פרסומי העירייה מתחילת השנה. מפגשים ללא מעשים

מי יציל את סוקולוב? העסקים גוססים והעירייה מפרסמת פוסטרים

בעלי העסקים, שמדווחים על ירידה של 30% בהכנסות, מפנים אצבע מאשימה לעירייה, שמעדיפה להשקיע באזורים אחרים בעיר

פורסם בתאריך: 24.10.17 10:24

רחוב סוקולוב היה בעבר רחוב העסקים המרכזי של חולון. בשנים האחרונות ניכרת ירידה במספר הקונים ורשתות גדולות נוטשות את המתחם. העירייה לא מקפידה על ניקיון ואחזקה, בכלל זה שיפוץ מדרכות שבורות, והגרוע מכל עוד לפנינו – עבודות החפירה של הרכבת הקלה יחלו בעוד כשנה. שלושה בעלי עסקים מספרים על ההתמודדות עם הידלדלות הקונים באזור, דחיקת אזור הבילוי של העיר לכיוון ח-300 והחשש מפני הבאות.

"אי אפשר לפרוק סחורה בלי לקבל דו"ח"

אמנון (לאון) גריס, מנהל חנות "הלבשת לאון" המיתולוגית, ברחוב סוקולוב 100, הפועלת בעיר זה כבר 58 שנה, מספר ל"שיקמה-חולון" על גסיסתו של הרחוב המרכזי ביותר בעיר: "אני עובד ומנהל  30 שנה את החנות שהיתה בעבר של הוריי. אנחנו מוכרים הלבשה לכל המשפחה והלבשה תחתונה. הסיבה הראשית לגסיסתו של הרחוב נעוצה בראש ובראשונה במצוקת חניה. הבטיחו שיסדירו את החניה, שיופעל שירות פנגו או מדחנים. אנשים שמגיעים לעבוד בבנק או בדואר חונים במקומות מרכזיים את הרכבים שלהם ואין תחלופה של מקומות חניה.

"ראש העיר אמר שהחניה בעיר תהיה חינם, אבל כרגע נוצרה בעיה אחרת. העירייה מסתמכת על עומס החניה בכל הנוגע לפרישת פקחים: אנשים שעוצרים לרגע ליד הכספומט או לפיצוציה מקבלים מיד דו"ח. לעתים הפקחים רק מצלמים את הרכב ונעלמים. גם כשאני מגיע לפרוק סחורה, זה מסוכן כי מיד קופצים עלי, אבל אין לי שום מקום לעצור ליד החנות שלי".

בעניין הרכבת הקלה גריס מצביע על בעיות נוספות אשר יוחרפו עם התחלת עבודות התשתית: "עבודות הרכבת הקלה יתחילו בעוד שנה. אנחנו מתכוננים להקים ועד לתושבי חולון ולבעלי העסקים הקטנים כדי לנסות לעמוד מול הגורמים שבוודאי לא יתייחסו אלינו. העיר תהיה פקוקה מאוד. אפילו עכשיו, בשעה 11 בבוקר, אני מדבר איתך כשאני עומד בפקק ביציאה מהעיר. מה יקרה כשיעבדו על הרכבת? מישהו יפצה את העסקים הקטנים? אני משלם40,000  שקל ארנונה בשנה על החנות. יש לי עוד עסק וגם דירה שאני גר בה בעיר. אני משלם הון תועפות לעירייה ומקבל כלום בתמורה".

"עסקים נסגרים ולא נפתחים אחרים במקומם"

בסמוך ל"הלבשת ליאון" ניצבת פינה היסטורית נוספת – "פלאפל בטעם של פעם", בהנהלת מוטי שוחמי. המוסד החולוני הוותיק עומד אף הוא תחת גלגלי השחיקה של רחוב סוקולוב. "אני עובד במקום הזה שלושים שנה. תהליך ההרס של המקום עקבי. התאורה נדלקת ברחובות הרבה אחרי שכבר יורדת החשיכה. פינוי האשפה הופך פחות תכוף. אפילו את המכונה לפוליש של המדרכות כבר לא מביאים יותר. בעבר היו מצחצחים את המדרכות כל שלושה חודשים. כבר עשרה בתי עסק נסגרו בשלושת החודשים האחרונים. בשנים קודמות, על כל בית עסק שנסגר, נפתחו במקומו עסקים חדשים באופן מיידי. כעת הכל שומם. נותרו כמה מספרות וחנויות קטנות. אני שואל את האחיינים שלי שגדלו אצלי בפלאפל, למה הם כבר לא עוברים פה באזור והם משיבים לי, 'משעמם בסוקולוב. אנחנו מעדיפים קניון'".

באשר לסיבה שבגללה הרחוב ננטש, שוחמי מפנה אצבע מאשימה אל עבר העירייה, שלטענתו מעבירה את מרכז תשומת הלב לשכונת ח-300: "העירייה מעדיפה לפתח את האזור עם בתי הקפה והמותגים והקניון. הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא ימי העצמאות. בעבר, כל רחוב סוקולוב היה מלא באנשים ביום העצמאות. לפני שנתיים התכוננתי לעוד ערב עצמאות, הזמנתי מלאי סחורה כפול, תיאמתי שישה עובדים אבל הרחוב היה שומם. כל במות הבידור עברו לאזורים החדשים. מרחוק ראינו את הזיקוקים מאירים מעל לח-300. רק בעקבות ביקורת נוקבת בעיתונים החזירו בימה אחת לחנקין ועוד אחת בהמשך הרחוב".

"שוקלת לסגור את החנות"

בעלת עסק נוסף של ביגוד מוסיפה ואומרת ל'שיקמה-חולון": "אני מנהלת את החנות כבר עשר שנים. במשך הזמן פחות אנשים מתפשרים על סחורה שלא כתוב עליה 'זארה' או 'פוקס'. בהתחלה התחרות דווקא שיפרה את המצב שלנו באזור סוקולוב. כשהיו מותגים, אנשים נהנו להרגיש שהם קונים ג'ינס ב-300 שקל ממותג ועוד שלוש חולצות ב-150 שקל ממקום פרטי. כעת המותגים הגדולים עזבו את האזור והחנות שלי ריקה. רוב היום אני יושבת בחוץ על הספסל ומדברת עם קולגה שעובדת בחנות הסמוכה אלי. אני ובעלי שוקלים לסגור את המקום".

גושי בניינים בלי בית קפה אחד

על דבריו של גריס מוסיף גיא פלג, דוקטורנט לפיתוח עירוני ועיצוב סביבתי באוניברסיטה העברית: "רחוב סוקולוב בחולון הוא אחד הרחובות הבודדים בעיר שבהם יש שילוב בין בתי מגורים לבתי עסק. אנשים יכולים לצאת מהבית בכפכפים כדי לקנות במכולת או לשתות כוס קפה. כיום, ישראל עוברת תהליך שבו מרכזי הבילוי עוברים לקניונים ולפארקים תעשייתיים. רחוב סוקולוב מתפקד כפי שמתפקדים רחובות כמו אלנבי ודיזנגוף בתל אביב. בלעדיו, חולון תהיה עיר שמתנהגת כמו פרבר: בתי קומות צפופים אשר מי שגר בהם זקוק לרכב צמוד כדי לקפוץ לסופרמרקט לקנות בצל ועגבניות. בסופו של דבר, קריסה של אזור עסקים כמו רחוב סוקולוב תוריד את מחירי הנדל"ן ותרחיק זוגות צעירים מהסביבה".

בעלי העסקים מפחדים

ראשי לה"ב חולון – לשכת ארגוני העצמאיים והעסקים בישראל – גלי שמיר, איילת שחר וקרן ופנר, אומרות: "בחול המועד בסוכות יצאנו לשטח לשוחח עם בעלי העסקים בעיר, ברחובות קראוזה ובסוקולוב. התברר שרבים מהעסקים נסגרו ובעלי עסקים אחרים מחפשים מקום חדש ליום המחר. הפחד מפני ההשלכות של הרכבת הקלה מורגש בכל בית עסק. בעלי העסקים מפחדים להיפגע ולהפסיד הרבה מאוד כסף. כמו כן, היתה בעלת עסק אחת להלבשה שבכתה תוך כדי שיחה ואמרה לנו, כי יש לה ירידה של כ-30% במחזור. בעלי העסקים אף התלוננו על מצוקת החניה, הלכלוך ברחוב ועל העובדה כי נפתחים מרכזים חדשים בשכונו החדשות שנוגסים להם בנתח העבודה. אנחנו נמשיך להיות בקשר עם בעלי העסקים ולנסות לעזור להם בעזרת לה"ב".

העירייה מקשיבה אך לא ממש עושה

בחודש ינואר האחרון יזמה עיריית חולון מפגש שכותרתו "יחד מחדשים את רחוב סוקולוב", שבו קראה לציבור התושבים להגיע לקחת חלק ולתרום מרעיונותיו למען קידום תכנית להתחדשות הרחוב. התכנית עוסקת ברחוב סוקולוב במתחם שבין הרחובות קראוזה ושדרות קוגל כולל כיכר ויצמן וכיכר צמרת. "התהליך", הסבירה העירייה בפרסומיה, "כולל הידברות בין התושבים ובעלי העסקים לבין הצוות המקצועי ומבקש לתת ביטוי לגישות, לציפיות ולזוויות ראייה שונות".

התושבים ובעלי העסקים הגיעו מלאי תקווה ובין השאר טענו כי חווית ההגעה והנגישות מחלקים שונים של העיר אל סוקולוב אינה נעימה ובעייתית וכדי לעודד הליכה ברגל מהשכונות המקיפות, חשוב לשפר היבטים אלה באופן מיידי. עוד ציינו התושבים כי מרכז העיר לא נקי דיו ומשדר תחושה של מקום לא אטרקטיבי לקניות ולבילוי.  התושבים העלו געגועים למוסדות תרבות והסעדה שהיו קיימים בעבר וביקשו לראות יותר בתי קפה לשהייה ולבילוי.

חודש לאחר מכן, בפברואר 2017 התקיים שוב מפגש ביוזמת העירייה והשתתפות בעלי העסקים והתושבים, שנשא את הכותרת "התחדשות עירונית ברחוב סוקולוב: מפגש שיתוף ציבור מס' 2". מפגש נוסף נערך החודש מרץ האחרון ובו ציינו המשתתפים כי חזות הרחוב והמדרכות זקוקים לשיפוץ וריענון, הרחוב והנכסים הפרטיים הגובלים בו ישנים ומוזנחים, חסרה בהם צמחיה וצל. המשתתפים ציינו שיש מחסור משמעותי בחניה באזור וכי לדעתם מרכז עזריאלי ולה פארק מצליחים בגלל שפע החניה הקיים שם. המשתתפים אשר מתגוררים באזור ציינו שיש בסוקולוב  מגוון גדול של חנויות כך שכל השירותים ההכרחיים נמצאים במרחק הליכה ממקום מגוריהם. אך האנשים שעוברים דרך הרחוב לא שוהים או נהנים מהמרחב, בין היתר בגלל מחסור בצל לאורך רחוב סוקולוב. המשתתפים ביקשו לשדרג את המסחר ברחוב באמצעות משיכת רשתות אופנה, עידוד עסקים חדשים ועזרה בהקמת עסקים חברתיים. בנוסף ביקשו לראות באזור עוד מסעדות ובתי קפה, חיי לילה תוססים, החייאה מחדש של בתי הקולנוע, הפקת ירידים שווקים, הרקדות וכדומה.

גם בחודש אפריל יזמה העירייה מפגש בנושא התחדשות רחוב סוקולוב בשיתוף התושבים. שוב שטחו טענות ובקשות ובינתיים, כאמור, העסקים קורסים, הלקוחות בורחים והייאוש בעקבות הגעתה של הרכבת הקלה, לא נעשה יותר נוח.

העירייה: "נדאג להליך תכנון וביצוע מואץ בטווח המיידי"

"במסגרת תכנית האב להתחדשות רחוב סוקולוב", נמסר בעירייה, "נפגשו מנהלי העירייה עם סוחרים ותושבים ברחוב, שמעו מהם וזיהו צרכים. מענה לאותם צרכים ישולב בתכנית ההתחדשות הנערכת במינהל ההנדסה בימים אלה ותובא לאישור הוועדה המקומית במהלך שנת 2018".

הבשורה החדשה שמביאה עימה העירייה היא כי "במקביל, מנכ"ל העירייה הנחה לקדם פעולות פיזיות שיתמכו במרחב הציבורי ובפעילות המסחר עוד בטרם אישור התכנית ואלו נכנסות להליך תכנון וביצוע מואץ בטווח המיידי, ביניהן: הרחבת מדרכות באזורים מסוימים, יצירת אזורי פריקה וטעינה וכדומה. בנוסף, בחודשים הקרובים עתידה להיכנס לרחוב פונקציה אשר תחזק את הקשר עם הסוחרים, תהווה להם אוזן קשבת ותתווך בינם ובין הגורמים הרלוונטיים בעירייה".

בעניין הרכבת הקלה ועבודות החפירה, מסרו בעירייה כי "באגף התנועה מקודמת תכנית תנועה לשיפור התשתית והבטיחות ברחוב סוקולוב הכוללת: הסדרת צמתים, סימון מעברי חציה בטיחותיים והסדרת מקומות פריקה/טעינה. התכנית מתוכננת לאישור ולביצוע כבר בשנת 2018. במקביל, חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) כבר התחילה בתכנון מפורט לקו ירוק של הרכבת הקלה שיעבור בחולון וכמובן יינתן פתרון לכל המרכיבים הנלווים, בין היתר, לנושא הסדרת מקומות פריקה/טעינה לאורך תוואי הרכבת. יצוין, כי התכנון התנועתי במסגרת התחדשות הרחוב יביא בחשבון את תכנון הקו הירוק ויבוצע בהתאם לשלבים השונים".

 

תגיות:

תגובות

3 תגובות
  1. Mt

    בסוקולוב לא ניתן אפילו לפרוק סחורה בלי לקבל דוח. אבל למעלה יותר, בדב הוז, מחנים בחנייה כפולה, יוצאים מהרכב לקנות פיצה לפחות רבע שעה ולאף אחד לא איכפת. כשפניתי לעירייה שהחנייה הכפולה מפריעה לתנועה, ענו לי אין מה לעשות. כל הכבוד לעירית חולון ולפרוטקציה. כנראה שלמישהו כדאי…

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חבל שהעירייה לא פועלת לשיפור המצב. הרחוב הזה משרת את כל הסביבה הרחבה סביבו. והוא באמת מתחיל להיראות כמו עזה. בושה!

  3. ביניומין

    שלא יספרו לכם סיפורים, העירייה לקחה הלוואה כדי לשתול פרחים באדניות לקראת הבחירות, אין כסף בקופה, הרצמן ביזבזה את הכל על פרוייקטים שלא מכניסים שקל ועולה מליונים לתחזק אותם

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר