לא חובה: תשלומי ההורים שאפשר לוותר עליהם

חברת מועצת עיריית חולון קרן גונן מדגישה: "יש להבהיר להורים מה חובה לשלם ומה רשות וכך להקטין את התשלומים שההורים משלמים, חלקם אינם חיוניים כלל"

פורסם בתאריך: 14.1.19 10:07

ישיבת מועצת העיר חולון שהתקיימה אמש (ראשון) בבניין העירייה דנה, בין השאר, בנושא הבוער – תשלומי הורים. חברת המועצה קרן גונן פנתה בשאילתא לפיה, הורים רבים המקבלים שוברי תשלום חשים מבולבלים כיוון שאין הפרדה בין תשלומי החובה לתשלומי הרשות.

על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך "תשלומי הורים" ו"ניהול הגבייה והכספים במוסד החינוכי", מובהר כי חייבת להיות הפרדה מוחלטת בין תשלומי רשות ותשלומי חובה. אולם, כיום מקבלים ההורים דף אחד בלבד, עם מספר חשבון בנק אחד, המאגד את תשלומי החובה והרשות יחדיו, ללא יכולת להבין ולהבהיר להם כי ניתן לבצע הפרדה תשלומית בין הרשות לחובה.

"אי בהירות זו", טוענת חהרת המועצה גונן, "יוצרת סוג של הטעיה כלפי הציבור, ממנה הוא מסיק כי מחובתו לשלם את כלל הסכום וזה מה שקורה גם לצערנו בפועל. לאור זאת, ביקשתי להעלות במועצה בקשה להפרדה של שני דפים שונים, בהם יוכנסו הציטוטים מתוך חוזר המנכ"ל הברורים לנו, אך לא חשופים למרבית התושבים".

תשלומי החובה הם תשלומים החלים על קדם יסודי ועד כיתה י"ב כולל, המכילים את ביטוח התלמידים בסך 49 שקל בלבד. יתר התשלומים, הנקראים "תשלומי רשות", משתנים בין הגילאים השונים ונעים בין 269 שקל ועד 1,388 שקל לתלמיד. משפחה עם שלושה ילדים משלמת רק על תשלומי הרשות כ–4,000 שקל בשנה.

גונן הציעה, כאמור, להפריד בין דפי תשלומי החובה ורשות: הדף הראשון, שייקרא בשם תשלום חובה, יכלול את שירות החובה היחיד – "ביטוח תאונות אישיות" לתלמידים ויכיל אך ורק תשלום של 49 שקל. בדף שני– ופה השינוי המהותי – המפרט להורים כי תשלומים בדף זה הם רשות בלבד, או כפי שנכתב בחוזר מנכ"ל: "השירותים הניתנים (בדף זה) הם שירותי רשות, והורה רשאי להחליט שילדו לא יצרוך שירות מסוים ובמקרה זה לא ישלם עבורו".

גונן מבקשת להבהיר עוד, כי על פי חוזר מנכ"ל: אין למנוע מתלמידים להשתתף בפעילויות בשל אי־תשלום עקב קשיים כלכליים, ויש למצוא פתרונות לשיתופם באמצעות הרשות המקומית והנהלת בית הספר; על הנהלת בית הספר לוודא שכל התלמידים הזקוקים לסיוע יהיו מודעים לקיומו של תקציב המלגות של משרד החינוך. יש לפרסם את דבר קיומו של תקציב המלגות בחוזר התשלומים המוסדי וכן באתר האינטרנט הבית ספרי על לוחות המודעות בבית הספר. אין להתנות מתן שירות אחד בתשלום עבור שירות אחר; התשלומים ייעודיים ואין להעבירם מסעיף לסעיף.



"אני סבורה", אמרה גונן, "כי הפרדה זו תקטין באופן משמעותי את התשלומים שההורים בוחרים לשלם, שחלקם אינם חיוניים כלל ותיצור שקיפות ובהירות לציבור מתוך מטרה להקטין את העול הכלכלי על ההורים בחולון. תמיכה בהצעה זו עולה למשלם המיסים שקל בודד אך שווה לו אלפי שקלים. זאת הפרדה קוסמטית לכאורה לשני דפים ברורים יותר שיובילו שינוי אדיר לאחר שיתקיימו". עוד ציינה גונן כי היא מאמינה שהצעה זו גם תהווה מודל לרשויות אחרות לבצע הפרדה זו למען התושבים.

ראש עיריית חולון אמר בתגובה כי בבתי הספר היסודיים הנושא כבר הוסדר. בגני הילדים ההורים חותמים על גבי טופס בו מופרדים התשלומים ובו הם מביעים הסכמתם ואז מקבלים שובר תשלום. בבתי הספר התיכוניים, העניין מנוהל על ידי בית הספר כחלק מניהול עצמי ומרעננים את ההנחיה להקפיד על ההפרדה. כמו כן ציין ששון כי העירייה שוקלת הפרדה ברמה גבוהה יותר כך שתשלומי החובה ישולמו ישירות לעירייה.

ליאורה פור מהמשמר החברתי חולון ביקשה לציין כי "המשמר החברתי פעל מול ועד ההורים העירוני ודרש הפרדת התשלומים וכן שלא תיעשה בגבייה מינהלית. זאת ועוד, המשמר החברתי חולון פעל ודרש השבת כספים להורים היות ונותרו יתרות גבוהות בבתי הספר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. מוטי מזרחי

    ראש העירייה נתן תשובה מטעה. בטפסים שההורים מקבלים בגנים אין אפשרות לבחור על מה לשלם ועל מה לא וזה מנוגד להוראות משרד החינוך. הם יכולים לבחור רק הכל או שום דבר. ההורים מקבלים את שוברי התשלום גם אם כבר שילמו בעירייה והדובר נמסר להם יומיים לפני התאריך האחרון לתשלום.

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר