קבוצת המנחים בארגון רקפת. נלחמים בביישנות
קבוצת המנחים בארגון רקפת. נלחמים בביישנות

הילד מופנם, ביישן ובלי חברים? אפשר לשנות את המציאות העצובה

המתבגר או המתבגרת שלכם מסתגרים שעות בחדר, מסרבים לפגוש חברים ואין מצב שיסכימו לצאת לטיול השנתי או לפעילות בתנועה? קבוצה של ארגון רקפת בחולון נותנת להם כלים להתמודד ולזרום במפגשים חברתיים

פורסם בתאריך: 3.2.19 13:05

המתבגר או המתבגרת שלכם מסתגרים שעות בחדר לבד, מסרבים לפגוש חברים ואין מצב שיסכימו לצאת לטיול השנתי או לפעילות בתנועת הנוער? יש מצב שהם סובלים מחרדה חברתית והפתרון יכול להגיע מארגון הנוער רקפת שפתח בימים אלה קבוצת תמיכה בחולון ונותן מענה לנוער המתמודד עם חרדה חברתית.

בשבוע שעבר נפתחה בחולון הקבוצה הראשונה  של עמותת רקפת. הקבוצה המיועדת לבני נוער שקטים ומופנמים, המתמודדים עם חרדה חברתית. את פעילות הקבוצה בעיר מוביל מנכ"ל העמותה, אבנר דפני, איש חינוך ומנחה קבוצות, בעל ניסיון מקצועי בעבודה עם אוכלוסיות מגוונות – ילדים, נוער ומבוגרים, ומנחה ותיקה בעמותה.

הקבוצה החדשה נפגשת אחת לשבוע בימי ד' בערב, ובה משתתפים צעירים בגילאי 18-15 הסובלים מחרדה חברתית וזוכים לתמיכה ולליווי במסגרת פעילות ארגון הנוער המאפשרת להרחיב את המעגל החברתי ולתרגל חשיפה למצבים חברתיים במרחב מוגן ותומך. קבוצה לגילאי 14-12 תיפתח בחולון קרוב. ארגון הנוער "רקפת" מגיע לחולון לאחר שהקים בהצלחה קבוצות דומות בכל רחבי הארץ. סניף רקפת הוקם בשת"פ עם רשת קהילה ופנאי של עיריית חולון ויפעל ב"מנש"ה – מרכז הנוער שער האריות, קריית שרת, חולון.

על השאלה מה היא חרדה חברתית, עונה אבנר דפני, מייסד "רקפת" ומנכ"ל העמותה: "בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה הולכת ומתרחבת של קשיים חברתיים אצל ילדים ומתבגרים. חלקם באים לידי ביטוי כבר מגיל צעיר בצורה של ביישנות או מופנמות, אשר בצירוף עם חוויות חברתיות שעלולות להיתפס כמורכבות על ידי ילדים רגישים, מובילות להימנעות ובסופו של דבר עלולות להתפתח לחרדה חברתית".

דפני מעיד על עצמו כי "כנער, חוותי בעצמי קשיים חברתיים אשר הובילו אותי להימנעות מסיטואציות רבות ולקח לי שנים רבות להתמודד ולהתגבר על הקושי. לפני מספר שנים פגשתי את אדם חשין, אשר חווה בעצמו חרדה חברתית עד גיל 29 והצליח להתמודד עם הקושי ולהתגבר על החרדה על ידי חשיפות ותרגולים. יחד הקמנו את עמותת רקפת ופיתחנו מענה ייחודי אשר מאפשר למתבגרים מרחב חברתי, לתרגול יכולות חברתיות על ידי מפגש קבוע פעם בשבוע, הכולל פעולות ומשחקים חברתיים, כמו גם תרגול מצבים של מפגשים חברתיים בקניון הסמוך או בדוכן הפלאפל המקומי".



כיצד יכול הורה לזהות חרדה חברתית אצל המתבגר הפרטי שלו, מתי מדובר בחרדה ולא רק בשלב חולף של התבודדות בגיל ההתבגרות? הרי היום בני ובנות נוער מרבים להיסגר לבד בחדר הפרטי שלהם מול המחשב? דפני מסביר: "אם הנער או הנערה שלכם מתעקשים להימנע מכל פעילות חברתית, בבית הספר או בתנועת הנוער, אינם נפגשים כלל עם חברים ונמנעים ממפגשים משפחתיים; אם הילדים מכם מבקשים מכם להיות המתווכים שלהם מול מבוגרים אחרים, כגון מורים בבית הספר או מאמנים ומורים למוזיקה, אם הם מסרבים בתוקף להיות במרכז העניינים – מלחגוג בת מצווה ועד סירוב לקרוא את ההגדה בפסח, מסתגרים שעות בחדר, מסרבים לעיתים ללכת לבית הספר ואפילו מתחלים לפני פעילות חברתית – אנחנו מזמינים אתכם ליצור קשר עם העמותה כדי לבחון ביחד אם פעילות ארגון הנוער רקפת מתאימה להם".

נער בן 15.5 שהצטרף לקבוצת רקפת מספר: "הגעתי לפעילות דרך אמא שלי, שראתה מודעה באינטרנט והפנה אותי לארגון. הייתי ביישן מאוד ברמה שלא פונה לאנשים כמעט והפעילות ממש עזרה לי לשפר את הקשרים שלי עם אנשים, לראות שלדבר עם אנשים זה לא כל כך נורא".

אילו תרגילים עשית ששינו משמעותית את ההתנהלות בחיים האמיתיים?

"האמת שבשבילי לא היה תרגיל מיוחד ששינה את ההתנהלות שלי אלא זה יותר היה השעתיים האלה בשבוע שבהם נחשפי לאנשים שעשו את ההבדל. אבל אם הייתי חייב לבחור משהו זה יהיה הסמול טוק שמציב אותך במצב שאתה מדבר עם מישהו אם אתה רוצה ואם לא. היה מביך בהתחלה אבל לאט לאט נהיה נחמד לדבר עם האנשים השונים".

 מה המצב החברתי שלך כיום?

"המצב החברתי שלי השתנה לטובה. אני הכרתי חברים, יוצא למועדונים – משהו שאם הייתם אומרים לי שאני אעשה לפני שנתיים, הייתי צוחק לכם בפנים. אני ממש פתוח לזרים גם, וזה בא לי טבעי, אני לא צריך לנסות או משהו. אני מאמין שהתגברתי על החרדה החברתית שלי במלואה, ואפילו שהתגברתי כבר על רוב הקשיים שלי, אני ממשיך ללכת ל'רקפת' כי פשוט כיף שם".

מה דעתך על פתיחת הסניף בחולון?

"אני חושב שזה מעולה שפותחים סניף בחולון כי זה יעזור לכל כך הרבה ילדים שקשה להם".

מה לדעתך יכול לעזור לנער או נערה שאולי חוששים להגיע לקבוצה?

"לכל מי שמתלבט או חושש, אני אומר שממש לא צריכים לדאוג. האנשים בקבוצה מבינים את העובדה שאתם ביישנים ויכבדו את זה ואתם תראו לבד שאתם תיפתחו עם הזמן. כל מה שאתם צריכים זה לקבל אומץ ולעשות את ההחלטה הזאת ללכת".

בעמותת רקפת מדגישים שהפעילות היא דיסקרטית ובתשלום סמלי ונעשית בשיתוף פעולה עם משרד החינוך – השירות הפסיכולוגי הייעוצי והיועצות החינוכיות בבתי הספר בחולון. הפעילות מותאמת לבני נוער מגיל 11 ועד סיום התיכון. כיתות ו'-יב'. פרטים נוספים באתר הארגון.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר