מתוך "אל האור", סרט הפתיחה

אחרי ה"סולד אאוט", הפסטיבל לקולנוע יפני חוזר לחולון. צפו:

"הישראלים מתים על יפן, ויפן זה לא רק סושי", אומר רוני מהדב-לוין, מנהל סינמטק חולון, שמספר איך אומצה היוזמה החולונית בכל הסינמטקים בארץ

פורסם בתאריך: 23.10.17 13:40

פסטיבל "אקי-נו" ("סתיו") לקולנוע יפני יתקיים זו השנה השנייה בין התאריכים 31-24 באוקטובר בסינמטקים ברחבי הארץ. תשעת הסרטים שיוקרנו בפסטיבל ישקפו את מיטב העשייה הקולנועית העכשווית והעדכנית מיפן בשנתיים האחרונות מהז'אנרים השונים: דרמות משפחתיות, מתח, אנימציה, קומדיה ואימה. המנהל האמנותי ואוצר הפסטיבל הוא רוני מהדב–לוין, מנהל סינמטק חולון. הפסטיבל מתקיים בתמיכת שגרירות יפן בישראל וקרן יפן.

"הפסטיבל נערך בפעם השנייה לאחר שבשנה שעברה היתה היענות גדולה וסולד-אאוט של כרטיסים", מספר רוני מהדב-לוין, מנהל סינמטק חולון. "הוחלט כרגע להרחיב את הפעילות לסינמטקים נוספים כשחולון היא יוזמת ואוצרת הפסטיבל, ואנו משתפים את הערים האחרות שביקשו להשתתף בפסטיבל".

צפו בטריילר מהסרט "אל האור" הפותח את הפסטיבל:

איך צמחה היוזמה החולונית?

"כבר לפני שלוש שנים רציתי לנסות להרים את הפרויקט הזה. פנינו דרך שגרירות יפן לקרן יפן המעודדת הנגשת תרבות יפנית בעולם. הם הסכימו לתמוך בפסטיבל, כלכלית ותוכנית, ברמה מסוימת. מרגע שהיתה תשתית תקציבית לפרויקט, התחיל מסע שכלל צפייה בסרטים ובחירה, צפייה בתוצרים האחרונים ויצירת קשר עם חברות יפניות שמפיצות את הסרטים הללו. הרעיון המקורי היה להישאר כפסטיבל מקורי כאן בחולון, אך כשהצגנו את התכנית, סינמטקים נוספים ביקשו להצטרף ליוזמה, ואז הרחבנו את רכישת ההקרנות ויצרנו פסטיבל ארצי בעצם".

למה דווקא יפן?

"אישית, אני מאוד אוהב את הקולנוע היפני, אבל הרבה מעבר לכך, ביפן נמצאת אחת מתעשיות הקולנוע הגדולות בעולם, והיא בין הוותיקות והמובילות של קולנוע מצליח ואיכותי. לעתים הקולנוע היפני לא מצליח להגיע לקולנוע המסחרי בשל שוני תרבותי ולרוב הוא גם קולנוע איטי יותר מאופק בדרכו. לקהל הבינלאומי לוקח יותר זמן להיכנס לזה, אבל הקולנוע היפני זוכה בפרסים רבים, ולאחרונה יש לו יותר הצלחה גם במובן המסחרי, למרות ההבדלים התרבותיים. בנוסף, יש התעניינות גוברת בתרבות היפנית מצד ישראל. אם זה בעלייה במספר הטיולים ליפן, בצריכת אוכל יפני והרצאות על תרבות יפן".

דיברת על איפוק והבדלים תרבותיים, איפה החיבור של הקהל הישראלי עם יפן? איך הקהל הישראלי מקבל את הקולנוע היפני?

מהדב-לוין. "סולד אאוט"

 "בשנה שעברה רוב ההקרנות היו סולד-אאוט, וזה לא מובן מאליו. יש אידיאולוגיה לסינמטקים: אנו לא פה כדי להביא שוב את הקולנוע האמריקאי ואפילו לא את הקולנוע הצרפתי שכבר נמצא ומצליח גם בהקרנות המסחריות. לאלה יש את הקהל שלהם. אנחנו מחפשים את הסרטים היותר מיוחדים, שיש קהילות שמתעניינות בהן אך אין הרבה הזדמנויות לצפות בהם. אנחנו כמובן רוצים להביא קולנוע שיאהבו בארץ ובמקביל שנרגיש שהבאנו לקהל סרט ייחודי שהם לא היו מצליחים לראות בדרך אחרת, אפילו לא בערוצי הסרטים בטלוויזיה.

"אני חושב שדווקא כיוון שאנחנו כל כך שונים תרבותית, זה הופך את זה למאוד מעניין. הצלחת הפסטיבל מוכיחה שהאיפוק היפני מול הפתיחות הישראלית גורם לסקרנות הקהל. גם מבחינת ההומור: כשהסרט מאוד מאופק ואיטי, ופתאום יש מחווה קומית, היא הרבה יותר בולטת וזוכה לתגובה, וזה יפה לראות".

והיפנים שהתארחו בארץ במסגרת הפסטיבל, אך הם הגיבו לקהל הישראלי בזמן ההקרנות? 

"אני יכול לומר לך שלאחר ערב הפתיחה שהיתה בו נציגות גדולה משגרירות יפן, הם מאוד התלהבו מכך שהישראלים צחקו מאותם מקומות שהם צחקו. נראה שיש דברים שהם אוניברסאליים. למשל, באחד הסרטים היתה דמות של אמא מגוננת שמאוד מתאימה לטייפקאסט של האמא היהודית המגוננת, וזה עבד גם על היפנים וגם על הישראלים. האורחים היפנים סיפרו לי כמה הם נהנו לראות את אחידות התגובות, שחצו תרבויות. מעבר לזה, חשים כיום את העניין הגובר ביפן. אם לפני עשור זה התחיל עם הסושי, היום כמות הטיסות ליפן הולכת וגוברת, וכך גם כל מה שקשור בהיכרות עם התרבות היפנית".

מה יהיה בערב הפתיחה?

"ערב הפתיחה במעמד שגריר יפן בישראל, מר קוג'י טומיטה, וראש העיר, מר מוטי ששון, יתקיים ביום שלישי ה-24.10, ויוקרן בו הסרט 'אל האור' שיצא גם להקרנות המסחריות. בפסטיבל יוצגו תשעה סרטים יפנים מהשנתיים האחרונות, וכמו כן, יתקיימו אירועים מיוחדים שיכללו סדנאות והרצאות סביב תרבות יפן".

פסטיבל "אקי-נו" לקולנוע יפני, 24.10 -31.10, סינמטק חולון

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר