אתר החפירות בג'סי כהן, 1965. צילום: יריב שפיא
אתר החפירות בג'סי כהן, 1965. צילום: יריב שפיא

איך נראו החיים בג'סי כהן לפני 3,000 שנה?

ממצאים ארכיאולוגיים מהתקופה הכנענית שנמצאו בג׳סי כהן לפני 50 שנה והתגלו במחסני עיריית חולון יוצגו לראשונה בתערוכה "אנחנו ילידים"

פורסם בתאריך: 21.8.18 09:25

ממצאים ארכיאולוגיים מתקופת הברונזה שמקורם בג׳סי כהן והתגלו במחסני עירית חולון, יוצגו לראשונה בתערוכה חדשה במרכז לאמנות דיגיטלית בחולון.

המרכז לאמנות דיגיטלית בחולון, השוכן בשכונת ג'סי כהן, יציג את התערוכה "אנחנו ילידים" של האמן בוגר בצלאל יליד ותושב ג'סי כהן, תמיר ארליך בשיתוף עם תושבי השכונה. נקודת המוצא של התערוכה היא בתהליך המחקר של מוזיאון ג'סי כהן כאשר צוות המוזיאון התוודע לקיומה של חפירה ארכאולוגית שהתרחשה בשכונה בשנת 1965 על ידי הארכיאולוג יריב שפירא וכללה ממצאים מחמש שכבות ישוב מהתקופה הפרה-היסטורית (הכלקוליתית) ועד הברונזה מאוחרת.

למרבה ההפתעה, התברר לצוות המחקר שאין ברשות העתיקות רישום של הממצאים הללו ושאין מידע על מקום הימצאם. לאחר חיפוש אותרו הממצאים במחסני עיריית חולון בתוך ארגזים שנשכחו. כך, ההיסטוריה הארכיאולוגית של השכונה הפכה לתגלית כפולה, אחת שהתרחשה בפועל בשנות ה-60 והשנייה היא גילוי הממצאים במחסנים של עיריית חולון על ידי המוזיאון והקהילה והעברתם לרשות העתיקות.

בין הממצאים הארכיאולוגיים. צילום: המרכז לאמנות דיגיטלית

בין הממצאים הארכיאולוגיים. צילום: המרכז לאמנות דיגיטלית

התערוכה תציג בצורה לא ליניארית שלוש תקופות על ציר הזמן של האתר: תקופת הברונזה המאוחרת (התקופה הכנענית) – תקופה היסטורית בעלת חשיבות מכרעת עבור ארץ ישראל שהסתיימה בחורבן ובשריפה של יישובים מקומיים וכיבוש ארץ כנען על ידי ״גויי הים״ ובני ישראל; 1965 – גילוי האתר הארכיאולוגי בשכונה, רגע שיוצג בתערוכה דרך התיעוד שיצרו יריב שפירא וצוות החפירה; וההווה – מבט על מקום החפירה כיום לאחר שכוסה.



לצד תצוגה של הממצאים המקוריים, תכלול התערוכה שחזור מונומנטלי של שריד מבנה המגורים הכנעני שהתגלה בחפירות. לצידו, יוצגו מאות העתקים של כלי החרס העתיקים אשר יוצרו על ידי תמיר ארליך בשיתוף פעולה עם קבוצות שונות מתוך הקהילה. הממצאים יהיו טמונים וקהל הצופים יוזמן לקחת חלק במיצב ולחשוף את הממצאים המשוחזרים וכך להתנסות בפעולת הארכיאולוג.

"אנחנו ילידים" – תערוכתו של תמיר ארליך. אוצר: אייל דנון. אוצרת ארכיאולוגיה: גלית ליטני. טיפול שימורי בעתיקות: אלישבע קמייסקי, רשות העתיקות. פתיחה: יום חמישי 20.9.18  בשעה 20:00. נעילה: 15.12.18. המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית, האמוראים 4 חולון

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר