"מה הבעיה? תשים תמונה על העובש"

שירותים בחצר ועובש במטבח: כך נראה שוק הדירות לסטודנטים

בעלי הדירות בחולון שוברים את השיא התל אביבי ומציעים לסטודנטים דירות לא ראויות למגורים וחוזים דרקוניים

פורסם בתאריך: 11.12.17 15:05

חוק שכירות הוגנת שאושר בחודש יולי האחרון כנראה לא חל על רבים מבעלי הדירות להשכרה בחולון. החוק מסדיר את היחסים שבין השוכר והמשכיר וקובע מהי דירה ראויה למגורים וכי על בעל הדירה למסור דירה בתנאים בסיסיים כמו למשל קיום מערכת ניקוז, מערכת חשמל ופתחי אוורור. בין השאר קובע החוק כי למשכיר מחויבות לתיקונים בדירה המוסדרת, וכן אחריות לתיקון פגמים כאשר החוק מאפשר לשוכר סעד עצמי, כלומר אפשרות להוריד את עלות התיקון משכר הדירה.

צעירים רבים, ביניהם סטודנטים ומחפשי משרות במרכז הארץ, מגיעים לחולון בתקווה למצוא דירה ראויה למגורים במחיר סביר וכאלטרנטיבה ליוקר מחירי הדירות השכורות בתל אביב השכנה. אולם, כך מתברר, מחפשי דירות רבים בעיר נתקלים בדירות במצב תחזוקתי ירוד ובמחירים גבוהים. בבדיקה של "השקמה חולון" התגלו לא מעט דירות ברחבי העיר שאינן ראויות למגורים.

"עברתי עם בת הזוג שלי לחולון לפני שנתיים. נדחקנו מחוץ לתל אביב בגלל יוקר המחיה", מספר שגיא קופלמן, בן 29. "בשבתות, אני מתנייד במוניות למשפחה שלי שגרה ברמת גן. לאחרונה הודיעו לנו שאנחנו צריכים לפנות את הדירה כיוון שהבן של בעל הבית עובר לגור בה. זוגתי לומדת במכון הטכנולוגי כך שהיא העדיפה להמשיך לגור בסביבה. כמה מהדירות שראינו עד כה היו גרועות אפילו יותר מהדירות המושמצות של תל אביב. מה ההיגיון להתרחק לחולון אם סובלים כאן מאותן בעיות?".

האזור הסובב את המכון הטכנולוגי HIT בחולון (דרך משה דיין ורחוב ההסתדרות) מתאפיין בכמה מהדירות הגרועות בעיר. בחודשיים האחרונים פורסמו דירות במצב תחזוקתי מחריד. כך למשל, דירה באזור שדרות ירושלים – 75 מ"ר, 2,800 שקל שכ"ד לחודש, ללא חשבונות) תוארה בלוח הדירות להשכרה כ"דירה קלאסית בסגנון של פעם, עם זולה נדירה בחצר". בבדיקה נמצא כי גם השירותים מצויים במבנה בחצר וכי כל המבנה הוא בעצם צריפון. בעל הבית סירב להגיב.

צינור המים החמים מחובר לשירותים

במקרה אחר, דירה ברחוב ההסתדרות – 50 מ"ר, שני חדרים, שכ"ד  3,000 שקל לחודש – תוארה כ"זקוקה למעט ניקיון וצבע. במידה והדייר ירצה לעשות כן, ישפץ על חשבונו". בפועל, בדירה יש כתם עובש גדול על קיר המטבח. בעל הבית אמר בתגובה: "מה עובש מפריע לך? תתלה עליו תמונה".

דירה אחרת, שהוגדרה בתואר האקסקלוסיבי "דירת גלריה", נמצאת ברחוב סוקולוב, אך בפועל מדובר בפלטת עץ המחוברת לתקרה מעל למטבח. דירת החדר בשטח 30 מ"ר מוצעת להשכרה ב-2,400 שקל לחודש. בבחינה מדוקדקת באשר לשירותים ולמקלחת התברר כי במקום יש חדר שירותים שאליו חובר צינור למחמם מים חשמלי.

דוד חשמל מסוכן בחדר אמבטיה מוזנח

חוזים דרקוניים ותנאים מביכים

מלבד הדירות במצב תחזוקתי גרוע ניתן למצוא אינספור דירות שבעליהם מבקשים חתימת הדיירים על חוזי שכירות דרקוניים. כך למשל, על דירה בשכונת ח-300 (5,000 שקל שכ"ד, 120 מ"ר) דורשים בעלי הבית 20,000 שקל בצ'ק ביטחון ועוד ארבעה צ'קים פתוחים לחברת החשמל, לאמישרגז, לעיריית חולון ולחברת המים.

באזור המכון הטכנולוגי נמצאו תנאי שכירות דרקוניים במיוחד אשר מהווים פגיעה בסטודנטים  חסרי האמצעים: ברחוב יבנה ממוקמת דירה של 90 מ"ר. עבור שכ"ד של 3,200 שקל לחודש, דרש בעל הבית מהדיירים להשאיר חדר נעול שאליו הוא יוכל להגיע ללא התרעה. במקרה אחר פורסמה דירה בת 45 מ"ר בשכירות לשנה ב2,200 שקל לחודש, ובחוזה הופיע סעיף לפיו הדייר יכול לקבל התרעה לפינוי של הדירה למשך שלושה חודשים במהלך השנה.

ה"גלריה". פלטת עץ על תקרת המטבח

סטודנטית במכון הטכנולוגי בחולון מספרת: "הגעתי לדירה מרוהטת שהיו בה מקרר לא פעיל, מכונת כביסה מקולקלת ודוד שמש בתוך המקלחת שגם הוא לא עבד. אם זה לא מספיק, היה בחוזה סעיף לפיו כשאני עוזבת הדירה צריכה להיות נקייה מחפצים. ביקשתי לתקן את הסעיף לפיו אני לא מחויבת להוציא את החפצים שכבר עכשיו נמצאים בדירה. בעל הבית סירב להשכיר לי".

הסטודנטית, צעירה בת 24, שבשל לימודיה במכון הטכנולוגי, נאלצת לשכור דירה בחולון, מוסיפה: "בהמשך עברתי גם על פני דירה עם מקלחת בחצר, דירה שנמצאת במרתף, דירת שותפים עם חדר בלי חלון. הדבר הנורא ביותר לדעתי, זה שכל הדירות נשכרו בתוך זמן קצר על ידי סטודנטים שלומדים איתי במכון הטכנולוגי. אנחנו חייבים להתאחד ולהפגין".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר