אילוסטרציה

בין הלימודית לבין בריכת השלום: קופצים למים המיתולוגיים

נכון, הקיץ נגמר, אבל תמיד אפשר לצלול לזכרונות ולשכשך בבריכות של חולון מאז ועד היום

פורסם בתאריך: 18.10.17 19:57

מתברר שחולון היא לא רק עיר הילדים אלא גם עיר הבריכות. משנת 1946 ועד היום זכו תושבי העיר לשכשך ברדודים ובעמוקים, ילדי העיר למדו לשחות והבריכות היו לא רק מפלט מהחום אלא גם מקום מפגש חברתי. לכבוד הקיץ שהיה והחורף שיהיה, קפצנו ראש לבריכות המיתולוגיות של חולון, מאז ועד היום:

לומדים לשחות ב"לימודית"

בריכת הפועל, ברחוב ליאון בלום בשכונת קריית עבודה, מוכרת גם בשם ה"בריכה הלימודית", כי דורות של תלמידים בעיר הגיעו אליה ללמוד שחייה. הבריכה הוותיקה, פרי תכננו של המהנדס מקס גלסז, נפתחה בחולון בקיץ 1946, אורכה היה 25 מטר ומימיה נשאבו מבאר סמוכה. הבריכה היוותה מוקד לספורט ולבילויים עבור תושבי חולון הצעירה של ראשית ימי המדינה ומולה שכן אולם הפחים של קבוצת הכדורסל הפועל חולון. במתחם מצפון לבריכה פעל בית קפה שבערבים חגגו בו בריקודים לצלילי תזמורת.

"בקיץ היו באים לבריכה המון אנשים", נזכר אריאל, תושב חולון. "אני עצמי למדתי לשחות שם ובהמשך שחיתי שם לצורך ספורטיבי. אחרי מספר שנים של אימונים אפילו קיבלו אותי אל קבוצת השחייה, אך לא המשכתי".

שיעורי השחייה לתלמידי בתי הספר בעיר התקיימו בבריכת הפועל לאורך שנים. אולם, תושבת חולון מספרת שדווקא השכבה שלה לא זכתה ללמוד בברכה המיתולוגית: "כל תלמידי כיתות ד' למדו לשחות בבריכת הפועל, אבל דווקא השנתון שלי לא הלך לשם בגלל ששנה לפני כן ילד מאצלנו טבע שם. למזלי ידעתי לשחות מהבית".

ימי תור הזהב של בריכת הפועל העירונית חלפו מזמן לבלי שוב. בשנות ה-70 נפתחו בריכות נוספות בעיר: בריכת הניצחון (שלימים הפכה לקאנטרי קלאב) ובריכת השלום, שהביאו סטנדרטים חדשים שבריכת הפועל הוותיקה לא עמדה בהם.

בשנות ה-90 עבר מתחם הבריכה שיפוץ יסודי שהקנה לה צורה מודרנית יותר, אך בעידן של בריכות ומתחמי ספורט מודרניים וגדולים כמו "בריזה" ו"ימית 2000"  המענה שלה היה מוגבל ולא היה לה לא יותר מדי סיכוי למשוך קהל צעיר. בשנים שלאחר מכן, רוב הקהל שהגיע היה בעיקר של תלמידים וגימלאים.

בתחילת שנות ה-2000 העבירה עיריית חולון את שיעורי השחייה העירוניים של בתי הספר אל מתחם "בריזה". בשנים שלאחר מכן הפעילות בבריכת הפעילות הלכה ודעכה עד שהמתחם כולו נסגר לפני מספר שנים בשנת 2016, 70 שנה לאחר חניכתו. "לי מאוד כואב שהבריכה נסגרה, זה מקום שזכור לי מהילדות, חבל שלא המשיכו לתפעל אותו ולעשות חוגים לילדים. לדעתי, היה צריך לשקם את הבריכה עבורר תכניות שחייה לילדים", אומר אריאל.

מה בעתיד? עיריית חולון הכריזה שעל שטח המתחם עתיד לקום מרכז ספורט לרווחת תושבי העיר.

משלולית החורף לבריכת הניצחון

בריכת הניצחון לשעבר. קיץ בסיקסטיז

כיום אנו מכירים אותה כ"קאנטרי קלאב חולון", אך בעבר היתה "בריכת הניצחון", בריכה קטנה ופשוטה בקצה הצפוני של העיר, ברחוב הלוחמים, בצמוד למתחם משרד הרישוי. הבריכה נבנתה על שטח פתוח במבואותיה הצפוניים של חולון, עליה שכנה שלולית החורף. עד היום ניתן לראות חלקים ממנה ליד גדר משרד הרישוי של חולון. בשנות ה-60 מילאו ילדים ובני נוער את הבריכה המיתולוגית והצנועה שמצורתה המקורית לא נשאר הרבה כיום. הבריכה היתה מוקפת במדשאה גדולה והמוני צעירים הגיעו אליה מדי קיץ על מנת לשכשך במים ולשחות הלוך ושוב לאורכה. בשנות ה-80 הפך מתחם בריכת הניצחון לחלק ממועדון המנויים של "הקאנטרי קלאב" בשטח כולל של 70 דונם.

מבריכה אולימפית לפארק מים

ימית 2000. לשעבר בריכת השלום צילום: טל קישרנבאום

בסוף שנות ה-70, נבנתה בחולות שמדרום לשכונת קריית שרת, בריכה עירונית חדשה וגדולה תחת השם "בריכת השלום". השם הסמלי ניתן לה בעקבות חתימת הסכם השלום ההיסטורית בין ישראל ומצרים. הבריכה באורך 50 מטר הוגדרה כ"אולימפית" ותושבים מכל קצוות העיר נהרו אליה.

"אהבתי את הבריכה הזו", מספר אלן המתגורר בחולון 30 שנה. "היא היתה כל כך גדולה ועמוקה שגם אם היה מגיע אליה קהל גדול, לא הרגשת צפיפות או בעיה לשחות בה". גם לתושבת קריית שרת יש זכרונות טובים: "בשנות ה-80, כל חולוני שרצה לבלות בבריכה, הגיע לבריכת השלום. בחופש הגדול, היינו נפגשים שם כל החברים מהכיתה, וכיוון שהקאנטרי היה אז למנויים בלבד, גם לא היתה ברירה אחרת או מקום אחר לבלות בו".

באמצע שנות ה-80 הוספו לבריכה הגדולה שתי מגלשות מים, הצהובה הקצרה והמהירה והכתומה הארוכה והאיטית. בכל ימות הקיץ נהרו מתרחצים לבריכה אך בעונת החורף נפלה עליה תרדמה כיוון שלא היתה מקורה.

 

בשנת 1991 החל להיבנות בשטח סמוך לבריכת השלום מתחם עם בריכה מקורה שנשא את השם המבטיח "ימית 2000" וכלל מגלשה, מתחם ג'קוזי וסאונה ובריכת גלים ומערבולות. מאז, המתחם פועל במשך כל ימות השנה כאשר בריכת השלום פעילה רק בחודשי הקיץ. בנוסף, הוקם מועדון למנויים ובשנת 2002 נחנכה בריכה שלישית ומקורה עבורם. שנתיים לאחר מכן נחנכו עוד שישה מתקני מים חדשים שהפכו את המתחם לפארק מים של ממש, אשר להם נוספו בשנת 2008 עוד שבע מגלשות מים חדשות.

בריכת השלום המיתולוגית עברה שיפוץ יסודי שכלל את הסרת המגלשות הישנות והחלפתן בחדשות ובנוסף לכך רודד עומקה למטר. הבריכה האולימפית של שנות ה-80 הפכה לבריכת שעשועים קיצית. אלם, היו מי שלא היו מרוצים מהשינוי: "כשכרתו את העצים לטובת שמשיות עוד הבלגתי, אך כשרידדו את עומק הבריכה למטר, כבר הפסקתי לבוא לשם", מספר אלן.

כיום, מתחם ימית 2000, המכונה "ספארק המים ימית", כולל קרוב ל-20 מתקני מים, שלוש בריכות ג'קוזי ושלושה חדרי סאונה. כמו כן פועל במקום מתחם למנויים עם בריכה וחדר כושר. וכל זה התחיל  מבריכת שלום אחת.

 

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר