אלימות בבתי ספר. אילוסטרציה
אלימות בבתי ספר. אילוסטרציה

אלימות בבתי הספר: הקורבן הבא יכול להיות הילד שלכם

סקר חדש מגלה כי מחצית מן התלמידים בכיתות ג' עד י"ב נתקלו באלימות בשטח בית הספר בשנת הלימודים שחלפה. גם חולון בסטטיסטיקה המצערת. הנה הנתונים

פורסם בתאריך: 13.8.18 11:01

נושא האלימות במוסדות החינוך מעסיק מאוד את אנשי משרד החינוך בשנים האחרונות, אשר מנסה להנחיל מדיניות של "אפס סובלנות" כלפי אירועי אלימות בתוך כתלי בית הספר, הפחתה עקבית של מקרי האלימות בבתי הספר, חיזוק הסדר והמשמעת בבתי הספר ומתן גיבוי למורים ומנהלים.

בשנת 2017 פרסם משרד החינוך את תוצאות הסקר שערך בשנת הלימודים תשע"ו ובו נשאלו תלמידים שאלות עם מידת האלימות שחוו או נחשפו אליה בתוך שטח בית הספר. לפי תוצאות השאלון, ב-30% מבתי הספר העידו בין ארבעה לשישה תלמידים כי הוכו על ידי חבריהם בחודש שקדם למילוי השאלון. ב-27% מבתי הספר העידו בין שניים לארבעה תלמידים כי הוכו וב-17% מבתי הספר השיבו שישה עד שמונה תלמידים כי הוכו על ידי חבריהם לספסל הלימודים בתקופה הסמוכה למועד מילוי השאלון. ב-13% וב-12% מבתי הספר העידו על אותה תופעה בדיוק עד שני תלמידים ומעל שמונה תלמידים בהתאמה.

בסקר שערכה לפני מספר חודשים חברת המחקר "רושינק" עבור חברת החדשות עלה הנתון כי מחצית מן התלמידים בכיתות ג' עד י"ב דיווחו כי נתקלו באלימות בשטח בית הספר בשנת הלימודים שחלפה. אחד מכל שלושה תלמידים העיד כי הרגיש דחוי או עבר חרם ורבע מן התלמידים העידו כי הם מפחדים מאיומים והצקות בשטח בית הספר. גם ההורים העידו כי הם חוששים מן האלימות ו-65% השיבו כי דבר זה מדאיג אותם הרבה יותר מאשר ההישגים בלימודים של ילדיהם. חמישית מההורים שוקלים להעביר את ילדם מבית הספר בגלל האלימות.

מנתוני הסקר של משרד החינוך עולה כי מערכת החינוך של חולון נמצאת במקום נמוך במספר מקרי האלימות ביחס לתמונה הארצית. יחד עם זאת גם כאן התרחשו מספר מקרי אלימות מצמררים בבתי הספר. בבית הספר עתידים בחולון התרחש מקרה אלימות בין שתי נערות בנות 14. האירוע החל בשעות הצהריים ליד שער בית הספר, והמריבה כללה גם בני המשפחה של שתי התלמידות, שככל הנראה הוזעקו על ידן. במקרה אחר תלמיד כיתה ג' שהיה מעורב בקטטה השליך לבנה על חברו, שנפצע ופונה למוקד מגן דוד אדום, שם תפרו את פצעיו.

אולם, לעתים האלימות שבתוך שטח בית הספר אינה מופנית רק כלפי התלמידים אם כי כלפי המורים. לפני מספר חודשים התראיינה ל'השקמה-חולון" מורה מחולון עם ותק של 15 שנה על האלימות שהיא ספגה בשנות עבודה כמורה. "אחד התלמידים קם ונעמד בכיתה באמצע השיעור. הוריתי לו לשבת ואז הוא תפס כיסא, זרק אותו לעברי בזעם ואמר לי: 'מי את שתגידי לי מה לעשות?!'. אני קפאתי על מקומי – הכיסא פספס אותי בסנטימטרים, ראיתי את המוות בעיניים, הוא יכול היה לפגוע לי בראש ולגרום לפציעה קשה, היו תלמידים שקמו  לגונן עלי. הרגשתי כמו במלחמה. לכיתה הגיעו מספר מורים ונוצרה מהומה לא קטנה, אני הודעתי שאם התלמיד לא יורחק מיידית מהלימודים, אני עוזבת לאלתר".



מענה וסיוע לתלמידים אשר סובלים מאלימות בבתי הספר ניתנים בשירותים הבאים:

השירות הפסיכולוגי ייעוצי (שפ"י)  – שירות זה מציע מגוון תכניות לסיוע ומניעה במצבי חיים שונים: מניעת התעללות ופגיעות מיניות, מניעת אלימות וכישורי חיים, חינוך מיני, חינוך לחיי משפחה ומדריכים נוספים. קו פתוח של השירות הפסיכולוגי הייעוצי (שפ"י) בטלפון  1204.

אל"י – אגודה להגנת הילד – 1800-223-966

נוער מקשיב לנוער – 03-6919765

אגודת יד ביד – "אוזן קשבת" – 03-6204999

עלם – עמותה לנוער במצבי סיכון – מציעה מספר תוכניות למניעה, איתור וטיפול בבני נוער, תוך התייחסות לצרכים ייחודיים ומתן מענה לבעיות ולצרכים, שאותרו בשטח.

Yelem – אתר מידע ותמיכה לצעירים – אנשי מקצוע, יועצים, מומחי אינטרנט ובני נוער נותנים מידע, תמיכה ועונים על שאלות ובעיות המציקות לכם.

קרבה בטוחה – מרכז לטיפול בבעיות אלימות ואלימות במשפחה.

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר