צילום: shutterstock

מנהלת המכון לממוגרפיה ב"וולפסון": "אל תחפשו טיפול לסרטן בגוגל"

"אין מקרה טיפולי אחד בסרטן הדומה לאחר", אומרים מומחי "וולפסון" לקראת כנס למחלימות ולחולות סרטן השד שייערך מחר בבית החולים

פורסם בתאריך: 5.12.17 15:02

מחר (רביעי) ייערך בבית החולים וולפסון כנס למחלימות ולמטופלות בסרט השד. בכנס ייערכו הרצות על תפקידי דימות השד באבחון הסרטן,  ניתוחי שד, כירורגיה אונקופלסטית ושחזור השד. הכנס הפתוח לקהל הרחב ויעסוק כאמור בנשים שכבר אובחנה אצלן המחלה.

דיאנה מושייב, אחות, מתאמת בריאות השד, מארגנת כל שנה כנס לחולות ומחלימות מסרטן השד ובני משפחותיהן. לדברי מושייב, "חודש המודעות לסרטן השד עושה את העבודה. מגיעות נשים להיבדק מתוך ידיעה שגילוי מקדים מציל חיים. גם באגודה למלחמה בסרטן מצביעים על עלייה במספר הנשים הנבדקות. הידע מגיע גם לאוכלוסיות שנגישות פחות למידע, עולים חדשים ובני מיעוטים. ההבדל העיקרי באוכלוסיו השונות הוא ההבדל הגילאי. עד גיל 60 אנשים מגיעים עם הרבה ידע. יש להם את התמונה הרחבה לגבי תכנית הטיפול ותופעות לוואי. לעומתם, יש אוכלוסיה מבוגרת שמגיעה לבית החולים שאינה יודעת מה עומד בפניה. אנחנו נלחמים כדי להתאים את עצמנו לכל אוכלוסיה. יש אנשים שלא יודעים מה זה רקמה או בלוטת לימפה וצריך להסביר להם את התהליך שלב אחרי שלב".

מושייב מציינת כי למרות המאמצים הכבירים בהסברה, עדיין יש אוכלוסיות שממאנות לקבל את הידע הרפואי-מקצועי: "יש אנשים דתיים, למשל, שהולכים להתייעץ עם הרב. היה מקרה שבו מטופלת צעירה חלתה בסרטן אלים. הרב שלה טען שיש לדחות את הניתוח – פעם זה נפל על החגים והוא הורה לה לעזור בבישולים ובטיפול באורחים הרבים, פעם זה נפל על צום או אירוע דתי אחר. היא דחתה את הניתוח ולבסוף ויתרה עליו או שהלכה לעשות אותו במקום אחר. זו היתה אישה צעירה, במיטב שנותיה. היא ויתרה על הטיפול למרות שעירבנו את כל המומחים בדבר – רופא המשפחה שלה, עורך הדין של בית החולים ועובדות סוציאליות".

כיום חיות בישראל 21,671 נשים שאובחנו עם סרטן השד ושהחלימו או שעדיין מתמודדות עם המחלה. סרטן השד הוא המחלה הממאירה השכיחה ביותר בנשים בישראל (יהודיות וערביות). בשנים האחרונות ניכרת מגמת ירידה בתמותה מסרטן השד ובשנים האחרונות מאובחנות כ-5,000 חולות עם גידול בשד. לרוב המחלה תוקפת נשים מעל גיל 50.

רפואה מותאמת אישית

בשנים האחרונות, הטיפול בחולות סרטן השד עבר שינוי תפישתי, לרפואה מותאמת אישית. ד"ר טלי ארזי קליינמן, מנהלת המכון לממוגרפיה ב"וולפסון", מסבירה: "יש הרבה סוגים של תת מחלות בסרטן השד. חשוב לי להדגיש שסרטן שד היא מילה אחת לסל של מחלות והטיפול הנכון חייב להיות מותאם אישית. כשנשים מחפשות מידע בגוגל ובאינטרנט הן לא יכולות לדעת כיצד זה מתאים להן. היום ברפואה אנחנו מכוונים  לטיפול פרטני ואכן אין מקרה טיפולי אחד בסרטן השד הדומה לטיפול אחר. שינוי נוסף הוא שכבר לא מעבירים את המטופלת בין רדיולוג לאונקולוג או למומחה אחר – הכל נכנס תחת קורת גג אחת.  אנחנו עובדים בשיתופי פעולה ובמגוון הטיפולים הרפואיים".

גם הכירורג ד"ר אריה יודיץ' מצביע על תהליך טיפול והחלמה קצר יותר: "נשים רבות חוששות מפני תהליך ההחלמה מסרטן השד. בעבר היה מדובר במסכת ארוכה מאוד של טיפולים וניתוחים סדרתיים. לפני שמטופלת היתה מתאוששת מניתוח אחד, היה צריך להכניס אותה לניתוח אחר. הבשורה הגדולה היא שהיום יש יותר ניתוחים משמרי שד ופחות מסתפקים בכריתה בלבד. יש תחום מתפתח של אונקופלסטיקה, כך שבאותו ניתוח ניתן לכרות ולשחזר את השד גם יחד. גם בתחום הקרינה יש התקדמות: יש חולות שצריכות לקבל קרינה לאחר הניתוח וכיום ניתן לבצע קרינה תוך כדי ניתוח ולאחר מכן החולה פתורה מקרינה".

גילוי מוקדם של המחלה עשוי להציל חיים, וזו לא סיסמה. הטיפול יעיל הרבה יותר בשלבים מוקדמים של התפתחות המחלה. מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, מציינת כי "האמצעי היעיל ביותר נגד סרטן השד היום הוא הגילוי המוקדם. ככל שהמחלה מאובחנת בשלבים המוקדמים עולים סיכוי הריפוי לכ-90% ויותר. אני קוראת לנשים לקחת אחריות על בריאותן, לאמץ אורח חיים בריא אשר מפחית משמעותית את הסיכון לחלות, להיבדק על פי ההנחיות בגיל המתאים, כמו גם להכיר את גופן ואת מצבו הרגיל, כך שבכל  מצב, אם מתגלה שינוי, חשוב לפנות לרופא בזמן ולהתעקש על בירור טיבו".

 

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר