shutterstock
shutterstock

כך מתקבלות סייעות לעבודה: "לא בדקו, אמרו לי בטלפון 'תבואי לגן'"

תושבת חולון מתארת את הקלות הבלתי נסבלת שבה קיבלו אותה לעבודה כסייעת בגן הילדים. בגן דוחים את הטענות על אלימות בטענה כי הועלו משום שפוטרה

פורסם בתאריך: 5.2.19 11:54

מי שומר, משגיח ומטפל בילדים בגני הילדים ובצהרונים? מי מחליט אם העובדת מתאימה לטפל בילדים וכיצד שוכרים אותה לעבודה? מהי האווירה בגן ומי באמת אחראי למה שקורה במהלך יום הלימודים? על אף האחריות הרבה והרגישות הנדרשת, תושבת חולון מתארת כיצד התקבלה לעבודה כסייעת – בהליך מהיר, ללא כל בדיקה והכשרה, באופן מעורר דאגה.

אל העבודה היא הגיעה בעקבות מודעת דרושים שפורסמה בפייסבוק, לטיפול בקשישים או בטיפול בילדים. היא התקשרה למספר הטלפון שצורף למודעה. האישה, בת 51, נשואה ואם לשלושה, מתארת את מה שאירע בשיחת הטלפון: "מן העבר השני ענתה לי בחורה", היא מספרת, "הצגתי את עצמי ואמרתי לה שאני מעוניינת לעבוד עם ילדים היות ויש לי ניסיון בזה. עבדתי כמטפלת פרטית. היא השיבה מיד, 'אין בעיה, יש ילד בגן בחולון שזקוק לסיוע ולמישהי שתהיה לצידו. תתקשרי לאמא שלו, תיפגשו ותקבעו ומה שתסכמו הוא מקובל עלי'".

ואכן, יום למחרת נפגשה האישה עם האם והילד בפתח הגן. "נוצרה כימיה בינינו, נכנסתי עם הילד לגן והצגתי את עצמי כסייעת החדשה שלו. הילד לא דיבר בתחילה. חשבתי שהוא מתבייש ובהמשך הבנתי שהוא ילד בעל צרכים מיוחדים. התקשרתי לחברת כוח אדם שהפנה אותי לאמו ושאלתי מדוע לא עדכנו אותי שמדובר בילד בעל צרכים מיוחדים, אין לי ניסיון בעבודה עם ילדים כאלה. הם השיבו לי, 'זה בסדר, את תצברי ניסיון, הוא רק צריך שישחקו איתו קצת'.

"בסוף היום שלחתי את הטפסים לחברת כוח אדם, אבל עלו בי מחשבות מדאיגות, כיצד הרמתי טלפון ומיד אמרו לי תבואי, איך לא שאלו ולא בדקו מה עברי, איך השגחתי כל היום על ילד בגן ואף אחד, לא בחברה ולא בגן, בדק אותי או פיקח עלי? הרי הייתי יכולה להיות עם עבר פלילי או פדופילית. יכולתי בקלות לעשות נזק ואף אחד לא היה יודע".

אחרי שהתאוששה מעט מההלם על האופן שבו התקבלה לעבודה, היא הופתעה, כך לטענתה, מהאופן שבו התייחס צוות הגן לילדים. "למחרת הגעתי שוב לגן והפעם נחשפתי לאלימות מילולית של הסייעות כלפי הילדים. שמעתי אותן אומרות לילדים, 'אתה אפס', 'כלומניק', 'אתה שמן כמו נהג אוטובוס'. זהו אמנם גן לפעוטות, הם אולי לא מבינים, אבל זה צרם לי מאוד. ראיתי גם סייעת שגררה ילד ששכב על הספה בעודו ישן, רק כדי שיאכל כי הגיעה שעת האוכל. לא יכולתי להישאר אדישה למה שראו עיני ומיד דיווחתי על המקרים האלה לחברת כוח אדם ששלחה אותי. אבל לצערי, לא היתה כל התייחסות רצינית לדבריי. כשהגיע סוף היום, קיבלתי שיחת טלפון מהחברה ששכרה אותי ובה נאמר לי, אל תגיעי מחר לעבודה".

עוד היא טוענת כי כששאלה מדוע לא להגיע לעבודה, נאמר לה, "'יש בעיות', אבל", היא אומרת, "מיד הבנתי במה מדובר וגם אמרתי להם: 'אתם לא רוצים מישהי שתלשין על איך מתנהגים בגן הזה לילדים חסרי ישע'. דרשתי את הכסף עבור שני ימי העבודה אבל בחברה סירבו לשלם לי. אני שוקלת את צעדיי, האם לתבוע אותם או להגיש תלונה למשטרה".



מערכת "השקמה-חולון" בדקה גם עם גורמים בגן ובחברה שהעסיקה את האישה. הם אישרו כי היא שהתה יומיים בגן וטיפלה בילד בעל צרכים מיוחדים. השאלה הנשאלת היא כיצד יכולה כל אישה המחפשת עבודה להתקבל לעבודה בגן ילדים, על אחת כמה וכמה להשגיח על ילד עם צרכים מיוחדים, לעבוד במשך יומיים מבלי שבדקו אותה, את עברה בכלל ועברה הפלילי בפרט, מבלי שיודעים עליה דבר וחצי דבר, ומפקידים בידיה את היקר לנו מכל – את הילדים שלנו. מתברר, אם כן, שאפשר: כל אחת יכולה להתקבל לעבודה כסייעת בגן ילדים. סוגיה שעלתה לא פעם, בפרט לאור מקרים של התעללות בילדים.

מחברת כוח האדם שהעסיקה את העובדת נמסר בתגובה: "החברה עובדת על פי נהלים ברורים בהעסקת מטפלים לילדים בעלי צרכים מיוחדים. הליך הקבלה לעבודה של מטפלים נעשה במשותף עם מחלקות הרווחה, המשפחה והנהלת המוסד החינוכי הרלוונטי. במקרה הנ״ל, מטפלת נשלחה לעבוד במוסד חינוכי (גן ילדים), שכלל אינו מוכר לחברה, על ידי אם המשפחה, ללא ידיעת החברה ועוד בטרם התקבלה המטפלת לעבודה. מיד עם היוודע הדבר הובהר לעובדת שאינה יכולה לעבוד לפני שהושלם הליך קליטתה ובמקביל דיווחה החברה למחלקת הרווחה על המקרה".

מטעם גן נמסר: "הסייעת המדוברת אינה עובדת שלנו, אלא הופנתה אל האם על ידי חברת כוח אדם, המספקת סייעות אישיות לילדים בגנים, הקשר עם חברת כוח האדם נוצר ישירות על ידי המשפחה. הסייעת המדוברת הגיעה בידיעת האם ללא הודעה מוקדמת, הוכנסה לגן בניגוד לנהלים הברורים והנוקשים של הגן ככל הנראה, בשל העובדה כי היא הגיעה בליווי האם והציגה עצמה כמי שהופנתה על ידי חברת כוח האדם. מבדיקה שגרתית על פי הנוהל התקין, גילינו כי הסייעת לא  הועסקה רשמית על ידי חברת כוח האדם, בעקבות זאת מנענו את המשך כניסתה לגן. בנוסף, הגננת נקראה לשיחת הבהרה וחידוד הנהלים הנוקשים של הגן".

עוד נמסר כי "לגבי התלונות שהועלו על ידי הסייעת, יש לקחת בחשבון כי הסייעת התלוננה רק לאחר מניעת כניסתה לגן על ידי חברת כוח האדם. מדובר בגן הפועל שנים רבות תחת פיקוח קפדני של משרד התמ"ת. הגן ידוע בצוות הוותיק, המקצועי והמסור ולא קיבלנו כל תלונות נוספות על התנהלותו. ככל הנראה מדובר בטענות של אישה ממורמרת. אנו שמחים על הפסקת העסקתה בזמן כה קצר בזכות הנהלים הקפדניים בגן. בנוסף, אנו מבקשים להדגיש כי הדברים שנאמרו על ידי הסייעת הינם משוללי יסוד ועולים כדי הוצאת דיבה, ולפיכך העברנו את הטיפול לעו"ד על מנת שזה יפעל באמצעים המשפטיים הנדרשים".

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר