פנינה רוזנבלום צילום גברא מנדיל
פנינה רוזנבלום צילום של גברא מנדיל

הנה פנינה: תערוכת צילומים מיוחדת של גברא מנדיל ז"ל שצילם את כל האייקונים

תערוכה חדשה בגלריה המשכן מאירוב בחולון תוקדש לצלם גברא מנדיל ז"ל, מצלמי הפרסום והסלבס הראשונים בארץ בשנות השישים והשבעים

פורסם בתאריך: 26.1.23 10:20

גלריה המשכן מאירוב בחולון, ממשיכה להציג תערוכות  שבמרכזן אייקונים של התרבות הישראלית, כאלה שהשפיעו, הטביעו חותמם  ומשקפים באמצעות אומנותם תמונת מצב של ישראל בתקופתם. "התעשייה" – התערוכה הבאה בגלריה שתתקיים בתאריכים 3.5.23- 8.2.23, מוקדשת לצלם גברא מנדיל, מצלמי הפרסום והסלבס הראשונים בארץ בשנות השישים והשבעים אשר נפטר בפברואר 2006, בהיותו בן 69. אוצר התערוכה: איתן טל.

גברא מנדיל היה מי שהקים את איגוד הצלמים המקצועיים, לימד וגידל עשרות צלמים שהחלו דרכם כאסיסטנטים שלו וצמחו להיות ממובילי עולם הצילום הישראלי. כילד ששרד את מלחה״ע ה-2 והיה  דור שלישי למשפחה של צלמים. הוא הפך לישראלי שמנציח את הדימוי הישראלי דרך פורטרטים של מובילי התרבות של שנות השישים, צילומי אופנה ופרסום, ויצר צילומים אייקוניים שעד היום נשארו בתודעה של כולנו.

בתערוכה יוצגו  צילומים של  הדודאים, ג׳וזי כץ, אריק לביא, הגשש החיוור, להקת כוורת בתחילת דרכה, ציפי שביט, צביקה פיק, גילה אלמגור, דן כנר, רות דיין ופנינה רוזנבלום אחת רכובה על אופנוע – כל אלו מוצגים לראשונה לאחר עבודת מחקר, חיפוש וניקוי אבק מהנגטיבים.

 

כמו כן תציג התערוכה לראשונה פריימים שלא נחשפו בעבר, רעיונות לקמפיינים, ניסיונות צילום בעדשות שכנראה הקדימו את זמנם. למרות שלא הוצגו מעולם והיו נעולים בסטודיו שלו שהיה סגור מאז מותו ב-2006, דווקא דימויים אלה כיום נראים נכונים ועכשוויים.

לצד הצילומים ההיסטוריים, יוצגו צילומים שנוצרו בהשראתו, כולם של צלמות וצלמים שהם ממשיכי דרכו, כולם התחנכו ב״סטודיו גברא״, בית הספר לצילום שייסד, הממשיך להיות פעיל ולחנך את דור העתיד על בסיס מורשתו . בצילומים העכשוויים משתקפת ישראל של היום, ישראל צבעונית, מגוונת, אחרת, ואולי פחות תמימה.

הצלם, איתן טל אוצר התערוכה מתאר את עבודת האוצרות ותחושותיו: "היה זה קסם לחזור להסתכל דרך לופה ושולחן אור על נגטיבים של מובילי התרבות בישראל של הסיקסטיז והסבנטיז, דמויות אשר דרכם משתקפת ישראל של פעם, דרך המדים של אל-על, הקמפיינים של חברות האופנה משכית וגוטקס ,מודעות של  מקרר אמקור, מרק אוסם, במבה, תדיראן וכמובן הקיבוצניק עם השפם שמחזיק את ארגז העגבניות – האייקון הישראלי דאז. כיום אנו בעידן שכל אחד צלם ובכיסו מצלמה, עידן שקשה בו יותר ליצור דימויים אייקונים כשם שצילומיו של גברא היו וילוו אותנו עוד שנים רבות".

 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר