גיל ההתבגרות בא לכם רע? יש מי שעשוי לפתור את הבעיה

נפרדתם מהחברה? סובלים משיימינג? גיל ההתבגרות קשה מנשוא ואין עם מי לדבר? אז זהו, שיש: מתנדבי מרכז "הפוך על הפוך" בחולון

פורסם בתאריך: 9.11.17 17:14

מה גרם לגיא אָרַשׁ לויאן, יליד  איראן, שעלה לארץ עם הוריו בשנת 1980 כשהיה בן שש, להתנדב ב"הפוך על הפוך" – מרכז ייעוץ לנוער, הממוקם ברחוב קפלן בחולון. לויאן, עורך דין במקצועו, בעל תואר ראשון מהמכללה למינהל ותואר שני מאוניברסיטת פורדהם בניו יורק, מתנדב זה כבר ארבע שנים בפרויקט "הפוך על הפוך" ובראיון ל"שיקמה חולון", הוא על הצורך של הנערים באוזן קשבת לעומת המשאבים ההולכים ומתמעטים שמספקת מערכת החינוך.

"המרכז מספק מענה לנוער בתחומים שבתי הספר בדרך כלל לא מספקים", אומר לויאן. הצוות המקצועי והמתנדבים במרכז מגיעים אך ורק על מנת לעמוד לרשות הנוער בנושאים שמעניינים אותם ומטרידים אותם בגילאים אלה. המרכז מהווה למעשה מעין מרחב טיפולי המאפשר לנוער להעלות כל נושא ולשוחח עליו מבלי שישפטו אותם או יבקרו אותם. התהליך הזה מאפשר לנוער להביא למרכז תכנים וסוגיות בעלות חשיבות, שבחלק מהמקרים אין להם את הלגיטימציה להעלות אותם במסגרות אחרות כמו בית הספר ואפילו המשפחה".

המרכז פועל תחת עמותת עלם לנוער במצבי סיכון בשיתוף עם עיריית חולון. הצוות במכרז מורכב מעובדים מקצועיים של עמותת עלם וכן ממתנדבים רבים שבאים מרקעים ועיסוקים שונים. למרכז מגיע נוער, בנות ובנים, שמבקש לקבל ייעוץ, סיוע ותמיכה במגוון רחב של נושאים, כגון: לימודים, צבא וגיוס, מצוקות כלכליות, מצוקות משפחתיות, מצוקות חברתיות, בריאות גופנית ונפשית, פגיעה גופנית, פלילים ועוד. חלק מהנערים גם מגיע ללא קשר למצוקה ספציפית אלא כדי למצוא אוזן קשבת, חברה ומקום נעים לבלות בו כמה שעות.

לדברי טל בשן, מנהלת המרכז: "מדובר בחינוך בלתי פורמלי. בני נוער יכולים להגיע בזמנם, לדבר, לשתף להאזין ולהתייעץ. חשוב לציין כי אנחנו לא פעילים בוואקום, יש את מחלקת הנוער, אנחנו עובדים איתם באופן צמוד. בני הנוער של היום מתמודדים עם בעיות מגוונות: החשיפה העצומה שיש ברשת לתכנים כמו מין ואלימות, לצד היכולת לפגוע בבני נוער באמצעים וירטואלים כמו שיימינג או הפצת תמונות בווטסאפ. כל אלה עלולים לגרום לדילמות, חששות וחרדות בקרב בני הנוער".

מה שמסייע מאוד ליכולת של המרכז לספק את השירות הזה הוא כמובן צוות העובדים והמתנדבים המגוון המגיע מדיסציפלינות מקצועיות שונות ועם ניסיון חיים מגוון, כך שלנער או לנערה יש אפשרות לבחור את הגורם שאליו יפנו לפי תחושותיהם ונטיות ליבם, וכן לקבל סיוע ועצות מגוונות ורב-תחומיות.

לויאן מגדיר חלק מהייעוצים שניתנים לבני הנוער כ"משני חיים": "היו בני נוער שיצאו ממערכות פוגעניות, בין אם זו היתה מערכת זוגית, חברית או משפחתית. לעתים מדובר בסיוע והכוונה שבזכותם הנער בוחר להתגייס לצה"ל למרות הקשיים, החששות או בעיות אחרות. סיוע 'משנה חיים' יכול גם להיות סיוע לנער לצאת ממצב של דיכאון, מקרים שהיו שעלולים היה להסתיים באופן טרגי ללא סיוע מתאים".

המרכז מסייע לנוער באמצעים העומדים לרשותו: שיחות אישיות, שיחות במרחב, סיוע פרטני. בעת הצורך המרכז גם מתווך בין הנער או הנערה לגורמים מקצועיים מתאימים אחרים. במרכז מתקיימות גם פעילויות וסדנאות מגוונות עבור בני הנוער.

 בחיפוש אחרי המתנדב הבא

מרכז "הפוך על הפוך" בחולון ידוע כאחד המרכזים המובילים של עמותת עלם והוא מלווה בהצלחה בני נוער מהעיר כבר למעלה מעשור. במרכז מבקשים לנצל את הבמה ולהזמין מתנדבים נוספים לבוא לקחת חלק בפעילות:

"למי שמגיע להתנדב במרכז יש את הסיבות האישיות שלו: חלק עושים זאת מתוך אידיאולוגיה של הובלת שינוי חברתי, חלק משום שהם עצמם היו נוער בסיכון ועתה הם מבקשים לסייע לנוער במצב דומה. אחרים מגיעים כי יש להם לב רחב וזמן פנוי, וגם כבסיס להכשרה מקצועית עתידית. ההתנדבות במרכז פתוחה למי שהוא בן 23 לפחות.

"חשוב לציין כי המרכז קולט מתנדבים לפי צרכיו המשתנים. כמו כן, חשוב לדעת שכל מתנדב עובר הכשרות מקצועיות מגוונות בנושאים שונים הקשורים בפעילות המרכז, המועברים הן בידי הצוות המקצועי של המרכז והן על ידי יועצים וגורמים חיצוניים. אז אם בוער לכם לעזור ולעשות שינוי אמיתי ומשמעותי בואו להתנדב איתנו ב'הפוך על הפוך בחולון", מסכמת מנהלת המרכז בשן.

"הפוך על הפוך" – מרכז ייעוץ לנוער, קפלן 16 חולון

.

תגיות:

תגובות

2 תגובות
  1. חולונית

    צוות מדהים ומקצועי ומעבר לכך הם רואים בעשייה שליחות. אני עדה לעובדה שבני הנוער שמגיעים שוב ושוב וזאת ההוכחה.

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר