סגן ראש מחלק הנוער במשטרת חולון: "תבדקו עם מי הילדים שלכם מסתובבים"

עם תחילת החופש הגדול, פקד יניב בן עמי מסביר להורים איך למנוע מהילדים להסתבך בצרות מיותרות

פורסם בתאריך: 12.7.19 08:45

בימים אלה, ימי החופש הגדול, עשרות אלפי בני נוער באזור מבלים את זמנם הפנוי בפעילויות שונות, אך גם בשוטטות ובחוסר מעש, בוונדליזם, שתיית אלכוהול מוגזמת לעיתים גם עבירות פליליות.

 "ההורים תמיד צריכים לשים לב איפה ועם מי הילדים שלהם מסתובבים", אומר סגן ראש מחלק הנוער במשטרת חולון, פקד יניב בן עמי.

"הנוער באזור שלנו הוא נוער נורמטיבי וטוב", הוא מסביר, "יש אצלנו בדיוק אותה כמות עבירות כמו בכל רחבי הארץ. הנוער פה הוא נוער איכותי. אני לא רואה פה תופעה של בני נוער שעושים משהו. אם יש משהו ספציפי, אנחנו מטפלים בו במחלק נוער".



מאחורי פקד יניב בן עמי, בן ה-44, יש כבר 18 שנים של שירות במשטרת ישראל. את הרומן שלו עם מחלק הנוער הוא התחיל כמתנדב, ולאחר מכן שירת כבלש נוער במשך שמונה שנים. בהמשך יצא לקצונה ושירת כקצין נוער, ולאחר מכן עבר לשרת במחלק של הבגירים. לפני מספר חודשים נכנס פקד בן עמי לתפקיד סגן ראש מחלק הנוער, שבו לדבריו הוא רואה סוג של שליחות.

"אל התפקיד הזה באתי בשליחות", הוא מספר, "זה פשוט לשים פנס לקטין ולהאיר לו את הדרך לטוב, גם אם הוא עשה עבירה פלילית. זה אחד הדברים המאתגרים, וזה מביא לך ריגוש וסיפוק שהספקת להביא אותו אל דרך המוטב. הם באים אלי אחר כך, לבקר, ואומרים: 'הבטחתי לך, והנה אני חייל בצבא'. אנחנו מבינים שיש כאן אפשרות של מקרים שנער יכול להתפתות. אנחנו רוצים שבסופו של דבר הנער ילך לצבא בדרך הישר".

לדבריו, חקירת קטינים שונה מזו של בגירים. לקטינים קיימת פריבילגיה למחיקת רישום פלילי בטרם הגשת כתב אישום בכפוף לתקופת שיקום אצל קצין מבחן, זאת במטרה לאפשר להם לשנות מסלול בטרם יהפכו לבגירים. 

"ברגע שקטין עושה עבירה פלילית, אם זו עבירה ראשונה שלו, גם החוק מבין שאנחנו לא נכתים לו את החיים ולא נלך איתו ישירות להליך פלילי ולהגשת כתבי אישום", מסביר בן עמי, "ולפה נכנסת המומחיות של המחלק. נער שנתפס בעבירה פלילית הוא קודם כל מטופל במחלק הנוער עם חוקרים שיש להם אוריינטציה לנוער. יש אפשרות שבה בעצם פותחים תיק שלא יבוא למרשם הפלילי, וכשאנחנו מבינים שהקטין מביע חרטה אנחנו שולחים אותו לשירות מבחן לנוער ומקבלים חוות דעת מקצין המבחן אשר ממליץ למשטרה את ההמלצה שלו, האם אפשר לסגור את התיק".

מדי שנה אנו שומעים על תופעת שתיית האלכוהול המופרזת אצל בני הנוער. בעיני רבים נראה כי שתיית האלכוהול אצל קטינים הפכה להיות מכת מדינה. בן עמי מנסה להרגיע ואומר כי המצב אינו כה גרוע כפי שנראה. 

"אין פה איזו תופעה שכיחה של שתיית אלכוהול. ממש לא", הוא טוען בתוקף, "בעלי העסקים הם בסך הכל אנשים נורמטיביים ולא מוכרים לקטין, אבל אם יש עסק כזה שמוכר – המשטרה אוכפת את הנושא. כל בעל עסק שמקבל רישוי יודע בדיוק מה החוק אומר". 

מה באמת מאפיין את הנערים שנופלים לעבירות פליליות?

"אני לא יכול למפות, יש נערים מכל הסוגים. הכל יכול להופיע וזאת פרשנות".

האם זה קשור לחוסר סמכות הורית?

"אומר שוב – אלה ילדים מול ההורים שלהם, ומה שאנחנו עושים בנושא הזה, זה שיתוף של ההורים. על פי החוק, הורה של קטין יכול להיות נוכח בחקירה".

אולי מהמקום הזה נפגעת הסמכות המשטרתית?

"לקציני הנוער יש את הסמכות להחליט מתי הם כן ומתי הם לא ייכנסו לחקירה. ככה הורה כן מעורב בדבר הזה. אם אנחנו רוצים להעביר מסר, זה שההורים תמיד צריכים לשים לב איפה ועם מי הילדים שלהם מסתובבים. ההורים צריכים להיות מעורבים ולשאול את הילדים, להיות עם יד על הדופק בנושא הזה".

לקראת החופש הגדול קיימו אנשי המחלק פעילויות הסברה עבור בני הנוער. לצד אלה חוזר בן עמי ומדגיש כי להורים יש תפקיד חשוב במערכה ועליהם להיות יותר מעורבים בחיי ילדיהם בזמן החופש. "תמיד תשאלו, תמיד תבררו ותמיד תבדקו", הוא מסכם. 

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו הראשונים לדעת

 

 

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר