בית הספר אשלים. דוגמה למעורבות הורים
תלמידים מחולון בדרך לבית הספר

אמא תמיד צודקת? תשאלו את המורים והמנהלים בבתי הספר

היכן עובר הגבול ומתי מעורבות הורים מזיקה להתנהלות בית הספר ולתלמידים ומתי היא מועילה? דוגמאות מקומיות מעוררות מחשבה

פורסם בתאריך: 12.8.18 08:52

בלי ששמנו לב לכך, בשנים האחרונות גדלה מעורבות הורים בנעשה בבתי הספר בעקבות השינויים הטכנולוגיים והתרבותיים. אם בעבר, הקשר היחידי של ההורה עם המוסד שבו למד ילדו היה מסתכם בתשלומים השנתיים ובימי ההורים, כיום הדבר הפך להתעסקות יומיומית בחיי בית הספר, כשההודעות בקבוצות הוואטסאפ מככבות. גם במשרד החינוך מודעים לתופעה ולהשלכותיה, תופעה שהתחזקה מאוד בשני העשורים האחרונים.

מאז שנות ה-70 של המאה ה-20 ועד היום חלו שינויים חברתיים שהגבירו את רצון ההורים לקחת חלק פעיל בתוך המערכת החינוכית. באמצע שנות ה-80 הפכו מושגים כמו "התערבות ומעורבות", "השבתות הורים" ו"פיטורי מנהלים ומורים על ידי הורים" מרכזיים בדיונים העוסקים בתהליך החינוכי.

בתוך כך, משרד החינוך פרסם לאחרונה כי מרבית המורים בבתי הספר היסודיים ובבתי הספר העל יסודיים חשים כי ההתערבות בעבודתם מצד ההורים הולכת וגדלה. במסגרת שאלון שערך המשרד התבררו הנתונים הבאים:  94 אחוז מהמורים המלמדים בבתי הספר היסודיים דיווחו כי "בית הספר מיידע את ההורים באופן שוטף על הנעשה בו". 84 אחוז ממורי חטיבות הביניים השיבו בשאלון כי "להורים יש אוזן קשבת בבית הספר בכל שאלה, בעיה או תלונה שעולה", ואילו בתיכונים השיבו 77 אחוז מהמורים כי "הורי התלמידים נמצאים בקשר קבוע, טלפוני, מייל, סמס וכדומה עם המחנך כדי להתעדכן במצבו של ילדם".

היכן עובר הגבול

עניין מעורבות ההורים מעלה לדיון את השאלה היכן עובר הגבול ומתי מעורבות ההורים מזיקה להתנהלות בית הספר ולתלמידים ומתי היא מועילה. נושא זה מעסיק מאוד את משרד החינוך בשנים האחרונות. מכיוון הסתדרות המורים נשמעו טענות כי הסיבה למחסור במנהלים בבתי הספר נובעת מההתערבות הגוברת של ההורים שמביאה לכך שמנהלים פוטנציאליים מודחים מהתעסקות בניהול. הנהגת ההורים הארצית מנסה להתמודד עם השאלה היכן מסתיימת השותפות ומתחילה ההתערבות הבעייתית, אולם נראה כי בפועל ההתערבות של ועדי ההורים בנעשה בתוך בתי הספר היא רבה מאוד.

להשתתפות ההורים בנעשה בתוך בתי הספר גם קיימים יתרונות גדולים. בקרב מומחים גוברת ההכרה, שמעורבות הורים רחבה ומשמעותית עוזרת לשפר את איכות הלימודים ומשפיעה לטובה על הישגי תלמידיו. אולם, כאמור, לצד יתרונות אלה מתקיימים גם חסרונות לא מבוטלים כאשר המעורבות הופכת להתערבות בוטה במקצועיות הצוות החינוכי.

כשידי המורים קשורות

עם השנים מעורבות ההורים בנעשה בבתי הספר פגעה יותר ויותר באוטונומיה של המורים והצוות החינוכי. התוצאה היא שכיום מורים לעתים קרובות מוצאים את עצמם כשידיהם כבולות ואינם יכולים להפעיל אמצעיים חינוכיים ומשמעתיים כלפי תלמידים בעייתיים מחשש שהדבר יוביל את ההורים להפעיל לחץ להדיח אותם. הדבר בסופו של דבר עלול לפגוע בתלמידים עצמם כי סביבתם הלימודית נעשית סוערת ובלתי יציבה.



התערבות ההורים גורמת לא פעם להשבתת לימודים במוסד חינוכי ואף להדחת מורים ומנהלים מתפקידיהם. כך למשל, בשנת הלימודים האחרונה השביתו ההורים ביישוב כוכב יאיר את הלימודים בעקבות דרישה לפטר את המנהלת. במועצה המקומית גזר, מנהלת בית הספר סיימה את תפקידה לאחר שנשמעו טענות ההורים על תפקודה. בבית ספר בזכרון יעקב הושבתו הלימודים על ידי ההורים על רקע כוונה להקים מעון שיקומי למכורים לסמים בסמוך למוסד החינוכי. בבית ספר בירושלים הושבתו הלימודים על ידי ההורים על רקע כוונה להעביר את התלמידים למבנה אחר בעיר.

מקרים דומים לא פסחו גם על העיר חולון, שבה בשנת הלימודים שחלפה  התקיימו  מספר שביתות שאורגנו על ידי ההורים. כך למשל, ועד ההורים בבית הספר מגינים שבשכונת תל גיבורים השבית את הלימודים במוסד כמחאה על החלטת העירייה להקצאות שטח מבית הספר לגני ילדים חרדיים. במקרה אחר, הלימודים בבית הספר אשלים הושבתו בעקבות מאבק ההורים לתיקון הליקויים במוסד.

במסגרת כנס ועדת החינוך אשר יתקיים בחולון ביום רביעי הבא, יוקדש המושב הראשון כולו לנושא "התערבות ההורים בחינוך בבתי הספר". הדיון יתנהל בהשתתפותם של אורלי בהט, יו"ר הסתדרות המורים בחולון; רועי דביר, יו"ר הנהגת ההורים בחולון; גלית אטיאס, מנהלת בית הספר ניצנים, ארז אימרה, סגן מנהל בית הספר עתידים לתחום החינוך החברתי-ערכי; וניסים נחום,  יו"ר ועד ההורים בבי"ס אשלים.

כנס ועידת ערי ישראל לחינוך יתקיים ביום רביעי הבא, 15.08.18 במרכז לתיאטרון בובות בחולון, ב-09:00-13:00. הכניסה חופשית.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר