מגדל המים. טיולים בשבתות

המלחמות והמגורים: הסיפורים הגדולים מאחורי מגדלי המים של חולון

הם היו אתה מימי הקמתה ומהווים חלק בלתי נפרד מנופה גם היום. מה אתם יודעים על מגדלי המים של חולון?

פורסם בתאריך: 31.8.19 13:50

מגדל המים ברחוב אז"ר

במרכז שכונת אנגרובנק הוותיקה ניצב מגדל מים נסתר בתוך גינה קטנה ברחוב אז"ר. מגדל המים מהווה חלק בלתי נפרד מנוף השכונה כבר עשרות שנים ואף לאחרונה אושרה התוכנית להפיכתו למרכז קהילתי עבור תושבי השכונה.



מגדל המים הוקם בימייה הראשונים של חולון, ושל הקמת המדינה. לפני יותר מ-70 שנים נבנה במטרה לספק מים עבור תושבי שכונת אנגרובנק. המגדל, מבנה בטון גבוהה, מטוס של חיל האוויר המצרי ניסה להפגיז בזמן מלחמת העצמאות אך נכשל במשימתו. בראש המגדל ישבו אנשי "ההגנה" שאותתו לבני הישובים מדרום אשר היו נצורים בזמן המלחמה.

מגדל המים באגרובנק. צילום: עיריית חולון

מגדל מולדת

תושבי קריית שרת וסביבתה, כמו גם חלק מן המבקרים בפארק פרס מכירים היטב את מגדל המים הניצב לו בסמוך לדיונות החול הנודדות. מגדל המים זה מהווה את אחד משרידיה האחרונים של שכונת מולדת שהייתה לעיירה קטנה בשנות ה-30' ונעלמה כמעט לחלוטין.  

מגדל המים נבנה בשנת 1936 כדי לספק מים עבור תושביה של שכונת מולדת באמצעות קו צינור מים שחובר אליו משכונת נחלת יהודה שליד ראשון לציון. מגדל המים ניצב בסמוך לדרך הביטחון ההיסטורית אשר קיימת גם היום, במהלך מאורעות תרצ"ו נבנתה בתוך המגדל עמדת תצפית ושמירה. כמו כן, שימש המגדל כסליק נשק של ארגון "ההגנה" בנוסף לסליקים אחרים שמוקמו בחולות. כיום ניצבת בסמוך למגדל פינת ישיבה ושלטים עם הסבר על עברו ההיסטורי של המקום. בשעות הלילה המגדל מואר.

 

באר חוסמסה

בבניין שבגן חוסמסה ממוקמת באר מים עמוקה. הבאר הנוכחית נחפרה בשנת 1936 ידי חברת אנגרובנק על בסיס באר קדומה מהתקופה הביזנטית. סביב הבאר החדשה נבנה בניין בסגנון הבינלאומי כמתקן לאספקת מים עבור תושבי שכונת אנגרובנק.

הבניין הורכב משתי קומות, התחתונה שימשה את הבאר ומתקניה ואילו בקומה השנייה הוקמה דירת מגורים. מהנדס הבניה היה שמעון "סניה" סירקין, שברבות הימים פיקד על היחידה הארץ-ישראלית בצבא הבריטי שפעלה בצפון אפריקה ומפקד בארגון ההגנה במחוז תל אביב.

הבאר שנבנתה בחולות חולון המבודדים והמרוחקים מעיניהם של אנשי הבולשת של המנדט הבריטי, משכה למקום את נציגי ארגון "ההגנה" שהפכו את סביבתה לאתר אימונים וחפרו סליקים לנשק. בשנת 1944 נמכרה הבאר לחברת מקורות אשר המשיכה לספק באמצעותה מים לתושבי האזור עד לשנות ה-90', אז ירד מפלס המים של האקוויפר לשכבה מלוחה אשר הביאה להפסקת השאיבות.

מוזיאון חוסמסה. צילום: עיריית חולון

מוזיאון חוסמסה. צילום: עיריית חולון

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו הראשונים לדעת.

 

תגובות

2 תגובות
  1. דובי

    שיפצו את הגינה במגדל המים לא מזמן חוץ מפלטות של בטון עם תמונות לא עשו שם כלום סתם זורקים כסף היו יכולים לשים מתקני ספורט זה היה נחמד

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בנאות רחל בירידה לחניון זורם בצינור ישירות מי ביוב.
    רציתי לצלם עבורכם את המקום שצמחיה צמחה בו והמים שורצים יתושים .

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר