"נפגעי תקיפה מינית – מתינוק בן שנה וחצי ועד גבר בן 80"

ד"ר ג'וליה ברדה, מנהלת המרכז והאחראית על הטיפול בנפגעי תקיפה מינית, מספרת על העבודה המורכבת והרגישה בחדר 4

פורסם בתאריך: 27.6.19 12:28

28 אחוז מנפגעי התקיפות המיניות – הם מתחת לגיל 18, כמחצית מהם בני 18 עד 29 -91 אחוז הן נשים.

את הנתונים הציגה ד"ר ג'וליה ברדה, ביום עיון לזיהוי פגיעות מיניות שנערך באחרונה במרכז הרפואי וולפסון.

ד"ר ברדה, מנהלת היחידה לרפואת האם והעובר, משמשת כמנהלת רפואית של המרכז לטיפול בנפגעי תקיפה מינית (חדר 4).

המרכז לטיפול בנפגעי תקיפה מינית בוולפסון הוא הראשון והוותיק בישראל, ומטופלים בו נפגעים מינית מכל רחבי הארץ. ב-19 השנים האחרונות טופלו במרכז כ-5,000 מקרי תקיפה מינית ואלימות.



"המרכז שלנו שנוסד כבר בשנת 2,000 נותן מענה ממוקד ובמקום אחד לבעיה קשה ורגישה ביותר", אומרת ד"ר ברדה, "לפני הקמתו, הנפגעים היו מטורטרים מגורם אחד לאחר, נחשפים בכל פעם מחדש בעניין הרגיש הזה וזה היה איום ונורא".

"בתחילת הדרך שלנו היו כ-20 תלונות בשנה", מוסיפה ד"ר ברדה, "והן הלכו וגברו כי הציבור נותן בנו אמון. היום אנו עומדים על ממוצע של 300 תלונות בשנה, וזוכים להערכה והוקרה מהציבור. אנו פועלים ברגישות רבה מול הנפגעים, ונותנים להם מענה בכל תחום טיפולי ואחר שכרוך בבריאותו הפיזית של הנפגע".

את יום העיון יזמו והפיקו ביחד עם ד"ר ברדה – מערך העבודה הסוציאלית בראשות זהבית שפיצר, מערך ההדרכה בראשות דנה ברכה והמחלקה לרפואה דחופה (מיון).

ד"ר ברדה מתייחסת לנתונים, לפיהם יותר -90 אחוז מהנפגעים והנפגעות הן נשים. "התקיפה המינית היא למעשה ניצול של החלש", הוא אומרת, "ולכן, ממילא נשים נפגעות יותר כאוכלוסייה בסיכון וגם פונות יותר. כנראה שאצל גברים יש לפעמים עניין של בושה להיחשף".

האם יש תקופות של עליות בתלונות? מה, למשל, עושה לציבור אירוע קשה כמו האונס של הילדה בת השבע לאחרונה?

"כן, בהחלט יש מקרים של עלייה בתלונות כמו למשל אחרי אירוע מהסוג הזה, ויש גם תקופות שמועדות לעליות בתלונות למשל, הכריסמס, ימי סוף השבוע. בכל מקרה, יש כיום מודעות גבוהה ביותר לעניין כולו והרבה יותר פונים".

מה קשת הגילאים של הפונים שנתקלת בהם לאורך השנים?

"זה רחב ואין גבולות. זה החל בתינוק בן שנה וחצי והסתיים בגבר בן 80. התחום הקשה הזה כולל, למרבה הצער, את כולם. המקרים קשים ואנו עושים הכל כדי לתת לפונים תחושה של ביטחון, של הרגעה ככל שניתן".

מה זה כולל?

"מרבית מטפלי חדר 4 הן נשים, ואנו משתדלות שיהיו יותר ויותר נשים מטפלות. לעיתים לא מסתדר ויש גברים, רופאי נשים, למשל. אבל כל הצוות מיומן, רגיש, איכפתי ומכיל. אנו מעניקים תשומת לב גדולה לכל עניין הטיפול והליווי של הנפגעים".

יש מקרה שזכור לך במיוחד?

"כל מקרה קשה כי מדובר בתחום קשה ורגיש. אני לא אשכח את הפגיעה בתינוק ולא אשכח לא מעט מקרים נוספים. יש מקרים שממש קורעים אותנו ולא אדבר עליהם. זה קשה ואנו, המטפלות והמטפלים, לוקחים כל אירוע אתנו בזיכרון ועם תחושות קשות".

בוולפסון מבהירים כי "במהלך העשורים האחרונים הולכת וגדלה המודעות לנושא הפגיעה המינית וההבנה שמדובר בתופעה חברתית בעלת השלכות מרחיקות לכת על הנפגעות והנפגעים, כמו גם על החברה כולה. השלכות הפגיעה המינית מלוות נפגעות ונפגעים רבים משך כל ימי חייהם ומשפיעות באופנים שונים על תחומים רבים בחייהם, גם על תחומים שלכאורה כלל לא קשורים לפגיעה המינית".

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו הראשונים לדעת

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר