צילום: אושרי מוסינדי

האם באמת היה פה פעם טוב יותר? תשאלו את הכלכלן מחולון

"לא הכל שחור", ספר חדש של ניב אברהמי, יועץ פיננסי מחולון, מתעמת עם השאלה ומוכיח שהמציאות הנוכחית היא לא פחות טובה ובעיקר נוחה יותר

פורסם בתאריך: 14.4.18 16:30

לניב אברהמי (40), כלכלן ויועץ פיננסי לעסקים שגדל ומתגורר בחולון, נמאס לשמוע את כולם מקטרים כמה פעם "היה הרבה יותר טוב". הוא החליט לבדוק את הנושא ובמשך כשש שנים חקר נתונים ומחקרים בתחום. ספר חדש שלו – "לא הכל שחור", שיצא לאור לאחרונה בהוצאת סטימצקי, מראה שלא בהכרח היה פה טוב יותר. הספר מציע ארבעה פרקים מפורטים, משולבים נתונים סטטיסטיים ומחקרים, רעיונות חשיבתיים ואף המלצות פרקטיות.

"הרעיון לספר הזה התחיל בכלל משיחות סלון ביום שישי בערב עם חברים שלנו", אומר אברהמי. "חברים ישבו וקיטרו על המצב במדינה וניסיתי להבין מה בדיוק עומד מאחורי הדברים האלה, אז יצאתי לחקור את הנושא".

אנחנו כל הזמן משתפרים, מתקדמים, מתפתחים. אנחנו נוסעים מהר יותר, אוכלים טוב יותר, גרים בבתים גדולים יותר, מאריכים חיים יותר, מטיילים יותר. אז איך זה שאנחנו לא מרוצים יותר? במשך כמה שנים עמל אברהמי על הספר בניסיון לענות על השאלות הללו והגיע למסקנות שגורמות למציאות העכשווית להיראות שונה מאוד ממדד הרוח הלאומי.

"אני לא חושב שרע פה באמת, בטח לא בהשוואה לעבר", הוא חורץ. "העולם התפתח והשתנה ואולי זו הסיבה שאנשים מרגישים שהיה פה טוב יותר בעבר. פעם נאמר, קמת בבוקר ולא הרגשת טוב, פנית לרופא והוא נתן לך מרשם. היום, גוגל הוא הרופא שלך ואנשים קמים עם תסמינים ובודקים את הכל שם, זה חלק מההתפתחות הזו שאנחנו מדברים עליה והיא חלק מכולנו".

אבל בכל זאת, פעם המחיה היתה זולה יותר, אנשים קנו דירות ועמדו בזה.

"נכון, אבל פעם הערך של הכסף היה נמוך יותר ואי אפשר להשוות את זה להיום, התרבות הייה נאיבית יותר הפיתויים כמעט ולא היו קיימים. אם מודדים את מדד האושר של אז מול היום, האנשים היום הרבה יותר מאושרים".

אברהמי מביא דוגמאות: "ישראל ממוקמת במקום 11 במדד האושר העולמי ובני הנוער שלנו ממוקמים במקום השלישי".

רוצים להישאר מעודכנים? הורידו את האפליקציה שלנו:

להורדת האפליקציה באנדרואיד

להורדת האפליקציה באייפון

בספר הוא מעלה סוגיות כמו "מה למראה חיצוני ולאושר", "כמה מצב כלכלי באמת משפיע על אושר" ו"מה השפע והמבחר העצום עושה לנו".

גדלת בחולון ואתה מתגורר בה היום, מה השוני בעיניך בין אז להיום?

"אני חושב שזה מאוד אינדיבידואלי, היה פה שמח, אין ספק, הכל היה נאיבי ושונה, גם יכולנו לבחור מה אנחנו רוצים לעשות בלי חשש. היום המצב שונה מאוד. אמנם חולון היא עיר הילדים ואני שמח שהיא במגמה הזו, בעיני נעשים פה דברים מדהימים ואני בוחר לחיות פה ולגדל פה את בנותיי".

אז מה הטיפ שלו לאלה שמתגעגעים אל העבר ובכל זאת מאמינים שפעם היה פה טוב יותר? "אם נדע להפריד את הגורמים, להבין את העבר ביחס להווה ולבחון את הסיבות למאפיינים של חיינו ואיכותם, שהרי אז נוכל לשפר את עתידנו", אומר אברהמי.

 

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר