העירייה מזהירה, התושבים מתלוננים ודבר לא עוצר את המפוחים

מרעיש, מזהם ומחוץ לחוק: מדוע משתמשים גנני העיר במפוחי עלים?

פורסם בתאריך: 24.12.17 17:24

עם החלתו של תיקון החוק האוסר על שימוש במפוחי עלים הגורמים לרעש באזורי מגורים (תיקון החוק למניעת מפגעים מ-27.4.11), עתרו מספר רשויות מקומיות, ביניהן עיריית חולון, אל בית המשפט העליון בטענה כי אין בסמכותו של המחוקק, השר להגנת הסביבה, לאסור את השימוש במפוחי עלים באופן גורף. כמו כן טענו הרשויות המקומיות כי הדבר יפגע באיכות השירות שהן מספקות לתושבים. אולם, בג"ץ דחה את עתירתן והתיר את החוק על כנו.

למרות זאת, ברחבי העיר חולון עדיין עושים שימוש במפוחי עלים ולמעשה עוברים על החוק כאשר עובדי הגינון וקבלני משנה ממשיכים להשתמש במפוחי גינון בשטחים ציבוריים בעיר. בעירייה טוענים כי קבלנים העושים שימוש במפוחי גינון נקנסים.

תלונות על שימוש במפוחי עלים ברחבי חולון הגיעו לאחרונה למערכת "השקמה-חולון". תושב העיר מציין: "בכל פעם שאני מטייל עם בתי בפארק פרס, אני נוכח כי הקבלן העובד במקום משתמש במפוח וכשאני פונה אליו, הוא מתעלם ושולח אותי למנהל שלו. התלוננתי בנושא לעירייה ולסיירת הירוקה אך ללא הועיל". תושב אחר מספר כי נעשה שימוש במפוח עלים בגן הילדים שבו לומדת בתו וכן בפארק פרס. לדבריו, "השימוש במפוח, אינו חוקי באופן מוחלט – לא במקום פתוח, לא באופן פרטי ולא בכל שימוש אחר. השימוש במפוח יוצר זיהום רעש חריג וכן זיהום אוויר. השימוש עצמו במפוח לא מנקה אלא מרים אבק, כולל חלקיקים קטנים ומסוכנים של מתכות ומפזר אותם לבתים ולסביבה".

דיווחים על שימוש במפוחי עלים התקבלו, כאמור, בפארק פרס, בגנים אירוס וחלמונית ובבית הספר שער האריות. "השימוש במפוחים", מעיד התושב, "נעשה כאשר היו במקום ילדים, מה שעלול לסכן את בריאותם".

מהמשרד לאיכות הסביבה נמסר כי מפוחי עלים גורמים לזיהום אוויר קשה ועלולים לגרום לתחלואה קשה בקרב בני האדם. אוכלוסיות רגישות כמו ילדים וקשישים, אשר גם כך סובלים מבעיות נשימתיות, הם הנפגעים העיקריים. זאת ועוד, מפוחי עלים גורמים למפגע רעש קשה. עוצמת הרעש גבוהה במידה כזו העשויה לפגוע בשמיעתו של מפעיל המפוח ומי שנמצא בקרבתו. כמו כן נגרם מפגע רעש סביבתי ברדיוס רחב יותר. שימוש במפוח עלים מהווה עבירה פלילית לפי החוק הישראלי. העונשים אשר נקבעו בחוק בעבירות של שימוש במפוחי עלים הם שישה חודשי מאסר או קנס. בהתאם למקרה עצמו ובמידה ומדובר בעבירה חוזרת ומתמשכת, ייתכן שילוב של עונש מאסר וקנס יחדיו.

העירייה: "הקבלנים נקנסים"

במוקד עיריית חולון טענו בתגובה לתלונות התושבים כי נושא השימוש במפוחים אינו בסמכות ואינו נאכף על ידי הפיקוח העירוני אלא על ידי המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה. התושבים טוענים מנגד, שבסמכות העירייה להורות לעובדיה לחדול מפעולה בכל מקרה.

מעיריית חולון נמסר בתגובה כי "ככלל, העירייה אוסרת על שימוש במפוחים בכל המכרזים שהיא מפרסמת לתחזוקת המוסדות והגנים הציבוריים. מכרז האחזקה של האגף לגנים ונוף אף קובע קנסות על השימוש במפוחים ובכל פעם שנתפס עובד קבלן עם מפוח, הוא נענש על פי תנאי החוזה. העירייה קוראת לתושבים לדווח בזמן אמת למוקד העירוני במידה שהם נתקלים בשימוש במפוחים בשטח הציבורי על מנת שלמקום יגיע פיקוח עירוני לאכוף את החוק".

לגבי תלונות התושבים, נמסר בעירייה כי "התלונה הועברה למנהלת 'שער האריות', אשר כבר טיפלה בנושא. לגבי פארק פרס, יש לציין כי התקנות האוסרות ומגבילות שימוש במפוחים הן באזורי מגורים בלבד ולא בפארקים. הנהלת פארק פרס מקפידה להפעיל מפוחים רק כשאין אנשים בפארק".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר