דרך האסדה חופרים וקודחים לתוך המאגר ומוציאים משם את הגז".

קיימות מספר אסדות כאלה בישראל. כפי שנכתב, מאגר הגז החדש נקרא "בלוק 12", והוא נמכר לחברת אנרג'יאן הבריטית לאחר שהמדינה אילצה את יצחק תשובה וחברת נובל ארנג'י למכור חלק מרישיונות קידוח שאלו החזיקו כדי לקצץ במונופול על תעשיית הגז.

מהי התרומה של אסדות הגז הישנות והחדשות לכלכלה הישראלית?

שלמה יעקובוסון: "אני מבין את ההתלהבות מכל גילוי של מאגר גז. אנחנו רואים עליות מחירים בגז ובאנרגיה בכל העולם בשל המלחמה באוקראינה, וחשוב שמדינת ישראל תצליח לייצב את משק האנרגיה שלה בלי להיות תלויה בגורמים חיצוניים. ישראל גם מייצאת גז, אז מדובר ב"בוסט" רציני לכלכלה הישראלית. זאת במידה וכמות הגז שתימצא תהיה באמת גדולה כל כך כפי שאנרג'יאן טוענים, כמובן".

מעשה באסדת גז

ולמרות תחושת האופטימיות, יש גם מי שמבקר את ההכרזות של חברת אנרג'יאן. פעילים בשוק ההון אומרים כי הודעת אנרג׳יאן מאכזבת יחסית ולכן מייעצים שלא להשקיע בחברה בשלב זה. "בכירים בעולם האנרגיה הישראלי טוענים כי הממצאים של אנרג'יאן מאכזבים מאוד", אומר שלמה יעקובסון. "זו אמנם הנחה ראשונית בלבד, אבל סביר להניח שישראל לא תהפוך למעצמת גז בעקבות הגילוי הזה".

בנוסף לאלו, פעילי איכות הסביבה טוענים כי בניית אסדות גז פוגעת בכדור הארץ ובאיכות החיים שלנו. אנשי המחאה חוששים מפליטת בנזן, שיזהם את האוויר. הם טוענים כי האסדות פוגעות בבעלי החיים הימיים, וכי מדינת ישראל מתקדמת בכיוון ההפוך – השקעה באנרגיה סולארית ובלכידת מימן.

מנגד, טוענת חברת אנרג'יאן כי היא מחויבת לערכים סביבתיים, ושהם מתחייבים לאפס פליטות של גזי חממה. "אני מבין את הטענה של שני הצדדים. יש לזכור כי בסופו של דבר אנרגיה היא הכל, ושגם במידה ורוצים לעבור לאנרגיה ירוקה עדיין צריכים גז טבעי בשביל להגיע לשם. כמו כן, אסדות הגז תורמות מאוד לכלכלה הישראלית, ואי אפשר להתעלם מזה", הסביר יעקובסון.

 

 

גט פיול – צעד לעבר עתיד טוב יותר לתעשיית האנרגיה

שלמה יעקובסון פועל בזירת האנרגיה הישראלית כבר שנים רבות. "אני מודע לחלוטין לבעיות של תעשיית הדלקים והאנרגיה הישראלית, ליוקר המחיה, זיהום הסביבה והמונופולים", הוא מספר לנו. זו הסיבה שהוא בחר להקים את אפליקציית "גט פיול" המאפשרת תדלוק ציי רכבים, טרקטורים, ציוד מכני כבד, מקוואות, גנראטורים בחצר בית הלקוח באופן מיידי. "זה פשוט. בקליק אחד מזמינים דלק דרך האפלקיציה, ואנחנו מגיעים עד ללקוח. שיטת השיווק הישיר מוזילה משמעותית את עלויות הדלק".

כיצד השירות החדשני שלכם עוזר לבעיית האנרגיה?

שלמה יעקובסון: "כמובן שעסק אחד קטן – בינתיים, כמובן –  לא יכול לפתור בעיות של עשרות שנים. לדעתי, עסקים קטנים בתחום האנרגיה מעודדים צריכה מבוקרת יותר של אנרגיה, משחררים את הענף מעולם המונופולים והטייקונים, ומאפשרים לבעלי עסקים רווחה כלכלית".

משאית התדלוק של גט פיול, בדרך לעוד לקוח מרוצה (צילום: גט פיול)

משאית התדלוק של גט פיול, בדרך לעוד לקוח מרוצה (צילום: גט פיול)

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר