"יש סיטואציה שבה חולה קורונה נחנק, רואים את זה במצלמות אבל אין אחות לידו"

בעקבות החשיפה ב"ישראל היום", לפיה חולי קורונה בוולפסון נפטרו כתוצאה ממחדלים, מספר ד"ר זיו רוזמן שעומד בחזית המאבק בבית החולים, כיצד המחסור בכוח אדם סיכן מטופלים

פורסם בתאריך: 8.7.20 16:48

21 חולי קורונה מתו בבית החולים וולפסון מאז התפשטות הנגיף בישראל, כאשר חלק מהם נפטרו בעקבות טעויות ומחדלים, כך עולה מבדיקה פנימית שריכז ד"ר אריה סורוקסקי, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים, אשר חלקים מתוכה פורסמו היום (רביעי) ב"ישראל היום" על ידי כתב הבריאות רן רזניק.

דברים דומים אומר ל"השקמה חולון" ד"ר זיו רוזמן, רופא שעומד בחזית המאבק בקורונה בוולפסון, ומספר כי בשל מחסור בכוח אדם היו מאושפזים שנפגעו.



מהפרסום ב"ישראל היום" עולה כי מסקנותיו של ד"ר סורוקסקי הועברו אל מנהלת בית החולים, ד"ר ענת אנגל ואל מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי. על פי מסקנותיו של ד"ר סורוקסקי בחורף הקרוב תתמודד מערכת הבריאות עם התפרצות כפולה של שפעת עונתית וקורונה, וכי יש להיערך לגל של חולים מונשמים. אולם לדברי ד"ר סורוקסקי אחת הבעיות במחלקת הקורונה הייתה כי צוות לא מיומן טיפל בחולים קשים ומונשמים.

עוד עולה מהפרסום ב"ישראל היום" כי בהמשך הדו"ח הצביע ד"ר סורוקסקי על מקרים של חולי קורונה קשים שמתו בעקבות מחדלים של הצוות האחיות שטיפלו בהם. כך, למשל, צוין כי חולה מונשם שמצבו השתפר הואכל בצורה לא מקצועית, ומת כתוצאה מחנק.

בוולפסון מסרו בתגובה לפרסום ב"ישראל היום" כי בית החולים נמצא בחזית הלחימה בקורונה במשך כמה חודשים אינטנסיביים, ונותן את הטיפול הטוב והמסור ביותר לחולים, על ידי צוותים מיומנים ומקצועיים, וכי המכתב נכתב כחלק מתהליך בקרה עצמית של ד"ר סורוקסקי.

בעקבות הפרסום, ד"ר זיו רוזמן הפועל במחלקה לטיפול נמרץ בוולפסון, אומר ל"השקמה חולון" כי המצב המתואר מורכב יותר, והוא קיים גם בבתי חולים נוספים ברחבי הארץ. "הבעיה היא לא בחוסר מקצועיות של האחיות והצוותים הרפואיים, אלא בהיעדר כוח אדם במערכת הבריאות", אומר ד"ר רוזמן, "חולי הקורונה הם אנשים שצרכים טיפול בלי הפסקה, אבל האחיות יכולות להימצא בתוך המחלקה במשך שעתיים מקסימום. בפועל הן שוהות שם שלוש-ארבע שעות בכל פעם ולעיתים קורה שאין אחיות בתוך החדר. הפקנו לקחים ויצרנו משמרות ברוטציה, אבל עדיין האחיות לא נמצאות שם כל שעות היום".

ד"ר רוזמן מוסיף כי לא פעם מתרחשות סיטואציות שבהן חולי קורונה קשים עוברים אירועים שאומנם אינם קשורים למחלה, אך אי קבלת טיפול מיידי עלול להוביל למוות. "יש סיטואציה שבה חולה קורונה אוכל ונחנק", הוא אומר, "רואים את כל האירוע במצלמות אבל אין אחות לידו באותו הרגע. האחות שנכנסת לשם צריכה ארבע-חמש דקות כדי להתמגן. זו קטסטרופה. תמיד יהיה אפשר להגיד שהיו תקלות ואירועים שלא טופלו בזמן, אבל פתרון טוב אין. הביקורת היא מצוינת וקריטית כי הקורונה זו מחלה שלא טיפלו בה לפני כן. אם לא היו עושים ביקורת הייתי מרים גבה".

 

"יש, למשל, חולה שרוצים לגמול מההנשמה ומורידים לו את חומרי ההרדמה. הדבר הראשון שהוא עושה זה לנסות ולהוציא את צינור ההנשמה. גם אם הוא קשור יש מצב שהוא יצליח להגיע אל צינור ההנשמה. יכול להיות שאם אתה לא תגיע לשם בזמן החולה יוציא את הצינור ואז יש שתי אפשרויות: או שהוא יחזיק מעמד או שלא, ואז אתה תצטרך להנשים אותו וזו קטסטרופה שלמה", ממשיך ד"ר רוזמן.

אז לדבריך פשוט אין מספיק כוח אדם.

"נכון. אני בעצם טוען שאם היינו מתעוררים לפני שנה, שנתיים או בזמן השביתה אז היום היינו מוצאים את עצמנו עודף כוח אדם שהיה מתמודד עם המשבר הזה. המענה הוא טוב, אנחנו לא עובדים כמו חמורים בגלל זה אבל הוא לא האידאלי. הדברים האלה קורים בכל בתי החולים. אנחנו מנסים לייעל את המערכת כדי שדברים כאלה יקרו כמה שפחות. אני אומר לך בריש גלי, מקרים כאלה ימשיכו לקרות".

בימים האחרונים נרשמה עלייה מדאיגה בכמות הנדבקים החדשים של הקורונה. רק ביממה האחרונה נרשמו מעל 1,300 חולים חדשים. ברחוב נשמעים הדיבורים על גל שני ואתו ההגבלות של הממשלה. לגבי השאלה האם אנו צפויים לסגר נוסף משיב ד"ר רוזמן כי לדעתו כל עוד מערכת הבריאות לא מתקרבת לאיטליה בשיא ההתפרצות, לא יהיה צורך בהטלת סגר מלא אלא להמשיך את ההגבלות באופן נקודתי. יחד עם זאת, הוא מסביר כי יש להיות דרוכים לקראת הסתיו הקרוב. "יש צפי למחסור בחיסונים לשפעת. ביחד עם הקורונה יהיה עומס כבד ואנשים חולי שפעת יהיו צרכים להגיע אל בתי החולים. אם לא נשמור על עצמנו בחורף הקרוב, נהיה בבעיה", הוא אומר.

"זה לא גל ראשון, שני או שלישי. אנחנו נמצאים במפלס קורונה שיורד כשאנחנו שומרים על ההנחיות ועולה כשלא שומרים עליהן", הוא מוסיף, "אני מקווה שהמפלס בחורף יהיה נמוך. זו תהיה שנה של ריחוק חברתי ומסכות. אני לא מבין את האנשים שרק אחרי שנותנים להם קנסות מוגברים, הם עוטים מסכות. אם לא תשימו מסכות יהיה סגר ובלאגן. זה פשוט חוסר היגיון. עכשיו אנחנו מתמודדים עם ההשלכות של מה שהיה פה לפני שבועיים".

מתי יהיה חיסון לדעתך?
"המוח האנושי הוא מדהים וכשכולם מתגייסים עושים דברים מדהימים בעולם. אני מקווה שבקיץ הבא נהיה מחוסנים לקורונה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ל

    ככה נראה הבריאות בישראל חולים רגילים לא מתייחסים אז לחולי קורנה

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר