תלמידים אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

"כיתת מאחרים": עונש בעייתי שהמציאו בבית ספר אחד בחולון

אל "כיתת המאחרים" נשלחים מי שאיחרו ללימודים מכל שכבות הגיל, ללא הגבלה על מספר התלמידים. התוצאה: אלימות מילולית ופיזית בין התלמידים הגדולים לקטנים

פורסם בתאריך: 18.11.18 09:58

תופעת התלמידים המאחרים להגיע בבוקרו של יום לימודים מוכרת וידועה, אך כיצד מטפלים בבתי הספר במאחרים ואילו צעדים מחנכים ננקטים כדי לגרום למאחרים להגיע בזמן? מתברר שבבית הספר בן צבי בחולון מצאו שיטה מקורית כדי לגרום למאחרים להפסיק לאחר – כיתת מאחרים.

ב"כיתת מאחרים" מרוכזים כל התלמידים מכיתות א' עד ו' בבית הספר בן צבי בחולון כעונש על כך שאיחרו ללימודים. הם נקראים להגיע לכיתה למשך שעת הלימודים הראשונה ועל פניו ההליך המשמעתי הזה נראה סביר, אלא שמתלונות שהגיעו למערכת "השקמה חולון" עולה כי במהלך השהות בכיתה הייעודית למאחרים, תלמידים מהכיתות הגבוהות יותר מטרידים את תלמידי הכיתות הנמוכות מילולית וגם פיזית.

על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, העונשים שיש לנקוט בהם על הפרת משמעת הם שיחת הבהרה, אזהרה בעל פה, נזיפה בעל פה, אזהרה בכתב להורה, נזיפה בכתב להורה, מניעת הנאה, הרחקת התלמיד מן השיעור עד תומו, הרחקה מכמה שיעורים (על ידי המחנך או בעל תפקיד אחר), הרחקה ליום לכיתה אחרת באותו בית ספר (על ידי המנהל), שילוח הביתה (על ידי המנהל או מי שהוסמך לכך), השעיה מלימודים לתקופה קצובה (סייג: לא יותר מ-14 ימים בשנה, בחינוך היסודי עד עשרה ימים), העברת תלמיד לבית ספר חלופי (לפי נוהל העברה), הרחקה לצמיתות מבית הספר, כאשר זכות התלמידים לקבל בכתב את ההחלטה המנומקת מבית הספר, בה תהיה ההודעה גם על זכותם לערר על ההחלטה בפני ועדת שימוע תוך 14 ימים מיום שהומצאה להם הודעה. ההורים יוכלו להביא לוועדה יועץ מטעמם.

על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך אלו הפעולות שאסור לנקוט: עונשי גוף, הפעלת אלימות מילולית, הפחתת ציון בלימודים בשל התנהגות לא נאותה, רישום נזיפות ביומן הכיתה. חובה להבהיר לתלמיד על מה הוא נענש, לקיים הליך הוגן, לתת לו הזדמנות להסביר את התנהגותו. חובה גם לידע את הורי התלמיד כאשר ההתנהגות חוזרת ונשנית. חובה לתעד את האירועים ואת העונשים שננקטו (תיעוד האירועים, התאריך, דרכי טיפול, דרכי תגובה, תכתובת). זאת ועוד, לא יורחק תלמיד עד להגשת ערר בדבר הרחקתו לצמיתות מבית הספר (העברה לבית ספר אחר) ולאחר קבלת ההחלטה בערר (על פי חוק זכויות התלמיד).

אלא שבבית ספר בן צבי, מתלוננים הורים, המציאו כאמור עונש מקורי להעניש – קיבוצם של כל המאחרים, מכל שכבות הגיל בכיתה אחת, ללא הגבלה על מספר התלמידים, כאשר מורה אחד משגיח על כולם.

אחת האמהות שהתלוננה בפני המערכת אומרת: "גיליתי את כל זאת במקרה. ראיתי סימנים של שריטות על בני, תלמיד כיתה א', וכששאלתי אותו כיצד נשרט סיפר לי שכשנשלח לכיתת המאחרים, הילדים הגדולים שרטו אותו. הייתי בשוק ומיד הרמתי טלפון למחנכת לברר אם יש כיתה כזו. המחנכת אישרה שאכן כן, ולשאלתי כיצד ייתכן שלכיתה מופנים ילדים גדולים וקטנים גם יחד, הפנתה אותי להנהלה. גם בהנהלה לא היו תשובות לעניין ופטרו אותי ב'זה זמני, זה חינוכי'. איימתי לפנות למשטרה ומאז לא שולחים את בני לכיתת המאחרים" .

אם נוספת לתלמידת כיתה ב' טוענת שילדתה נחשפה לתכנים מילוליים מיניים וכן היו נסיונות לגעת בה מצד ילד בכיתה ו'. "עלינו לפני שנתיים מרוסיה", היא מספרת, "חשבנו שפה בארץ יהיה לנו טוב. כששמעתי על המקרה, ייעצו לי ללכת למשטרה ולהתלונן אבל אני לא רוצה שיהיה לנו בעיות כאן בארץ. המורה ניסתה להרגיע את הילדה ואני מפחדת שזה יום אחד החוויה שעברה תתפרץ אצלה".

רוב התלונות שהתקבלו היו על אלימות מילולית בכיתה זו, כמה מההורים אמרו שלדעתם זהו עונש סביר וראוי אך אי אפשר לקבץ ילדים גדולים וקטנים באותה כיתה – זה פתח לצרות".



ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "בעקבות ריבוי המאחרים בבית הספר שפגעו ברצף הלמידה, הוחלט להקצות כיתה שבה המאחרים יקבלו פעילות חליפית למשך שעת הלימוד הראשונה. המדובר בתלמידים המאחרים לבית הספר ללא הצדקה, ללא אישור הורים  או ללא אישור על ביקור במרפאה. הנוהל הוכיח את עצמו ומספר המאחרים ירד באופן משמעותי. יצוין כי בבית הספר לא רואים בהפעלת הכיתה כשיטת ענישה, אלא בחינוך לכבוד ולערכים".

מעיריית חולון נמסר: "חוזר מנכ"ל משרד החינוך קובע כי הנוכחות הסדירה בשיעורים היא תנאי בסיסי להתנהלות תקינה של הלימודים ולהצלחת התלמידים בלימודיהם. תלמיד שנוכחותו אינה סדירה (נעדר משיעורים, מגיע באיחור, עוזב את הכיתה ללא רשות וכד') פוגע ברצף הלמידה וביכולת ההתמדה שלו, הדרושים לתפקוד סביר עבורו ועבור חבריו לכיתה. תלמיד, המאחר לבית הספר ללא הצדקה ו/או ללא אישור הורים ו/או ללא אישור על בדיקות ממרפאה ו/או בימים שאינם  גשומים וסוערים במיוחד ו/או  כשהדרך לבית הספר פקוקה, לא נכנס לכיתה בשיעור הראשון (ובכך גם לא מפריע לתלמידים, שהחלו לימודיהם בזמן)  ובמקום כך הוא נכנס לשיעור שמנוהל על ידי מורה מוסמך מסגל בית הספר. כל תלמיד, שנכנס לשיעור זה, מקבל עבודה חינוכית מותאמת לגילו, כך שגם בשעה זו מתבצעת למידה והתלמיד לא שוהה בכיתה ללא מעש וללא מורה מקצועי מוסמך  מן המניין. חשוב לציין , כי בית הספר מגלה גמישות רבה ומפעיל שיקול דעת פדגוגי והדבר לא נעשה כלאחר יד".

 

 

דרך זו הוכיחה עצמה בשנים בה אנו נוקטים בה ומספר התלמידים המאחרים לבית הספר ללא כל סיבה המצדיקה איחורים אלה הצטמצם באופן ניכר. הטענה כי "אין הגבלה על כמות התלמידים"  מוכיחה כי מי שהעלה טענה זו אינו בקיא בפרטים וניזון משמועות שאין בהן ממש.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. שייי

    במערכת החינוך כבר מיואשים מהתנהגות התלמידים וההורים שלא איכפת להם אז אני מבינה שהם מחפשים פתרונות לאיחורים לחוצפות ובמקום ראשון אלימות במקום לעזור לחנך עוד מתלוננים נוו לך תבנה מדינה

  2. שייי

    במערכת החינוך כבר מיואשים מהתנהגות התלמידים וההורים שלא איכפת להם אז אני מבינה שהם מחפשים פתרונות לאיחורים לחוצפות ובמקום ראשון אלימות במקום לעזור לחנך עוד מתלוננים נוו לך תבנה מדינה מאוד מעניין שהתגובה שלי כבר נמצאת אולי חא נעים לפרסם אותה אההה

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חוצפהשל הרוסיה חשבנו שיהיה לנו טוב בארץ …איך זה בכלל קשור לא טוב לך תחזרי כאילו שם טוב יותר

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר