צילום מרחפן. מנוף ענק מעל מתחם גני הילדים
צילום רחפן: עזריאל משה

"אם הילד שלי היה בגן, הייתי עומד על כך שיעבירו אותו"

צו הפסקת עבודה, הבטחות למיגון, הצעה לעבור למבנים אחרים. אבל בינתיים, יותר מחודש חלף, המנוף עדיין ניצב מעל ראשי הילדים וההורים חוששים ומודיעים: נשבית את הגנים

פורסם בתאריך: 27.3.19 15:21

למעלה מחודש חלף ולמרות ההבטחות, טרם הוצבו מיגון וקירוי סביב מתחם גני הילדים "שובל" ו"צוף" שנמצא במרכז פרויקט בנייה בשכונת נווה רמז. ההורים מודאגים בשל הסכנה המרחפת מעל ראשי הילדים ואף ישביתו מחר את הלימודים באחד הגנים במתחם. העירייה מחכה שהקבלן ימגן את המקום, היזם מצידו טוען שהעירייה נתנה היתר לעבודות אך מערימה קשיים ובמשרד החינוך מפנים את האחריות לעירייה. "זו שערוריה", אומר חבר המועצה לשעבר ד"ר שוקי דיטמן, "איך נתנו לקבלן רשיון לפעול בלי לחשוב על המיגון לשני גני ילדים שנמצאים ממש בתוך אתר בנייה?!".

כזכור וכפי שפורסם ב"השקמה-חולון", הורים לילדים הלומדים במתחם גנים בשכונת נווה רמז בחולון מביעים דאגה ומוחים על כך שמנוף שהוצב מעל שטח הגן, וזאת במסגרת עבודות בנייה בסמוך למתחם גן הילדים, מבלי שנמצא להם מקום חלופי ומבלי שהעירייה נקטה בפעולות הנדרשות להבטחת שלומם של הילדים.

כזכור, לפני כחודש הפגינו הורי גן "שובל" מול בניין העירייה במחאה על אי הצבת חלופה סבירה בעיניהם למצב הקיים. אמנם העירייה הציעה מבנה ציבורי בקריית בן גוריון, אך הורים רבים טענו כי המיקום מרוחק עבורם היות ולחלקם יש ילדים הנמצאים בגנים אחרים בשכונה וכמו כן חלקם אינם מתניידים במכונית. בשיחות עם העירייה, הציעו חלק מההורים להעביר זמנית את גן הילדים אל נאות שושנים, אך הצעה זו סורבה על ידי העירייה.

כך נראה גן הילדים:

המצב אשר נקלעו אליו הגנים וכמו כן גם מקבלי ההחלטות של הרשויות, הוא סבוך ומורכב. בימים אלה נמצאות העבודות של פרויקט התמ"א בבניינים הנושקים לגן בעיצומן. שטחו של הגן מוקף באתרי בנייה משלושה כיוונים כאשר עגורן ניצב במרכז. כמו כן, שביל הגישה מרחוב ביאליק אל גן הילדים חשוף לחלוטין לעבודות אתרי הבנייה של הבניינים, כשקירוי כלשהו אשר חוצץ בין השניים, פרט לגדר קלה, אינו קיים כלל. הכניסה הראשית אל מתחם הגנים הוזזה מערבה בעקבות העבודות המואצות הנעשות במקום. בנוסף, חלק מן שטח העבודות נושק ממש אל תוך חצר המשחקים של הגן.

לאחרונה נכנס לתמונה חבר המועצה לשעבר ד"ר שוקי דיטמן, אשר מסייע להורי גן "שובל" במאבקם אל מול הרשויות. "זה אתר בנייה, לא מחזיקים פה גן ילדים, זה מטורף לגמרי. הילדים יוצאים ועוברים פה, אין פה שום הגנה. זו שערוריה", הוא קובע. "כמו שחשוב לי הביטחון של הילדים, חשובה לי עיריית חולון כעירייה. עיריית חולון היא רצינית ומסודרת ואני ממש מופתע איך היא נתנה לקבלן רשיון לפעול בלי לחשוב על המיגון לשני גני ילדים שנמצאים ממש בתוך אתר בנייה".

"אם יעוף פה לאחד הפועלים פטיש מהיד, הוא נופל על הראש של הילדים"

דיטמן מספר כי הוא והורי הילדים בגן קיימו התקשרות עם כל הגורמים המעורבים בדבר, בהם העירייה, המשטרה, מפקח הבטיחות של משרד העבודה, מפקח הבטיחות של משרד החינוך ומבקר המדינה. בסופו של דבר הוסכם כי עד 18 לחודש מרץ יחלו עבודות למיגון וקירוי החצר של גן הילדים. נכון לכתיבת שורות אלו, העבודות טרם החלו. במהלך השיחה הוא שולף מכיסו את הטלפון הנייד ומראה לנו התכתבות עם בודק הבטיחות של המשטרה אשר הזדעזע מן התמונות שקיבל ממנו מהשטח וקבע כי הדבר לא תקין. "אין פה מיגון לילדים!", קובע דיטמן, "הכל פה פרוץ. אם חס וחלילה עף פה לאחד הפועלים הפטיש מהיד, הוא נופל על הראש של אחד הילדים. אני לא מבין איך אף אחד לא לוקח אחריות על זה?"

השבוע נפגשנו איתו באתר המדובר. כשדיטמן הוביל אותנו אל חלקו המערבי של מתחם גני הילדים, הבחנו בבניית תוספת חדרי ממ"ד בצמוד לשטח הגן ללא מרחק מינימלי ביניהם. הוא מסביר לנו בפירוש כי בניית התוספת של הבניין הסמוך בצמוד אל חצר הגן נעשית בניגוד לחוק על פי משרד העבודה. "משרד העבודה אמר במפורש שהממ"ד שנבנה יושב בתוך שטח גן הילדים. נאמר לי במפורש על ידי מפקח של משרד העבודה שזה לא חוקי", לדבריו.

סכנה גם לתושבי הסביבה

דיטמן מספר כי מקבלי ההחלטות הנוגעים בדבר נמצאים כעת במלכוד, מאחר שהקבלן קיבל אישור לבצע את העבודות טרם שחויב על ידי העירייה להציב מיגון וקירוי מסביב לגן. "כל הגופים משליכים את האחריות אחד על השני, ובינתיים בשטח המצב הולך ומסלים מיום ליום. בנוסף לסכנה הברורה לילדים השוהים בתוך הגן, קיימת גם סכנה לעוברים והשבים בשביל הגישה מרחוב ביאליק אל הגינה הציבורית כאשר המרחב האווירי שלו חשוף לפיגומים הניצבים על הבניין הסמוך. בנוסף הבחנו כי מעקה הבטיחות החוצץ בין הרחוב למדרכה שמול השביל, נעקר בחלקו ממקומו וכעת הוא רופף בצורה בלתי בטיחותית כשהחיבור היחיד שלו עם הקרקע נעשה באמצעות קרש עץ.



מחכים לקבלן: העירייה לא הפעילה את הצו להפסקת העבודות 

האתגר הניצב בפני הורי ילדי הגנים הוא לגבש עדה אחידה אל מול הרשויות, כאשר נכון לעכשיו ניצבת מחלוקת האם יש להשבית את הגנים או לפזרם. ההורים מסבירים לנו כי הם מצפים מן העירייה לקבל פתרונות למצב וכי הם דוחים כל אפשרות של פיזור הגן או מעבר אל שכונה מרוחקת – חלופות אשר יפגעו ברבים מהם לטענתם.

"בפגישה הראשונה שהשתתפתי בה ביחד עם זהר נויירק, ממלא מקום ראש העיר והאחראית על הגנים גילה יצחקי, הועלה רעיון למצוא תחליף לגן. מישהו זרק רעיון שיש מבנה בקריית בן גוריון. גילה אמרה שהמבנה הזה לא ראוי לגן  וגם הגננת לא היתה מוכנה לעבור לשם. מעניין שלאחר שהתחממו הרוחות אמרו בעירייה שהגן בקריית בן גוריון הוא בסדר", אומר דיטמן. ומוסיף: "אז העירייה הציעה לחלק את הילדים לכמה גנים. למה לא חשבתם על הדברים האלה מראש? ההורים הציעו כל מני חלופות כמו להעביר את הגן לנאות שושנים. העירייה לא משקיעה מספיק אנרגיה במציאת פתרון. למה עד היום לא מצאו פתרון לגנים?".

עוד מציין דיטמן כי גורמי הבטיחות בעירייה הוציאו צו מותלה להפסקת הבנייה וטרם השתמשה בו."מעל האווירה הזו יש צו להפסקת עבודות מותלה מטעם העירייה. במידה שהקבלן, כמו בהבטחתו הקודמת, לא יעמוד בסידורי המיגון שהעירייה מבקשת, יופעל באופן הצו להפסקת העבודה".

דיטמן מוסיף ואומר כי ביום חמישי עתידה להתקיים פגישה מכרעת בין הצדדים, בה המהנדסים מטעם הקבלן יציגו בפני העירייה תכנית למיגון הגנים. "לאור הלחצים שההורים מפעילים על העירייה ועם התמונות הנלוות, נודע לי שהולכת להתקיים פגישה מהותית בין המהנדסים מטעם הקבלן ובין הגורמים בעירייה שאחראים על הבטיחות של אתר הבנייה. נכון לרגע זה ניתנה הוראה לעצור את העבודות בחלקים הצמודים לשטח הגן עד ליום חמישי. נחכה לבדוק מה יהיה".

בתוך כך הודיעו הבוקר (רביעי) הורי גן צוף כי ישביתו את הלימודים בגן מחר, החל מהשעה 10:00. ההורים מתכוונים לצאת להפגין מול העירייה והגורמים האחראיים, לאחר שלא הוצגו פתרונות מעשיים, כדברם. כמו כן, הם אומרים כי העבודות מסביב לגן הילדים נמשכו בימים האחרונים בניגוד להבטחות. "אנו דורשים כי הפתרון לא יינתן כלאחר יד אלא בצורה המיטבית. בהמשך לשיחה עם האחראי על הגנים בעירייה גילה יצחקי שהבטיחה שיש צו הפסקת עבודה עד יום חמישי ה-28.3, התעוררנו לבוקר בו לתדהמתנו העבודות ממשיכות כרגיל. ההתחייבות שניתנה הופרה וילדינו כרגע נמצאים בסכנה ממשית ואנו לא מתכוונים להתפשר על רווחת הילדים".

העירייה: "הקבלן החדש נערך לתכנון ולביצוע המיגון"

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "הקבלן המבצע את הבנייה התחייב על הגשת תכנית וביצוע מיגונים בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו. בימים האחרונים התבשרנו כי הקבלן אינו עובד יותר במקום ובמקומו נכנס קבלן חדש, שמיד החל בשיתוף פעולה עם גורמי העירייה בנושא זה. בימים אלה הוא נערך לתכנון ולביצוע הקמת המיגון הנדרש ומודע כי יש לבצע זאת בתוך זמן קצר. עוד סוכם עימו, שכל העבודות בסביבת הגנים ובדרכי הגישה אליהם יצומצמו כמעט לחלוטין עד למתן פתרון הולם למיגונם".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "על פי בדיקה שערכנו עולה כי העירייה התקינה גדר חוצצת בין הגן ובין אתרי הבנייה. באשר להמשך העבודות הכרוכות בקירוי, הרי שהדבר באחריות העירייה".

יזם הנדל"ן: "כל מה שקורה באתר מתבצע לפי ההיתר שהתקבל"

יזם הנדל"ן אבי וקס, מנכ"ל "השדרה הירוקה" הבונה בשטח המדובר, מסר: "אני מבין את ההורים. אם הילד שלי היה בגן, הייתי עומד על כך שיעבירו אותו בלי שום פשרות. הבאנו למקום מהנדס בטיחות שיאמר לנו איפה עוד ניתן למגן את המתחם הזה, ביוזמתנו. למרות שהוא אמר שהכל בסדר, ביצענו קירוי וגידור. התקנו מתקן שיגביל את המנוף. נהגנו כאילו הילדים שלנו נמצאים בגן. נעננו לכל בקשה שהיתה מצד ההורים. לעירייה אין טענות כלפינו, יש להם בעיות עם הטענות של ההורים. על העבודות שלנו קיבלנו אישור. ביצענו להתקין עוד גדר מסביב וביצענו זאת על חשבוננו. לא החלפנו את הקבלן אלא את המהנדס האחראי בשטח אתר הבנייה. דרשנו ממנו שיהיה כל יום באתר והוא לא היה, אז דרשנו מהקבלן להביא אחראי אחר. אנחנו לא מקיימים כעת עבודות בסמוך לגן עד חופשת הפסח ויבוצע מיגון".

וקס מבקש לציין: "עם זאת, העירייה פועלת בבריונות כלפינו ועושה לנו הפסקות עבודה על ליקויים שלא קיימים ושאין בהם אמת. כל מה שקורה באתר מתבצע לפי ההיתר שהתקבל וכל הפסקה בעבודה גורמת לנזק".

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר