שגית אמת. צילום ראובן קפוצינסקי
צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

איך הפך סיפור הילדה חולת סרטן מחולון לרב מכר ולהצגה מצליחה?

"השחר של גאיה", מחזה המבוסס על סיפורה האמיתי של ילדה חולת סרטן מחולון, יעלה בקרוב במדיטק. שגית אמת, המחזאית, מספרת כיצד החברים בבית הספר שלום עליכם תמכו בה וכיצד התמודדה עם המחלה הקשה

פורסם בתאריך: 29.5.18 09:43

לאחר הפוגה של ארבע שנים יעלה בתחילת החודש הבא המחזה "השחר של גאיה" בגירסה מחודשת לבמות. הופעת הבכורה תתקיים בתיאטרון המדיטק. המחזה הוא פרי יצירתה של הסופרת והמחזאית שגית אמת ומבוסס על סיפורה האישי.

שגית אמת גדלה בחולון ולמדה בבית הספר שלום עליכם. כשהיתה בכיתה ז', נחתה עליה כרעם ביום בהיר הבשורה המצמררת כי היא חולה בסרטן. במשך אותה שנה הנערה הצעירה תמרנה את חייה בין הטיפולים הכימותרפיים המכאיבים לצד החיים הנורמליים עד כמה שאפשר בסביבת בית הספר בתקופת גיל ההתבגרות. את דמותה של גאיה, גיבורת המחזה המבוסס על דמות הילדה החולה מחולון, מגלמת השחקנית מורן רוזן, אשר גם היא החלימה מסרטן בילדותה.

כאמור, ביום רגיל אחד, בכיתה ז', השתנו חייה של אמת מקצה אל קצה כאשר גילתה כי חלתה בסרטן. "היתה אז חוויה מאוד מטלטלת. הייתי בתחילת כיתה ז' בבית הספר שלום עליכם בחולון. בתחילת חנוכה פתאום גיליתי גוש קטן בצוואר. מאוחר יותר גילו לי שם גידול בבלוטת הלימפה. עברתי טיפולים כימותרפיים קשים וכמובן שנעדרתי מבית הספר והיתה נשירת שיער ולאחר מכן קרחת, מה שהצריך אותי ללכת עם פאה".

"השחר של גאיה". צילום: בני גם זו לטובה

"השחר של גאיה". צילום: בני גם זו לטובה

איך ילדה בכיתה ז' מתמודדת עם הבשורה שהיא חולה בסרטן?

"כשאתה חולה, יש לך זווית אחרת להסתכל על העולם. אתה בעל כורחך עומד על מרפסת אחרת ומשקיף על הדבר שנקרא חיים. אתה פשוט מקבל את המציאות. היתה לי כיתה פשוט נפלאה שהיתה איתי. היתה משמעות מאוד חזקה לחברים ולאופן שבו הם קיבלו אותי מתוך חברות ולא מתוך רחמים, והדבר הזה הוא הטוב שיש בכל אדם".

בכל זאת זה לא פשוט בוודאי לילדה בת 12 לקבל את הסרטן והשלכותיו, כולל הסיכוי למות.

"אני חושבת שבמובן הזה יותר קל להיות נערה, שפחות מודעת להשלכות ולמוות שמרחף. אני חושבת שמבוגרים מודעים לזה יותר".

רוצים להישאר מעודכנים? הורידו את האפליקציה שלנו:

להורדת האפליקציה באנדרואיד

להורדת האפליקציה באייפון

לאחר שירותה הצבאי למדה אמת פסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה ומשחק בבית הספר בית צבי. אז גם היא החליטה לאסוף את החוויה הקשה שלה מימי כיתה ז' ולהפוך אותה לסיפור עלילתי. כך נולד לפני 20 שנה הספר "השחר של גאיה" כחוויה אישית, לדבריה של אמת. בשנת 2000 זכה הספר בפרס זאב לספרות ילדים ונוער ושנה לאחר מכן בפרס לאה גולדברג. "כשכתבתי את הספר לפני 20 שנה, לא חשבתי שהוא יצליח כל כך, חשבתי על הסיפור שלי. לא חשבתי שזה יהפוך להצגה", מספרת אמת ומוסיפה: "כשהספר יצא היה אז את מצעד הספרים. באותה שנה הוא זכה במקום השני בכל הארץ. במקום הראשון זכה הארי פוטר. בשנת 2002 עובד הספר למחזה שרץ במשך ארבע עונות בפני קהל של ילדים בגילאי עשר עד 14".

איך הילדים הגיבו להצגה?

"יש לי תיקיות על גבי תיקיות של מיילים של ילדים שהגיבו לאורך כל השנים. הילדים מאוד מזדהים עם הסיפור, עם גאיה והדמות שלה. כשאני מגיעה להרצות בבתי הספר, אני אומרת ש'השחר של גאיה' זה ספר להתמודדות עם כל קושי. במקרה שלי, הקושי בכיתה ז' היה הסרטן".

ההצגה מתמקדת בסיפורה של גאיה, ילדה בתחילת גיל ההתבגרות שהתמודדותה עם המחלה משפיעה על חייה כנערה מתבגרת המאוהבת בסתר בבן כיתתה שחר. פגעי המחלה מורידים את הביטחון העצמי שלה וגורמים לה לתחושת תסכול ולחוסר אמונה שהנער שבו היא מאוהבת יתייחס אליה.

גירסתה הראשונה של ההצגה, בהפקת תיאטרון הילדים אורנה פורת, עלתה לבמה בשנת 2002 בבימויו של מישה לוריא, נחלה הצלחה והוצגה בפני בתי ספר רבים במסגרת סל תרבות. כעת, לאחר הפסקה של מספר שנים תעלה ההצגה בתחילת החודש הבא בגירסה מחודשת בהשתתפותם של מורן רוזן (בתפקיד גאיה), תום אנטופולסקי, יובל גנות, נדב זילברמן ועמית סידי. בגירסה הנוכחית הושם דגש על הקו התקופתי המקורי של העלילה אשר מתרחשת כולה בשנות ה80, "הבמאי לקח את זה לתקופה של שנות ה-80 בבגדים ובמוזיקה, לא תראו טלפונים ניידים אלא רק טלפון עם חוגה", אומרת אמת.

ההצגה הראשונה תתקיים במדיטק חולון ב-2.6.

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר