מטוס ממריא מנתב"ג
מטוס ממריא מנתב"ג. אילוסטרציה

נמלטה מבעלה האלים לחולון ותגורש מישראל

בקשת המקלט של אזרחית גיאורגית נדחתה והיא וילדיה, תושבי חולון, ייאלצו לעזוב את הארץ

פורסם בתאריך: 20.12.17 16:29

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר צו גירוש מהארץ על  מבקשת מקלטת מגאורגיה ושני ילדיה, המתגוררים בחולון, זאת למרות שהיא נרדפת על ידי בעלה במדינת המוצא.

בחודש נובמבר אשתקד, החליט דסק מרכז ברשות האוכלוסין וההגירה, לדחות את בקשת האזרחית מבקשת המקלט מגיאורגיה להסדרת מעמדה מטעמים הומניטאריים.

האזרחית הגיאורגית נכנסה לישראל לראשונה בשנת 2005 כאשר היא מותירה במדינת המוצא את בתה. לאחר שנתיים נתפסה על ידי יחידת האכיפה של המשיבה והורחקה. עם זאת, החליטה לשוב לארץ בדרך בלתי ידועה ובחודש אפריל 2008 הורחקה בשנית. כעבור חצי שנה הסתננה לארץ שוב מגבול מצרים. לאחר שנה נולד לה בן בישראל ובשנת 2014 נכנסה לישראל גם בתה של המבקשת המקלט, בהיותה כבת 13.

בשנים האחרונות התגוררה מבקשת המקלט בעיר חולון עם ילדיה וניסתה להגיש מספר פעמים בקשה לקבלת מעמד בישראל מטעמים הומניטאריים בלשכת רשות האוכלוסין, אולם כל בקשותיה נדחו.

חיים בצל אלימות

מבקשת המקלט נישאה בגיל צעיר לבעלה לשעבר, כאשר כבר מתחילת חייהם המשותפים נהג הבעל כלפיה באלימות, לרבות אלימות מינית. לגירסתה, היא ביקשה להימלט מפניו ועל כן הסתננה לישראל עוד בשנת 2005, במטרה להצטרף לאמה, ששהתה בישראל. לטענת המבקשת המקלט, בתקופה של ההסתננות הראשונה לישראל, מסרה את בתה, שהיתה פעוטה כבת ארבע שנים, לטיפולה של אחותה בגיאורגיה.

מבקשת המקלט מציינת כי לאחר שהורחקה מישראל בשנת 2007 וחזרה למולדתה, סבלה שוב מאלימות מבעלה ולכן לאחר חודשים ספורים ברחה ממנו בשנית ושבה והסתננה לישראל. כאמור, גם בפעם השנייה נתפסה המבקשת המקלט על ידי יחידת האכיפה של המשיב והורחקה מהארץ. במהלך שנת 2008, הרתה לבעלה, לאחר שכפה עצמו עליה. לטענתה, היא הותקפה פיזית הן על ידי בעלה לשעבר והן על ידי בני משפחתו, ובעקבות זאת, חזרה והסתננה לישראל בשלישית, בהיותה הרה.

לטענתה מבקשת המקלט, בעלה לשעבר הגיע ארצה באשרת תייר, איתר את מקום מגוריה ונקט כלפיה אלימות אף בישראל. לדבריה, היא חששה לפנות למשטרה ונמלטה יחד עם בנה הקטן אל אמה המתגוררת בדרום הארץ. באחת התקיפות הוזעקה משטרה על ידי שכנתה. בעלה לשעבר נעצר, הורחק מהארץ וכניסתו לישראל נאסרה.

השופט: "גיאורגיה היא מדינה רחבת ידיים"

לטענת פרקליטות מחוז ירושלים, "חששה של מבקשת המקלט מפני בעלה לשעבר אינו יכול לשמש בסיס לקבלת מעמד מטעמים הומניטאריים. מכל מקום, המבקשת המקלט היא אישה בגירה וביכולתה לשקם את חייה עם שני ילדיה במדינת מוצאה, אשר היא מדינה רחבת ידיים, ואין כל הכרח שתצטרך לחיות בסמוך לבעלה לשעבר דווקא".

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים טוען בפסק הדין כי "לא מצאתי פגם של אי סבירות בהחלטה, כי חששה של המבקשת המקלט מפני אלימות שינקוט כלפיה בעלה לשעבר במדינת המוצא אינה מקימה עילה לקבלת מעמד מטעמים הומניטאריים. מכל מקום, חשש כאמור ניתן להפיג באמצעות מגורים באזור מרוחק ממקום מגורי הבעל לשעבר, ובמקרה הצורך בפנייה לגורמי אכיפת החוק בגיאורגיה, ככל שבעלה לשעבר יאיים על המבקשת המקלט וינסה לפגוע בה".

באשר לטיעון הנוגע לטובת הילדים, לפיו טובתם מחייבת לכאורה הישארותם בישראל בשל מסוכנותו של אביהם כלפיהם, טען השופט גם כאן כי מדובר בטענה בלתי מבוססת, וכי גיאורגיה, מדינת מוצאם של מבקשת המקלט, היא מדינת רחבת ידיים והקטינים יגורו ככל הנראה בבית אמם, ולא בבית אביהם".

בסיכומו של דבר פסק השופט כי מבקשת המקלט מחולון תגורש מישראל עד סוף חודש ינואר 2018 וכן תשיב הוצאות משפטיות בסך 5,000 שקל.

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר