צילום: ורדי כהנא
צילום: ורדי כהנא

הדיווה מגיעה לחולון: תערוכה שכל-כולה דנה אינטרנשיונל

הרבה כבוד והערצה בתערוכה החדשה הנמתחת על פני 25 שנה ומציגה את מי שנחשבה לגימיק בתחילת דרכה והפכה למטאור בינלאומי

פורסם בתאריך: 31.7.18 12:09

העיר חולון תחגוג עשור לעונה הישראלית לעיצוב עם התערוכה "בראשית דנה אינטרנשיונל: התערוכה", המוקדשת לדנה אינטרנשיונל – מי שחוללה מהפכה בתרבות הפופולרית המקומית והעולמית והפכה לאייקון תרבות פורץ דרך בארץ ובעולם.

דנה אינטרנשיונל היא הרבה יותר מזמרת פופ מצליחה. היא צמחה בשוליים הבועטים של הסצינה הגאה בשלהי שנות ה-80 ובתחילת שנות ה-90, תקופת סצינת המועדונים המחתרתיים ובקיץ 1992 הגיעה אל  תחנות הרדיו עם השיר הראשון "סעידה סולטנה". הממסד המוזיקלי  זלזל והתעלם, אבל הקהל חיבק  והשיר הפך ללהיט  הקיץ. כך נחשפה זמרת הפופ החדשה והסנסציונית שהביאה איתה לא רק שם קצת מוזר אלא גם  אישיות חדשה שטרם הכירו בישראל.

צילום: ורדי כהנא

צילום: ורדי כהנא

היא האמן הישראלי הראשון שמדבר באומץ על  נטיותיו המיניות. הבגדים הנועזים והמושקעים, הרקדנים, הלשון המשוחררת להגיד את מה שאף אחד קודם לא העז  והשירים בעברית, ערבית, ג'יבריש, אנגלית מהולה בתימנית, שפת הגוף שמתכתבת עם עולם המוזיקה והתרבות הבינלאומי והכותרות שזעקו: "מי שכובשת  את רחבות המועדונים היתה עד לא מזמן בכלל  בן".

בעקבות ההצלחה הבלתי צפויה של השיר, הציעה חברת תקליטים קטנה ועצמאית, אי אם פי, להוציא אלבום שלם והפריצה הגדולה למיינסטרים קרתה עם האלבום השני. "ישנן בנות", "אני לא יכולה בלעדיך", "נוסעת לפטרה", ההשתתפות בקדם אירוויזיון 95', תואר זמרת השנה, קליפים שקבעו סטנדרט חדש בתחום ועוד.

"לא חלמתי בכלל על קריירה כזאת"

"לא חלמתי בכלל על סדר גודל כזה של קריירה", מספרת דנה. "זה הפתיע אותי נורא שדווקא הקהל והעם חיבקו אותי בניגוד לממסד ובו גם האליטה הישנה של תחנות כמו גל"צ שהתייחסו בזלזול לסוג המוזיקה הזו". לאחר האלבום השלישי שבו הופיע הלהיט "צ'ינקוומילה", היא נבחרת בשנת  1998 לייצג את ישראל באירוויזיון  שנערך באנגליה, ובסיום אותה התחרות, קוטפת את המקום הראשון, כובשת את אירופה בסערה וסיפור הקריירה  של השנים הקודמות בישראל משחזר את עצמו. הפעם  בכל העולם.

באירוויזיון 98. צילום: זיו קורן

באירוויזיון 98. צילום: זיו קורן

דנה אינטרנשיונל היא טרנסג'נדרית המבטאת בהופעותיה, תלבושותיה והתבטאויותיה התקשורתיות, נשיות אולטימטיבית. בוטחת, סקסית ובלתי מתנצלת היא כיכבה  בקמפיין העולמי של אמנסטי "זכויות גייז הן זכויות אדם" והיתה לדוברת ולמגינה הבלתי מתפשרת על קהילת הלהט"ב בישראל.

מצד אחד  דנה היא אמנית מזרחית ישראלית שורשית,  הממשיכה שושלת מפוארת של דיוות תימניות – מברכה צפירה, חנה אהרוני ושושנה דמארי ועד מרגלית צנעני, חדווה עמרני וגלי עטרי ומצד שני, היא נחשבת לדיוות פופ מערבי ויקירת ההגמוניה הישראלית החדשה.

צילום: זיו קורן

צילום: זיו קורן

25 שנים אחרי, קשה לדמיין את ישראל ללא דנה. מאחוריה 14 אלבומים, שלושה בינלאומיים, עשרות להיטים, קליפים ייחודיים, היא מככבת  בפלייליסט הקבוע של  שירי כל הזמנים במועדוני הגייז בעולם, בקמפיינים לחברות מובילות, בתפקידי אורח בסדרות טלוויזיה בארץ ובעולם, בהצגות ילדים בישראל וכמובן במרכז מצעדי הגאווה הגדולים בעולם.

"עדיף להיות שנוא על מי שאתה", היא אמרה באחד הראיונות, "מאשר להיות אהוב על מי שאתה לא. אני לא התכוונתי אף פעם להיות סמל או דגל או דוגמה. אנשים רואים בי, מה שהם רוצים, אין לזה שום קשר למי שאני באמת. החלום שלי היה להיות זמרת.  לכל מה שקרה מעבר לזה, לא היה  משהו שהתכוונתי אליו, פשוט נקלעתי לסיטואציות".

התערוכה: תלבושות, תחנות והישגים

אומר האוצר ויוזם התערוכה רפי וזאנה: "ברמה האישית זו הצדעה שלי למי שנשאה גם עבורי, כנער מתבגר בצפת, את דגל קבלת השונה והאחר, וידעתי שאם מישהי כזאת מופיעה בתכניות הטלוויזיה הפופולריות והאהובות ביותר על מסך הטלוויזיה שלי אז כנראה שזה בסדר. לא זכור לי מקרה בזירת התרבות הישראלית בת זמננו שבו מה שהוגדר כגימיק הפך במהירות שיא לאייקון בינלאומי. מי שקרא בראשית שנות התשעים לזמרת הססגונית עם התסרוקות והלבוש הנועז גימיק חולף או הקצין ותיאר זאת כתועבה, הבין עד מהרה שדנה אינטרנשיונל עשתה זאת ובגדול. בהרבה תחומים אפשר להגיד שדנה עשתה זאת ראשונה והתערוכה שד"ר גיא מורג ואני אצרנו מסמנת נקודות ציון מוכרות ומוכרות פחות בדרך הארוכה הזו שעוד נמשכת".

התערוכה מזמינה את המבקרים, באמצעות זרקור על נקודות משמעותיות לאורך הקריירה של הדיווה, לקחת חלק בשינוי החברתי המשמעותי שחל בישראל בעשורים האחרונים ולהציב גבוה בסולם סדר העדיפויות את השאיפה לשוויון וזכויות אדם כערכים משמעותיים.



בתערוכה יוצגו פריטי אופנה ומערכות לבוש המזוהות עם הופעותיה בארץ ובעולם  ובהם: שמלת קדם אירוויזיון 95' בעיצוב ירון מינקובסקי, שמלת אירוויזיון 98' בעיצוב ז"אן פול גוטייה, מערכות לבוש בעיצוב גלית לוי, דני מזרחי, אלון ליבנה, רקפת לוי, דודו בראור, מערכות לבוש לתפקיד קרואלה דה-ויל במחזמר "101 כלבים דלמטיים" ועוד.

כמו כן יוצגו פריטים כמו נייר טיוטת השיר "דיווה" שנכתב על ידי יואב גינאי, ערכת הכניסה לאירוויזיון 98', תקליטי זהב, תעודות ופרסים, פריטי אספנות מהעיתונות הכתובה, קטעי וידאו ביתיים המתעדים את מסעותיה בעולם לצד קטעי וידאו זכורים ואהובים בשיתוף הטלוויזיה החינוכית ותאגיד השידור כאן, ראיונות וקליפים, צילומים והפקות אופנה מהאוסף הפרטי ומגדולי הצלמים בישראל ביניהם: זיו קורן, רונן אקרמן, ורדי כהנא, רוני ינקוביץ', דפנה דולינגר מאירוביץ, עידו לביא, איתן טל ועוד.

בנוסף יוצגו עבודות של אמנים ומעצבים ישראליים וותיקים לצד חדשים ופורצי דרך בעצמם המתייחסים בעבודתם לדמותה של דנה ולתרומתה לתרבות המקומית והבינלאומית. בין המשתתפים: מנשה קדישמן, אביעד סייביץ', יצחק מבורך, כפיר מהצרי, צחי נבו, איתי זלאיט, פיבן, ועוד.

"בראשית" היא התערוכה השלישית בסדרת תערוכות גיבורי התרבות. (לפניה הוצגו התערוכות שהוקדשו לעפרה חזה וצביקה פיק).

אוצרי התערוכה: רפי וזאנה ודר' גיא מורג צפלביץ'. יעוץ אקדמי: דר' גלעד פדבה. התערוכה תוצג בגלריית המשכן בית מאירוב בחולון, תיפתח ביום חמישי ה-6.9.18 ותינעל ב-31.12.18

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. מיכל

    לא לעיניין בכלל
    פוגעני ממש!
    מישהו כאן מחפש להתסיס כנראה כדי להתפרסם בקלות.גועל
    אגב…ממש לא "נשיות אולטימטיבית"

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר