ממשקל של יותר מ-100 ק"ג: בטי נעים חוזרת למסלול הדוגמנות

"במקום לאכול – תבקשו חיבוק", אומרת סגנית מיס בת ים לשעבר, שמספרת על החיים בצל ההתמכרות לאוכל ועל השינויים הקיצוניים אך המבורכים שעברה בחיים

פורסם בתאריך: 17.2.18 12:53

30 שנה אחרי זכייתה בתואר סגנית מיס בת ים, בטי נעים, תושבת חולון, בת 46, סגרה בתחילת החודש מעגל כשדגמנה בתצוגת אופנה ליבואנית רכבי יוקרה. בראיון מיוחד ל"השקמה-חולון" היא מתארת את סיפור חייה המורכב: עזיבת הבית בגיל 15, נטישת מקצוע ההוראה אחרי 18 שנה, גירושין אחרי גיל 40 והתנדבות עם נערות בסיכון, אסירים בבתי כלא ונשים חד הוריות, שלומדים ממנה שיטה שפיתחה ומופיעה בספר החדש שהוציאה לאור לאחרונה, "הכל אפשרי בקלות ובפשטות".

בטי נעים הופיעה בתחילת החודש בתצוגת אופנה ייחודית שהפיק מוטי רייף ליבואנית הרכב BMW. בתצוגה צעדו על המסלול 25 דוגמניות מבוגרות עם סיפור חיים עוצמתי ומרתק. נעים נבחרה להיות אחת מהן. לפני כ-30 שנה זכתה כתלמידת תיכון בתואר סגנית שנייה בתחרות היופי מיס בת ים ומאז דגמנה והשתתפה בתצוגות אופנה רבות, כל זאת כשהיא סובלת מהפרעות אכילה קשות.

לפני 30 שנה, בתחרות היופי מיס בת ים

הפרעות האכילה התפתחו אצל נעים בד בבד עם הצלחתה כדוגמנית צעירה. היא אימצה משטר דיאטה קפדני וחמור, ובמקביל אף עזבה את בית הוריה שהתגרשו, כחלק ממרד הנעורים, והתגוררה מחוץ לבית. למרות זאת, היא הצליחה לסיים את לימודיה בתיכון ולהוציא תעודת בגרות, ובהמשך לסיים תואר ראשון ותואר שני ולעבוד במשך שנים רבות כמורה וכמחנכת.

כשהתגייסה לצבא היא הפסיקה לעסוק בדוגמנות, בעיקר משום שהיא שירתה רחוק מהבית – קרוב לאילת, והיתה מגיעה הביתה רק בסופי שבוע. זמן קצר לאחר שחרורה מהצבא, היא התחתנה וכבר לא חזרה לעסוק בדוגמנות. לאחר הריונה הראשון בגיל 24, התגברו הפרעות האכילה של נעים ובהריון היא סבלה מרעלת הריון קשה. לאחר הלידה הוסיפה למשקלה 30 ק"ג, והבדידות החברתית שחשה בשל המעבר לבאר שבע יחד עם בעלה הגבירה עוד יותר את האכילה הרגשית.

רוצים להישאר מעודכנים? הורידו את האפליקציה שלנו:

להורדת האפליקציה באנדרואיד

להורדת האפליקציה באייפון

"האוכל השתיק את הרגשות"

באותן שנים היא לא הבינה שלמעשה היא סובלת מאכילה רגשית, הפרעה שממנה תסבול עד גיל 42. בכל אחד משלושת ההריונות הבאים התגברה עוד יותר האכילה הרגשית שלה, והיא הגיעה למשקל של יותר מ-100 ק"ג. "חשבתי שרע לי ואכלתי כדי להתנחם. הייתי אמא צעירה וגם עברתי טראומה קשה עם רעלת ההריון", היא מספרת. "הרגשתי שקיבלתי את החיים שלי בחזרה והייתי בטוחה שאני עושה טוב לעצמי, כי האוכל היה עבורי סוג של נחמה, אבל רק לכמה דקות. הבעיה היא שמתמכרים לזה, כי אחרי זמן קצר רוצים לאכול שוב, ואז אוכלים עוד כדי להרגיש את התחושה של ההיי, וכך למעשה נכנסתי למעגל של אכילה לא מודעת שיושבת על המקום של הרגש".

לדברי נעים, "כיום מלמדים להתמודד עם הרגשות שלנו, אבל כשהייתי ילדה ונערה אסור היה להביע רגשות שכביכול ביטאו חולשה, כמו בכי או סבל, אלא שהייתי צריכה להיות חזקה. המערכת הרגשית שלי התכתבה עם האוכל, בניגוד להיום שמלמדים שלא צריך להשתיק את הרגשות אלא להתמודד איתם. הפתרון לאכילה המופרזת היה כאשר התחלתי לתת מקום לרגשות שלי, להוציא אותם ולא להתעלם מהם. במקום לאכול נתתי  מענה לרגש באמצעות שאילת שאלות כמו אם אני עצובה או מתוסכלת וממה זה נובע?".

האכילה הרגשית והתקפי הבולמוס הזיקו לה וסיכנו את בריאותה. היא סבלה מרעידות ומפרכוסים בגופה, מירידת סוכר, מהרבה כעס עצמי ומעצבים וכעס שהופנו כלפי משפחתה הקרובה. בגיל 40 היא עשתה מהפך משמעותי בחייה כאשר למדה נטורופתיה. במהלך לימודיה גילתה שהיא מנסה למלא את מה שחסר לה בחיים באוכל, כאשר בפועל הצורך האמיתי שלה הוא דווקא באהבה, בנתינה ובחמלה. במקביל, היא החלה בתהליך של אכילה נכונה, עזבה את עבודתה כמורה מזה 18 שנה, התגרשה מבעלה, הכירה בן זוג חדש והחלה למלא את חייה ביצירה, בכתיבת ספרים ובהתנדבויות רבות שסייעו לה להגיע לשקט נפשי ולאיזון שכל חייה היו חסרים לה כל כך.

"במסגרת לימודי נטורופתיה למדתי דמיון מודרך ופרחי בך, והתחלתי לחקור ולשאול שאלות: מי אני ומה אני אוהבת לאכול, האם מה שאני אוכלת טוב לי או לא, והאם כשאני אוכלת אני מרגישה רעב או רגש אחר. התחלתי לחפש פתרונות עם אלמנטים אחרים שאינם אוכל לרגשות שהרגשתי. כך למשל, שירים וריקודים לרגש כמו עצב. התייחסתי לאכילה הרגשית כאל מחלה רוחנית וכאל סוג של התמכרות שבאה לידי ביטוי באוכל. המשכתי ללמוד תטא הילינג, ושם נחשפתי לאמונות שקשורות לאוכל. כך למשל, האמונה שהאוכל הוא פתרון לכל דבר ואמונה נוספת שלפיה אנשים רעבים הם אנשים עצובים כי הם לא יכולים לאכול מה שהם רוצים".

נעים מסבירה שלמעשה רכשה כלים לטיפול באכילה הרגשית. "הבנתי שאני יכולה להיות רזה ומאושרת, כי יש לי כל הידע איך לטפל באכילה הרגשית. התחלתי לטפל בעצמי בתהליך ארוך שנמשך כמעט שנתיים, ובמהלכו הצלחתי לשחרר את רוב הבעיות שהיו לי. עדיין, לעתים רחוקות אני נופלת למקומות של אכילה רגשית, אבל אני מודעת לזה והמינון ירד משמעותית בעקבות זאת".
את הידע שרכשה תיעלה לשיטה ייחודית שפיתחה המבוססת על שילוב של אמונה, מודעות ואהבה. מטרת השיטה היא להעלות את מפלס האושר ובעקבות זאת לעשות שינוי לטובה בחיים, בעבודה, בזוגיות, בקריירה ובהורות. השיטה מיושמת על ידי נעים בתהליכי שינוי אישי שהיא מעבירה בהתנדבות זה מספר שנים עבור אסירים בבתי כלא, נשים חד הוריות שמתקשות לשרוד ונערות בסיכון. בתכניות הרדיו שהיא משדרת מדי שבוע בתחנות "הרדיו החברתי הראשון" ו"רדיו חוף אילת", היא מעבירה למאזינים ולמאזינות את התובנות שלה ומגלה כיצד באמצעות תרגול עצמי מדי יום ניתן למצוא את האושר. היא פיתחה שיטה זו על סמך לימודי בריאות הגוף והנפש שלמדה: נטורופתיה, תטא הילינג שלמדה ברוסיה, דמיון מודרך, אימון אישי ופרחי בך וסיפור חייה המורכב המופיע בספר החדש שהוציאה לאור בהוצאת אסטרולוג: "הכל אפשרי בקלות ובפשטות".

בתצוגת האופנה של BMW

בקלות ובפשטות חזרה, כאמור, אל מסלול הדוגמנות ועל החוויה האחרונה היא מספרת: "בתצוגת האופנה ההתרגשות שלי היתה בשיאה. חזרתי למסלול הדוגמנות כאישה שלמה, גאה ועצמאית, שמסתכלת על עצמה, גאה במי שהיא ובאיך שהיא נראית, בלי קשר לכמה היא שוקלת וגם אם יש לי חוסר מושלמות. כולם פרגנו לי בבית: הילדים, בן הזוג ואמי. הבנות שלי אמרו לי שאני נראית צעירה בכמה שנים טובות. בתמונות שבהן אני צועדת על המסלול ראיתי שאני מחייכת מהלב, וכשהסתכלתי בתמונה שלי בתחרות היופי מגיל 16 אני רואה שזה למעשה אותו חיוך ואותו אושר. אני מרגישה במקום הכי טבעי על המסלול ומאוד אשמח אם חברות האופנה יוסיפו לכל תצוגה נשים דוגמניות במידות נורמליות של 40 פלוס כמוני וייתנו גם להן מקום של כבוד".

ומסר לסיום?

"זו ההזדמנות שלי להגיד לכל הנשים לא לפחד לתת מקום וביטוי לרגשות ולא לפחד להציף את הרגש. אני אימצתי את השאלה: לשאול את המח למה אני זקוקה עכשיו, ורוב התשובות יהיו לאו דווקא אוכל אלא חיבוק או משהו אחר, כי לפעמים האדם פשוט זקוק לחמש דקות להירגע. אם את שואלת את עצמך למה את זקוקה כעת, את יכולה לפתור בעצמך את הבעיה של אכילה רגשית. המשמעות היא שהאדם צריך לטפל בעצמו ולא לוותר, כי לכל אחת ואחד מאיתנו יש אפשרות לחיות כאדם בריא".

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר