חמישיית קולן. צילום: יוסי צבקר
חמישיית קולן. קריכלי שני משמאל, צילום: יוסי צבקר

המסע הארוך של סיימון קריכלי אל מרכז הבמה

סיימון קריכלי, שעלה לארץ מגאורגיה, התחיל הכל מחדש בארץ, ופעם נוספת באיטליה, ונהנה לשיר על הבמה שירי פולקלור מרחבי העולם

פורסם בתאריך: 19.5.23 12:53

מי שחושב שקשה לחיות בארץ ובמיוחד לאמנים שייקח דוגמא מזמר הטנור סיימון קריכלי, תושב חולון, שהתחיל הכל מחדש בארץ, ועוד פעם אחת באיטליה, עובד ומצליח. מספר ימים אחרי שהופיע בכיסופים לירושלים באוניברסיטת בר אילן הוא מספר על המסע שעבר.

 אחרי שסיים תואר כפסנתרן ג'אז בגיאורגיה, ועבר את המיונים הקשוחים, קריכלי, יליד טביליסי, התחיל ללמוד במכון התיאטרלי של תיאטרון גוסטבלי המפורסם, עזב את הכל ועלה לארץ. "לא נשארה לנו משפחה בגיאורגיה, ואחרי שביקרנו בארץ ב-1988 והתקבלנו באהבה רבה על ידי המשפחה פה, החלטנו לעלות". אחרי כמה חודשים בצבא כאקדמאי ועם עברית של עולה חדש, סיימון התקבל ללימודי תיאטרון באוניברסיטת תל-אביב. הוא שיחק בתיאטרון הקאמרי בהצגות  "סיפור משפחתי", "אויב העם", "אשכבה", "דוניה רוסיטה" ו"היה או לא היה" והחיים היו יפים.

יום אחד הוא קרא בעיתון "חדשות" ז"ל שהאופרה הישראלית מחפשת שחקנים. הוא ניגש לאודישן והתקבל. המפגש עם השירה האופראית הצית אצלו שוב את הניצוץ המוזיקלי. "בגיאורגיה כולם שרים, זה חלק מהתרבות. הפיוטים הגיאורגים שביצעתי עם חמישיית קולן ביום שני במסגרת הקונצרט "כיסופים לירושלים", הם חלק מהמסורת ושרים אותם בחגים או במפגשים בשלושה קולות: טנור, בריטון ובאס".

סיימון החליט שוב לעזוב הכל ולסוע ללמוד שירה אופראית באקדמיה למוזיקה של העיר אוזימו באיטליה. עם שובו ארצה הופיע כסולן עם כל התזמורות המובילות בארץ כולל התזמורת הפילהרמונית הישראלית. באופרה הישראלית הופיע בבכורה העולמית של מסע אל תום האלף (ברדנשווילי) וכן הופיע בתפקיד אייזנשטיין בהפקה של האופרה סטודיו של העטלף (י. שטראוס) וגם מופיע עם אחיו היוגיסט רומן ב"יוגה שואו". 



"חמישיית קולן" נוסדה ב-1982 על ידי עולים חדשים מגאורגיה והופיעה בכל רחבי הארץ, עם שירי פולקלור מרחבי העולם, שירים נפוליטאניים, שירי-עם גאורגים, שירים רוסיים, יידיש, לדינו. בשנות האלפיים נפטר למרבה הצער זמר הבאס אבי שילה, והלהקה פסקה מלפעול. "הכרתי את הזמרים הנפלאים אברהם קוסאשווילי (טנור), יוסף אדר (בריטון) והחלטתי שאני רוצה לשיר איתם", מספר סיימון, "צרפנו גם את זמר הבאס ואחטנג מתנאל והפסנתרן ראובן בר יוסף והתחלנו לקדם. הקהל זוכר את הלהקה שיש לה הרמוניה קולית נדירה והיא חזרה להופיע בהצלחה".

בחיים האינטנסיביים האלו סיימון לא מצא זמן להכיר שותפה לחיים. ואז כשהופיע באודיטוריום בחיפה האמרגן פגש בקהל עולה חדשה ממוסקבה, רווקה והוא אמר לה שיש על הבמה שלושה טנורים ושהיא תבחר את בעלה מביניהם, והיא בחרה את סיימון. מרים למדה עריכת דין באוניברסיטת מוסקבה (לומנסו). הצליחה לעבור בארץ 9 בחינות הסמכה ואחרי סטאז'.

סיימון גאה להיות חלק מהעם הגיאורגי השמח, ששומר על המסורת. הוא מספר שהגיאורגים הם העם היחידי שלא איבד את השפה והמסורת שלו בתקופת השלטון הסובייטי. נאבק עליה, עד שהניחו לו. 
 

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר