הכניסה לשמורת בריכות החורף
הכניסה לשמורת בריכות החורף

כשהטבע קרוב לבית: טיולי שבת של כיף בחולון

זהו הזמן המושלם עם מזג האוויר המושלם לצאת לטייל ובחולון יש לא מעט אתרי טיולים יפים לפקוד. מבריכות המים, דרך חורבות הכפר הערבי א-עריש ועד שמורת החולות

פורסם בתאריך: 9.11.18 08:47

עונת החורף במקומותינו משובצת בשבתות שמשיות וחמימות ולכן זהו הזמן המושלם עם מזג אוויר מושלם לצאת לטייל. בחולון יש לא מעט אתרי טיולים יפים לפקוד, והנה לפניכם הצעות לסיורים וימי כיף לבלות את השבת.

בריכות החורף

לא הרבה יודעים זאת, אך בקצה הצפוני של חולון, בגבולה עם תל אביב, שוכנות מספר ברכות טבעיות אשר מתמלאות במים לאורך עונת החורף ומהוות בית גידול למינים רבים. בעבר, שכנה באזור בריכת חורף גדולה טרם בניית בריכת הניצחון ומכון הרישוי על חלק גדול מן השטח.

כיום, פזורות באזור ארבע בריכות עונתיות קטנות אשר מתמלאות במים מדי חורף. באזור הבריכות התקיימו כל חמשת מיני הדו-חיים של האזור: צפרדע הנחלים, קרפדה ירוקה, אילנית מצויה, טריטון הפסים וחפרית עין-החתול. מבין חסרי החוליות, מתקיימים בבריכות אלה גם כיום מגוון סרטנים ירודים וחיפושיות מים.  בין צמחי המים באתר ניתן להבחין בציון אגמון ימי, בצעוני מצוי, כף-צפרדע אזמלנית ושוש קוצני.

עצי אקליפטוס בברכות הצפוניות

עצי אקליפטוס בברכות הצפוניות

הבריכה הראשונה מבין הארבע מכונה "הבריכה הלימודית"' ונמצאת בשולי רחוב הלוחמים בסמוך למכון הרישוי. ניתן להגיע אל בריכה זו רגלית מכיוון צומת הרחובות הלוחמים-המעפילים או דרך החניה של קאנטרי קלאב חולון.

שלוש הבריכות הצפוניות נמצאות מצידו השני של מכון הרישוי, בשטח השיפוט של תל אביב, אליהן ניתן להגיע על ידי חציית שטח מכון הרישוי לכיוון צפון עד אשר מגיעים אל הכניסה לשמורת הטבע. בשטח הצפוני נמצאות תעלות שביניהן נקוות שלוש בריכות מתחת לצל חורשת האקליפטוס. בשטח מוצבים שלטי הסבר רבים על מגוון החי והצומח בבריכות העונתיות. מומלץ להגיע בין נובמבר למרץ כאשר הבריכות מלאות במים.

פארק הפילבוקס

מצידו השני של רחוב הלוחמים, בגבולה של חולון עם תל אביב, שוכן לו תל גבוה. כיום תל זה ניצב בלב שטחו של פארק הנוער העירוני, אולם שטח התל מהווה נקודת ציון משמעותית בהיסטוריה של העיר.

לפני הקמת המדינה שכן באזור שמסביב לתל כפר ערבי בשם א-עריש שהיה פרבר של יפו. בראש התל עמד מבנה פילבוקס ממנו נורה מדי יום ירי מקלעים לעבר בתי שכונות גרין וקריית עבודה בחולון, בת ים ומקווה ישראל, תוך ניצול הפרשי הגובה על פני הסביבה. הירי המסיבי הוביל את כוחות גבעתי לנסות ולכבוש את התל וסביבתו במסגרת מבצע חמץ בקרב עקוב מדם. לאחר קום המדינה סופח שטחו של הכפר א-עריש אל חולון ובשנות ה-50 נבנתה על חורבותיו שכונת תל גיבורים. בין בתי השכונה הוותיקים ניתן לראות גם כיום שרידים בודדים מהכפר הערבי.

הפילבוקס

הפילבוקס

על הגבעה הקימה עיריית חולון את פארק הנוער ונקודת הפילבוקס משמשת כאתר זיכרון לנפילת הלוחמים מאותו קרב. כיום ניצבים מסביב לפילבוקס שלטי הסבר על הקרב שהתחולל במקום. מראש הגבעה ניתן להשקיף במבט פנורמי על כל חלקי גוש דן. פארק הפילבוקס נמצא ברחוב המצודה בשכונת תל גיבורים.

שרידי בית מהכפר א-עריש בשכונת תל גיבורים

שרידי בית מהכפר א-עריש בשכונת תל גיבורים

דרך הביטחון

בזמן מלחמת העצמאות, הדרך אל תל אביב וראשון לציון הצריכה מעבר דרך העיירות הערביות יאזור ובית דג'אן והיוותה סכנה ליישוב העברי. בשנת 1948 נסללה דרך הביטחון שיצאה מתל אביב ועברה דרך מקווה ישראל, שכונת אגרובנק, חוסמסה ומולדת ומשם אל ראשון לציון. על מנת למנוע מן החול הנודד לקבור את דרך הביטחון, הוצבו בשוליה שורת חביות. בשל כך כונה קטע זה "דרך החביות" וניתן לראות את שרידיה עד היום.

דרך הביטחון

דרך הביטחון

השימוש בדרך הביטחון פסק לאחר קום המדינה, אולם חלקים רבים ממנה נשארו שלמים במשך שנים רבות לאחר מכן. כמו כן עד לפני מספר שנים חלק מתוואי דרך הביטחון שימש כדרך לבית המטבחיים העירוני טרום סגירתו. בעשרים השנים האחרונות חלקים רבים מדרך הביטחון באזור ח-300 נהרסו ורק כמה מקטעים נשארו לשימור בשטח גן הסיפור "המפוזר מכפר אז"ר". כמו כן קיים קטע ארוך יחסית שנשאר בשלמותו מדרום לשכונות מולדת וגבעת חולון ההיסטוריות לכיוון ראשון לציון. בקטע זה נשתמרו החביות אשר הוצבו בצדי הדרך.

הדרך הטובה והמומלצת ביותר להגיע אל דרך הביטחון היא בנסיעה דרך רחוב דוד אלעזר לכיוון דרום. כאשר עוברים את הבית האחרון של קריית שרת, ניתן להחנות את הרכב בצד הדרך ולהתחיל בהליכה רגלית. לאחר כמה מאות מטרים, בסמוך לבתי גבעת חולון, תתגלה מצד ימין פנייה אל כביש צר וישן – זוהי דרך החביות. במורד הכביש נמצאים פינת ישיבה ושלט עם הסבר של המועצה לשימור אתרים. תוואי הדרך ממשיך למעשה עד לשכונת רמת אליהו שבראשון לציון, אולם חלקים רבים ממנו כוסו במשך השנים בחולות נודדים ולכן אינו שמיש.



פארק החולות

שמה של חולון מרמז על החולות הרבים אשר היו מצויים באזור זה לפני בניית העיר. למעשה, חולון לא היתה יוצאת דופן בכך. אזור מישור החוף כולו היה מאופיין בחולות נודדים רבים. עם תהליך העיור המואץ שהתבצע במאה ה-20, חלקים רבים מן החולות הנודדים של מישור החוף נעלמו והתכסו בשכבות של בטון ואספלט. אחד מן השטחי החולות הנודדים שעוד נשארו בצורתם הטבעית הם החולות אשר נמצאים בדרום חולון באזור ח-500. על פי תכנית המתאר העירונית, בשנים הקרובות ייבנו מספר שכונות בשטח זה כשבליבו יישמר שטח של 1,000 דונם של פארק חולות טבעי.

שבילי אופניים בחולות חולון. צילום: אלי נאמן

כבר כיום ניתן לסייר בשטח בשבילים שסימנה עיריית חולון המלווים בשלטים עם הסברים על החי והצומח שבאזור. ניתן להגיע אל שביל החולות דרך הגינה שברחוב מטולה. נקודה נוספת היא דרך מגדל המים אשר נמצא מאחורי החניה של פארק פרס. אורך המסלול הוא בין שעה לשעתיים של הליכה.

בימים אלה מקיים המוזיאון לתולדות חולון סיורים מודרכים בחולות חולון תחת השם "עששיות בחולות" הכוללים היכרות עם החי והצומח שבסביבת החולות, סיור במגדל המים הוותיק מימי שכונת מולדת, חידון וסיפורים של לוחמי ההגנה שהתאמנו בשטח זה לפני יותר מ-70 שנה. פרטים נוספים על הסיורים ניתן למצוא באתר המוזיאון.

אתר חוסמסה – יד להגנה

אין כמעט תושב אחד בקריית שרת שאינו מכיר את גן חוסמסה המיתולוגי. השם חוסמסה לקוח מתוך המילה הערבית "חוסמס" שמהווה את השם של שכבת הקרקע באזור מישור החוף. חוסמסה אינו סתם גן אלא אתר שמגולל את ההיסטוריה של העיר מימי מלחמת העצמאות. ברחבי הגן פזורים מוצגים מתקופת מלחמת העצמאות כולל זחלילית אוניברסלית, מרגמות וסליק נשק. כמו כן במרכז הגן עומד עץ שקמה עתיק ומולו בית.

מוזיאון חוסמסה. צילום: עיריית חולון

בית חוסמסה הבנוי בסגנון הבינלאומי נבנה ב-1934 על קרקע שנקנתה מערביי האזור על ידי בעלי  בנק אנגרובנק, יעקב מירנבורג ושמעון יעבץ. המבנה נבנה מעל באר מים ובו התגוררו השומר ומשפחתו. עד לזמן מלחמת העצמאות שימשה חוסמסה וסביבתה את אנשי ההגנה כמרחב אימונים. לאחר קום המדינה ננטש האתר שהיה באזור לא מיושב. בשנות ה-80 הפך שטח התל לגן עירוני, ובניין חוסמסה הוסב למוזיאון. מאז ועד היום עברו על המוזיאון מספר גלגולים ובשנת 2009 נפתח מחדש לאחר שיפוץ שעבר.

בימים אלה הוחלט לפתוח את המוזיאון לציבור הרחב בכל יום שישי ראשון של חודש לועזי ללא צורך בהרשמה מראש לקבוצות. המבקרים יוכלו ליהנות מסיור מודרך וחווייתי ברחבי האתר וממיצג בתוך המוזיאון אשר מדמה את רוח התקופה וגם להביט על באר המים.

השכונה השומרונית

השכונה השומרונית בחולון היא אחת מתוך שתי השכונות השומרוניות היחידות בכל העולם. בשכונה החולונית אשר קרויה "נווה פנחס" מתגוררת מחצית מן העדה השומרונית אשר מונה כמעט 800 איש. שאר בני העדה מתגוררים בקרית לוזה שבהר גריזים. השכונה משתרעת על פני רחוב בן עמרם ומאופיינת בבתים צמודי קרקע ובשלטים עם אלפבית שומרוני.

בשכונה מצויים שני בתי כנסת שומרונים שבהם מתקיימות התפילות של בני הקהילה. ימי שבת הם הזמן הטוב ביותר להסתובב בשכונה שלובשת אווירה חגיגית ומיוחדת, בה כל הגברים השומרונים לבושים בכותונת מסורתית שמחליפה את הבגדים הרגילים.

בית הכנסת השומרוני

בית הכנסת השומרוני

למעוניינים, הקהילה השומרונית בחולון מקיימת סיורים קבוצתיים בשכונה הכוללים ביקור בבית  הכנסת השומרוני, לימוד על המסורת והתפילה השומרונית ומענה על שאלות. אל סיורים אלה ניתן להירשם דרך האתר של העדה השומרונית.

סיורים מודרכים ברחבי חולון

עבור אלה אשר רוצים ללמוד ולהכיר את העיר לעומק ולא מסתפקים בטיולים עצמיים, עיריית חולון מקיימת סיורים מודרכים ברחבי העיר במגוון מסלולים:

המסלול הקצר: אורך הסיור כשעתיים ומתחיל בחניון צפרירים (ליד מכון הרישוי), ממנו יעלו המבקרים אל גבעת הפילבוקס הסמוכה כדי לשמוע על הקרב שהתחולל במקום בתש"ח ובנוסף ישקיפו במבט פנורמי על חולון וסביבתה. משם ימשיכו אל תצפית על מבנה מוזיאון העיצוב וביקור בספריית המדיטק, מתחם גני סיפור ופארק פרס.

המסלול המשולב: אורך הסיור כארבע שעות ומתחיל בחניון צפרירים. מסלולו זהה לזה של הסיור הקצר אך כולל בתוכו ביקור בתוך מוזיאון העיצוב ומוזיאון הילדים.

המסלול הארוך: אורך הסיור כשמונה שעות ומתחיל בחניון צפרירים. ביקור בגבעת הפילבוקס, מתחם גני סיפור, דרך הביטחון ומוזיאון חוסמסה, ביקור במדיטק ולאחר מכן הפסקת צהריים בקניון חולון. משם ממשיך הסיור אל פארק פרס וביקור במוזיאון הילדים ובאחת ממיצגיו "דיאלוג בחשיכה" או "הזמנה לשקט".

משם ממשיכים אל ביקור בגן הקקטוסים המכיל בתוכו יותר מ4,500 זני קקטוסים נדירים. משם ממשיכים בהליכה קצרה אל התחנה הסופית של הסיור- ביקור בשכונה השומרונית והייחודית (אחת מתוך שתיים בעולם) והיכרות עם אנשי העדה אשר שומרים על מנהגיהם העתיקים במשך אלפי שנים. אל הסיורים ניתן להירשם בקבוצות בתיאום מראש דרך לשכת מנכ"ל העירייה.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר