בוזגלו וקינן

מה חושבים הפעילים של קינן ובוזגלו על הסכם העודפים בין הסיעות?

"השקמה חולון" חושף את הסכמי העודפים שנחתמו בין הסיעות השונות בבחירות למועצה. למי זה באמת יעזור?

פורסם בתאריך: 25.10.18 13:31

לקראת הבחירות לראשות ולמועצת העיר חולון בשבוע הבא, הוצגו ל"השקמה חולון" הסכמי העודפים ושיתופי הפעולה העתידיים בין הסיעות השונות. חלק מההסכמים התקבלו באכזבה מצד הפעילים.

הסכם עודפים הוא כלי המאפשר להעלות את סיכוייה של מפלגה לזכות במנדט נוסף על ידי צירוף עודפי הקולות בינה לבין רשימה אחרת. להסכם העודפים שותפות שתי מפלגות המסכמות ביניהן כי במצב שבו עודפי הקולות של שתיהן יצטברו לכלל מנדט נוסף, תזכה במנדט זה המפלגה שלה יהיה עודף קולות גדול יותר מבין השתיים. בעזרת ההסכם יכולה תנועה לזכות במנדט שבלי הסכם העודפים לא היתה זוכה בו. בבחירות לרשויות המקומיות יש להפקיד הסכמי עודפים חתומים לפקיד הבחירות תשעה ימים לפני יום הבחירות, ואפשר לבטל אותם עד יום למחרת. למרות לוח הזמנים הצפוף, מדובר במשחק כסאות מוזיקליים, שבו כדאי להקדים ולתפוס מקום ולמנוע מצב שברגע האחרון תישאר מפלגה כלשהי ללא פרטנר פנוי וראוי, לחתום איתו על הסכם עודפים.

על מנת לזכות במנדט נוסף כתוצאה מחתימה על הסכם עודפים צריכים להתקיים התנאים הבאים: כל אחת משתי המפלגות השותפות להסכם חייבת לעבור את אחוז החסימה, שהוא סך הקולות הכשרים, חלקי מספר המנדטים במועצה, כפול 0.75. כמו כן, חיבור העודפים של שתי השותפות להסכם צריך לעבור את הקולות הדרושים למנדט נוסף וכן, עודפי המפלגה הם יותר מהעודפים של שותפה להסכם. במקרה שמתקיימים שלושת התנאים הללו, תזכה המפלגה במנדט נוסף שלא היה ניתן לה אלמלא ההסכם. מאחר ששני התנאים האחרונים הם עניין של הימור לכל דבר, שאין לצפות מראש, הרי שבבחירת פרטנר להסכם עודפים מומלץ להתמקד בתנאי הראשון. מסיבה זו, פרטנרית טובה להסכם עודפים היא תנועה בעלת סיכוי גבוה לעבור את אחוז החסימה.



ל"השקמה-חולון" נודע כי הסכמי העודפים שנחתמו בין הסיעות השונות בחולון הם: מפלגת העבודה בראשות מוטי ששון וש"ס; אילן גזית מ"יש עתיד" עם מחל; מורן ישראל עם סיעת בחן, שהיא שילוב של סיעת מצטיינים בחינוך שחברה לבית היהודי; "חולון מתחדשת" של שי קינן עם "עידן חדש" של מיקאל בוזגלו. המועמדת קרן גונן וסיעתה לא חתמו הסכם עם אף סיעה.

מניתוח השותפויות עולה כי מפלגת העבודה חברה לשותפתה הטבעית בשנים האחרונות והיא סיעת ש"ס. "יש עתיד" בראשות אילן גזית  ומחל מייצגים סיעות חדשות ששואפות להיכנס למועצת העיר; סיעתו של מורן ישראל ובחן הן שתי סיעות שהיו באופוזיציה אך הרבו לשתף פעולה יחד בקדנציה האחרונה.

הסכם העודפים בין סיעתו של המועמד קינן לזו של המועמד בוזגלו נתפס כמפתיע בקרב הפעילים. שתי הסיעות מתמודדות על אותו פלח קולות של הצד הימני במפה הפוליטית. מול הפעילים שתמכו בהסכם וטענו כי החיבור בין הסיעות עשוי להוביל לניצחון על מוטי ששון, נשמעו קולות המתנגדים להסכם עודפים זה, כולל השמצות הדדיות ברשתות החברתיות, ששיאן בסטיקר עם הכותרת: "בחרת שי – קיבלת בוזגלו". כמה מהפעילים משתי הסיעות אף איימו בהפסקת תמיכתם במועמדים קינן ובוזגלו.

מיקאל בוזגלו מסר בתגובה: "אין לי מושג מי הם הפעילים ומדוע באו להלין בפני התקשורת ולא בפנינו. לעניין עצמו, הסכם עודפים לא נעשה עם רשימה מטעמים של תמיכה אלא הסכם עודפים עושים בעיקרון עם רשימה שעוברת את אחוז החסימה כי אחרת ההסכם מבוטל. בכנסת נעשו הסכמי עודפים גם עם רשימות ערביות. ההסכם עצמו משפר את הסיכויים לזכות במנדט נוסף. לדוגמה, מפלגת העבודה חתמה בכנסת העשירית הסכם עודפים עם ל"ע ולא עם מרץ, כך שהדיווח על 'כעסים' של מספר פעילים לא מובן".

ממטה שי קינן נמסר בתגובה: "אנו תוהים מדוע בחרתם לעסוק דווקא בהסכם בין שתי סיעות עצמאיות ולהתעלם מההסכמים שחתמו מוטי ששון עם ש"ס ומורן ישראל עם הבית היהודי. אין לנו כל כוונה להתייחס לפלייר הדוחה והגזעני שהופץ לציבור המעיד בעיקר על מפיציו ועל הלחץ שלהם מהאמת הפשוטה – בבחירות הקרובות שי קינן מנצח את מוטי ששון".

כעת ניתן רק לחכות לתוצאות הבחירות ביום ג' הקרוב (30.10) שיגלו האם הסכמי העודפים פגעו או תרמו לסיעות שבחרו לחבור יחדיו.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. יאללה לך הביתה

    מוטי ששון מעביר כספים רק לחרדים, אבל מה עם כל השאר? פה לא בני ברק חביבי

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר