חן זיסו

מעורב ישראלי: "אצלי אין דתיים ואין חילונים – יש יהודים"

חן זיסו היה לוחם בצה"ל, חזר בתשובה, למד בישיבה, אבל לא ויתר על לימודים אקדמיים והיום הוא מרצה במכללת האקרים, מגשר בטבעיות ובאונליין בין כל העולמות והזהויות ומקווה שיצליח למצוא את השידוך המתאים

פורסם בתאריך: 17.8.18 10:10

חן זיסו הוא אולי הדוגמה הטובה ביותר שמציגה את השינויים הסוציולוגיים של החברה הישראלית. הוא גם חרדי וגם בוגר תואר ראשון במדעי המחשב. בין לקוחותיו נמנים עסקים רבים מתל אביב החילונית. הוא שואף להקים בית חרדי למהדרין אך מעדיף לגדל את ילדיו בשכונה חילונית וחושב שהלהט"בים הם אנשים נפלאים.

זיסו, בן 27, מנהל חברה לבניית חנויות אונליין היושבת בתפר שבין חולון לראשל"צ. בשאר הזמן הוא מרצה במכללת האקרים וגם שותף טכנולוגי בחברה אמריקאית בינלאומית לווידיאו-ארט. לא מעט אנשים מתקשים לראות כיצד בחור חרדי מסוגל להשתלב בעולם כזה, אולם אצל זיסו פשוט מדובר בחלק בלתי נפרד ממנו.

הוא נולד וגדל במשפחה מסורתית כהגדרתו ולמד בגימנסיה הריאלית בראשון לציון. את שירותו הצבאי העביר בחטיבת כפיר. בתקופת שחרורו החל לעבור שינוי פנימי שבעקבותיו החלק להתקרב אל היהדות דרך חסידות חב"ד. "באזור הצבא התחלתי לחזור בתשובה ושיניתי פאזה, נכנסתי לישיבה של חב"ד בראשון לציון", מספר זיסו ומוסיף: "אני מגיע מבית מסורתי והיה חלק של חיפוש זהות אחרי שסבא וסבתא מצד אמא כבר לא היו איתנו. חיפשתי את הזהות הישראלית-יהודית ואת הסיבה לכך שאני חי פה. שאלתי את עצמי בשביל מה אני לוחם בצה"ל ומדוע שלא לעבור לחו"ל? אבי וגיסי באים שניהם מהתחום של ההייטק, ורילוקיישן תמיד היה באוויר".

את התשובות לכל השאלות הללו מצא כאמור בחסידות חב"ד אשר התקרב אליה כשהיה משוחרר טרי בן 21. "מה שקירב אותי לחב"ד, זו הנתינה. אני לא באמת בודק איך אדם נראה ומה הרקע שלו. צריך לשמח ולהיות מאוחדים עם כל יהודי שנמצא בעולם ובאופי שלי אני אוהב לשמח אנשים".

איך קיבלו בבית את התהליך שעברת?

"ההתחלה היתה קצת יותר קשה. אח של אבי גם חזר בתשובה לפני שנים והיה יותר מנותק מהמשפחה. אבא שלי חשש שזה יקרה גם איתי. התחלנו כצעד משותף לשמור על דברים בבית. יש לנו כשרויות ופלטה לשבת וכולנו יושבים לקידוש ונהנים ביחד".



לא מעטים מן החוזרים בתשובה מתקשים למצוא את מקומם בתוך העולם החרדי. חוזר בתשובה הוא מעין עוף מוזר אשר מתעופף לו בין שני העולמות. בשלב מסוים, לאחר שלמד תקופה ממושכת בישיבה, החליט זיסו לצאת אל לימודי תואר ראשון במדעי המחשב במכללה למינהל בראשל"צ, מקום עם אופי חילוני. למרות שבשנים האחרונות קיימת עלייה בכמות החרדים אשר יוצאים ללמוד באקדמיה, עדיין קיימת ביקורת לא קטנה בתוך המגזר על יציאה ללימודים אקדמיים. זיסו מספר כי החלטתו לצאת ללימודי התואר עיקמה כמה אפים בישיבה שבה למד, אך הוא עומד מאחוריה גם היום. במהלך לימודי התואר השתלב בחברות שעוסקות במסחר אונליין וכיום הוא בעלים של חברה אשר בונה חנויות אונליין לעסקים שונים ומגוונים, רובם יושבים בתל אביב החילונית ובין לקוחותיו נמנים אנשים מעולם הפרסום והדוגמנות.

איך נראית האינטראקציה ביניכם כשבאוויר כל הזמן נשמעות טענות על הדתה?

"כתוצאה מהאינטראקציה, השיח הרבה פחות מתלהם. אחת הלקוחות שלי גרה בתל אביב, ולבית הספר שבו ילדיה לומדים מגיע אדם דתי שחובש לראשו כיפה סרוגה כדי לדבר על החגים. אותה לקוחה לקחה חלק בהוצאת הציונות הדתית מבית הספר. אחרי שדיברנו, היא וחברתה סיפרו לי שהן אוהבות אותי ורוצות לגדל את הילדים שלהן כיהודים אך כחילונים עם יהדות שלא תפגע בהם. כשקרה האירוע של חב"ד בכיכר רבין, סיפרתי להן על הכאב האישי שלי. אנשים פרטיים במימון פרטי רוצים לקיים מפגש של מוזיקה, העירייה אישרה ואז כתוצאה מלחצים פוליטיים, היא ביטלה, והפלא ופלא, הן הסכימו איתי. המסקנה שהגענו אליה היא שלא ניתן לפוליטיקה לקלקל את הקשרים הבין-אישיים".

בין מגוון לקוחותיו של זיסו נמנים גם אנשים מקהילת הלהט"ב אשר עלתה לאחרונה לכותרות עם הפגנות ההמונים ברחובות במחאה נגד חוק הפונדקאות. "הלהט"בים הם אנשים נפלאים", אומר זיסו, "אני לא רואה צורך להפריד אותם משאר האוכלוסיה. אני מכיר הומו שאימץ ילד לפני 15 שנה ונשוי לגבר. הוא מעצב אופנה מהמוכרים בעולם האופנה. הייתי איתו בקשרים עסקיים והפער שבין נטיותיו המיניות לבין דעותיי הדתיות לא מהווה בינינו מחסום".

לא רואה הבדל בין חרדים לחילונים

זיסו מאפיין את הפרופיל של המון חוזרים בתשובה מהשנים האחרונות. בעבר, החזרה בתשובה אפיינה ניתוק מוחלט מן העולים החילוני, ויצירה של חיים חדשים בתוך המסגרת החרדית. אחד הסיפורים המפורסמים ביותר מתקופה זו הוא חזרתו בתשובה של הבדרן וכיום הרב אורי זוהר. אולם, החל משנות ה-90 קיים תהליך מרתק של טשטוש הגבולות שהגדירו מי חילוני ומי חרדי. בעולם הבידור הדבר מתבטא בלא מעט שחקני תיאטרון וקולנוע שממשיכים להתפרנס ממשחק גם שנים אחרי שחזרו בתשובה, ביניהם דני שטג, שולי רנד, גילי שושן ועוד רבים אחרים. אם בעבר החזרה בתשובה היתה עניין של "שחור" "ולבן" – תרתי משמע, כיום היא כנראה צבעונית לחלוטין. "המסר שאני מביא לעולם זה שאין דתיים ואין חילונים – יש יהודים. למשל, אחת הלקוחות שלי עוסקת בדוגמנות ועל אף התמונות החושפניות, אחרי שסיימנו את העבודה, היא שאלה אותי מתי מדליקים נרות שבת", מספר זיסו.

במציאות שבה החברה הישראלית מחולקת לשבטים ומחפשת לחיות לפי הגדרות, הגישה שמפגין זיסו עלולה לעתים להיות מיושמת רק בתיאוריה. הוא מודע לכך ואף מוכן לשלם מחיר על עקרונותיו. "בחרתי במסלול הזה למרות שהוא קשה. אני חושב שיותר קשה לחוזר בתשובה כמוני למצוא זוגיות. החשיפה לעולם העסקים יכולה להרתיע וליצור דעות קדומות אצל שדכניות. בישיבה לא קיבלו טוב את זה שיצאתי ללמוד את התואר, אבל אני מקיים אורך חיים חרדי לגמרי שכולל גם מעורבות דתית במתחם העבודה. הקמתי בית כנסת שבו אנו מתפללים מנחה".

מה השוני בין חוזר בתשובה לבין חרדי מבית?

"זה שאני מגיע מרקע מסורתי מאפשר לי תקשורת עם אנשים שחרדי ממוצע לא היה יוצר איתם קשר בכלל. יש לי הרבה לקוחות שהן נשים".

באיזו סביבה היית רוצה לגדל את ילדיך?

"הייתי רוצה לגור במקום לא דתי ולהיות הנקודה המאירה באותו המקום. אני יכול לקבל אנשים שצופים בטלוויזיה בשבת. הייתי רוצה שילדיי ילמדו במסגרות דתיות ושיגורו בסביבה לא דתיות כדי שיחשפו לה".

תרצה שילדיך יתגייסו לצבא?

"הייתי נותן לילדים שלי להחליט אם להתגייס או לא. במצב שיש מלחמה מתמדת, כל הציבור צריך להתגייס. בזמנים של מנוחה, צריכים לצמצם את כמות המתגייסים".

 

תגובות

3 תגובות
  1. אושרת

    יישר כוח על דרך החשיבה גם הרב ניר בן ארצי שליט"א אומר שבשמיים את חילוני או חרדי יש יהודי . חזק וברוך.

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר