בית הספר הרצפלד חולון
בית הספר הרצפלד חולון

עשרות משפחות עוברות לגור בחולון בגלל מערכת החינוך המיוחד

לא פחות משישה בתי ספר לחינוך מיוחד עם 2,350 תלמידי פועלים בעיר, עם זאת נשמעות תלונות מצד הורים לגבי הסעות ותחזוקת המבנים

פורסם בתאריך: 2.9.18 11:07

בחולון פועלים שישה בתי ספר של מערכת החינוך המיוחד ו-36 גנים טיפוליים. בנוסף, גם קיימות כיתות מיוחדות הפועלות בתוך בתי הספר הרגילים אשר נותנות מענה לילדים עם צרכים מיוחדים על פי אפיונים של לקויות למידה, רגישויות ותקשורתיות.

בית הספר עוז מיועד לתלמידים עם פיגור בינוני עד קשה, רב בעייתי, כולל ילדים ונוער סיעודיים. גילאי התלמידים -21-7 שנים. בית הספר עמל לחינוך מיוחד קולט תלמידים עם פיגור קל עד בינוני בגילאי 21-6. המטרה היא להכשיר את התלמידים לתפקוד בחברה: תפקוד חברתי ותעסוקתי תוך כדי פיתוח דימוי עצמי חיובי ואוטנומיה אישית. בנוסף, פועלים בעיר גם בתי הספר העל יסודיים אורות ודרכים.

עם זאת, עדיין נשמעות תלונות על כך שלא ניתן מספיק מענה לצרכיהם של תלמידי החינוך המיוחד הגרים בחולון לא כל הילדים ובני הנוער בעלי צרכים מיוחדים לומדים בחולון – חלק מהם נאלצים לנסוע מדי יום לערים אחרות. "אין מענה מספיק טוב והולם שלכל מה שקשור לחינוך המיוחד", אומר דורון צינמון, לשעבר יו"ר אקי"ם בחולון ומוסיף: "בכל תחומי החינוך המיוחד לומדים ילדים מחולון בבתי הספר ובמועדונים מחוץ לעיר".

גם לגבי מצב התחזוקה של מוסדות החינוך המיוחד בחולון, טוען צינמון כי הוא אינו משביע רצון: "בתי הספר עמל והרצוג לא עברו שדרוג. בבית הספר הרצפלד – אם לא היה את אותו האב ששכנע  להקים במקום גן משחקים, הכל היה נראה אותו הדבר. החינוך המיוחד הוא החצר האחורית של מערכת החינוך בעיר", קובע צינמון.

בשנת הלימודים האחרונה עלו גם מספר בעיות הקשורות למערכת ההסעות של תלמידי החינוך המיוחד בחולון אשר לומדים מחוץ לעיר. בעיקר התלוננו הההורים על איחורים של ההסעות ואי עמידה בלוחות זמנים המשבשים את פעילות ההורים והילדים. עיריית חולון התנצלה ונזפה בחברת ההסעות. במקרה אחר, שני תלמידים מהחינוך המיוחד המתגוררים בחולון מצאו את עצמם ללא הסעה חזור ממוסד לקהילה החרדית הממוקם ביישוב אלעד. הורי התלמידים נאלצו להסיע אותם על חשבונם מדי ערב.

הבשורות הטובות הן כי בשנת הלימודים הנוכחית ייפתח בית ספר לנערים מתבגרים אשר נמצאים על הרצף האוטיסטי. בית הספר מיועד לבני 21-12, תושבי חולון ויספק מענה חינוכי טיפולי מיטבי והכנה לחיים בוגרים ואיכותיים, וזאת בהתאם ליכולותיהם ולצורכיהם המיוחדים של תלמידיו. בית הספר יהווה מסגרת חדשה עבור תלמידים אוטיסטים תושבי חולון אשר לומדים כיום בערים השכנות.

בעיריית חולון מסרו כי "חולון נחשבת לאחת הערים המובילות בישראל במתן מכלול מענים לילדי החינוך המיוחד: לא פחות משישה בתי ספר לחינוך מיוחד ללקויות המורכבות ביותר פועלים בעיר, בית ספר חדש צומח לילדים על הרצף התקשורתי נפתח בשנה החולפת ובשנת הלימודים הקרובה עתיד להיפתח בחולון בית ספר צומח לילדים על הרצף האוטיסטי. בנוסף, ישנם בעיר 36 גני חינוך מיוחד לילדים על הרצף התקשורתי ולבעלי עיכוב התפתחותי בחלוקה למגזרים השונים: ממלכתי, חרדי וממ"ד".

עוד ציינו בעירייה כי "86 כיתות חינוך מיוחד פועלות בבתי הספר הרגילים בעיר מכיתה א' עד יב'  עפ"י מגוון אפיונים  שונים: לקויות למידה, רגשי, אוטיזם, כאשר 1,826 ילדים מהחינוך המיוחד משולבים באופן מלא בכיתות רגילות (מתוכם 290 ילדים עם לקויות מורכבות). לאור המענה המקיף שניתן בחולון לילדי החינוך המיוחד, מדי שנה בוחרות לעבור ולהתגורר בעיר 45-25 משפחות, שבהן ילדים הזקוקים לחינוך מיוחד וכיום יש בחולון כ-2,350 תלמידים זכאים לשירותי החינוך המיוחד, כאשר כ-400 ילדים לומדים מחוץ לעיר בכל הגילאים, כולל ילדי פנימיות".

בעיריית חולון ביקשו להדגיש כי תלמידי החינוך המיוחד בכל הארץ משובצים במסגרות השונות ברמה מחוזית או על-מחוזית, שכן לא ניתן לפתוח בכל עיר ועיר מסגרות חינוכיות לכל לקות ולקות מאחר שברוב המקרים אין די ילדים בעיר אחת כדי לפתוח בית ספר או מסגרת חינוכית המיועדת רק לילדי העיר. המסגרות נפתחות בהתאם לצורך עפ"י מספר הילדים בכל לקות ובכל רשות יש מענה לחלק מהלקויות. ניתן  לפתוח  מסגרת חינוכית בית ספר/ גן/ כיתות חינוך מיוחד רק באישור ועדות השמה".



בעירייה מסרו כי "מעבר לתקצוב העירוני השוטף לחינוך המיוחד, העומד על עשרות מיליוני שקלים מדי שנה, בשנתיים האחרונות הושקע בשיפוץ מאסיבי בבית הספר עמל, כולל תכנון ותקצוב הקמת חדר אוכל בשנה הקרובה. שיפוצים רבים נעשו גם בבתי הספר הרצפלד, עוז מיתרים, דרכים, ורעים וגם גני חינוך מיוחד טופלו בהתאם לצורך ולהתאמות. כמו כן, הושקע תקציב נדיב בהכנת בית ספר צומח לאוטיסטים שייפתח, כאמור, השנה. בנוסף לכל זה, העירייה מממנת באופן מלא הסעות לילדי החינוך המיוחד במקרים חריגים שבהם משרד החינוך לא אישר סבסוד של עלות ההסעות". 

תגובות

תגובה אחת
  1. אורי אוסטין

    בולשיט, תשאלו את אותן משפחות אם הן עברו בגלל זה, זה בגלל הקירבה לתל אביב במחיר שפוי ותו לא!

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר