צילום: shutterstock

עונת השפעת: "מי שלא מתחסן מסתכן בסיבוכים"

דורית זלטין, אחות מוסמכת זה 20 שנה ממרפאת "מכבי" בחולון: "אנשים מפחדים להתחסן בעיקר בגלל דעות קדומות ותיאוריות קונספירציה"

פורסם בתאריך: 3.12.17 08:58

החורף אמנם מתמהמה אבל מחלת השפעת עלולה לתקוף וגם אם מדובר במחלה עונתית, ההשלכות שלה עלולות לעתים להיות מסוכנות מאוד באוכלוסיות מסוימות. הדיון "אם להתחסן או לא" חוזר ועולה לכותרות בכל סתיו, כאשר במשרד הבריאות ממליצים להתחסן מדי שנה, שכן המחלה משתנה ובכל שנה מופיע נגיף חדש, מעט שונה מזה שהיה בשנה הקודמת. החיסון, כך מסבירים במשרד הבריאות, מיוצר על בסיס תחזית של ארגון הבריאות העולמי שקובע מהם הזנים הצפויים באותה שנה.

אז רגע לפני שאתם מצטיידים בטישו, כדאי שתדעו כי כל קופות החולים פתחו את מבצע חיסוני השפעת השנתי. תושבי חולון, חברי מכבי למשל, מוזמנים להגיע למרכזים הרפואיים בשעות פעילות מרפאות האחיות, ללא צורך בקביעת תור, ולהתחסן לקראת החורף, ללא עלות.

במכבי מדגישים כי החיסון חשוב לכולם, בכל גיל ובכל מצב רפואי, אך מומלץ במיוחד לילדים מגיל חצי שנה ועד 12 שנים, לבני 65 ומעלה, לנשים בהריון או לאחר הלידה, לסובלים ממחלות כרוניות ולעובדי מערכת הבריאות. קבוצות אלו חשופות במיוחד למחלת השפעת וסיבוכיה שעלולים להוביל למחלות נוספות, לאשפוזים ממושכים ואף חמור מכך. נגיף השפעת מידבק מאוד ומועבר דרך הרוק. על כן מדגישים במכבי את החשיבות באוורור חדרים, בשטיפת ידיים ובכיסוי הפה באמצעות המרפק ולא כף היד, באם משתעלים או מתעטשים.

את הסוגיה האם כדאי להתחסן, יצאנו לבדוק מול דורית זלטין, אחות מוסמכת זה 20 שנה. זלטין היא בעלת תואר ראשון בסיעוד ובעלת תואר שני בבריאות הציבור מאוניברסיטת בן גוריון, מנהלת הסיעוד במרפאות בן גוריון ואזור במרחב חולון.

למה אנשים פוחדים להתחסן, מהן הטענות נגד חיסונים?

"אנשים מפחדים להתחסן בעיקר בגלל דעות קדומות ותיאוריות קונספירציה שברבות השנים נקשרו לחיסון, תרבות שונה, סיפורים מאנשים בסביבתם ומדיה שמפרסמת מקרים ודעות שליליות בנוגע לחיסון ומפחידה אותם. הטענות שלהם שהם לא חולים אף פעם אז אין סיבה להתחסן ושהם פוחדים לחלות יותר בגלל החיסון".

למה עלולה לגרום הימנעות מחיסונים?

"הימנעות מחיסונים עלולה לגרום  לסיבוכים אפילו ממחלה קלה, בעיקר אצל אנשים מבוגרים או כרוניים, כמו חולי סכרת וחולי לב. הסיבוכים יכולים להיות דלקות ריאה קשות, דלקות בדרכי הנשימה, שמובילים לאשפוזים ממושכים".

עבור מי החיסון הכרחי?

"לילדים בגילאי חצי שנה ועד גיל שש שנים שחשופים למחלות ומערכת החיסון שלהם לא חזקה דיו. אני פונה גם לאוכלוסיה מגיל 65 ולכל החולים הכרוניים בכל גיל, שיתחסנו לשפעת בכל שנה ויגנו על עצמם מפני סיבוכים מיותרים. בנוסף אני פונה גם לנשים ההרות שיתחסנו נגד שפעת ויגנו על עצמן ועל העובר שבבטנם לכשייוולד".

כמה אנשים מתחסנים בחולון?

"בשנה שעברה התחסנו בחולון בערך כ-20,000 חברי מכבי. השנה עוד לא ידוע כמה התחסנו, כי מבצע החיסונים עדיין בעיצומו".

איפה אפשר להתחסן בחולון?

"אפשר להתחסן בכל המרפאות שלנו במרחב, במרכז הרפואי חולון החדש והמפואר, במרפאת נאות שושנים, במרפאת קריית בן גוריון ובמרפאת אזור. החיסונים הם בשעות הקבלה של האחיות. בנוסף יש לנו אחיות שזמינות גם בימי שישי ומחסנות בשמחה".

ב"מכבי" מבקשים לציין כי הקופה רכשה השנה כ-450 אלף חיסונים וכי מדובר בחיסון המשופר נגד מחלת השפעת – חיסון מומת, הניתן בזריקה, שאינו יכול לגרום למחלת השפעת ומקנה הגנה נגד ארבעה זנים של הנגיף. חיסון נגד ארבעה זנים מתאים לבני 3 ומעלה, על כן תינוקות מגיל חצי שנה ועד 3 שנים יחוסנו בחיסון המומת נגד שלושה זני המחלה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר