אחרי 2,184 תלונות, לעירייה הותר להעסיק קבלן אשפה חיצוני

ועד עובדי עיריית חולון חשש לפגיעה בפרנסתם של עובדי התברואה והגיש צו מניעה לקבלן חיצוני. העירייה טענה כי עובדי התברואה לא עמדו בנטל וצו המניעה בוטל

פורסם בתאריך: 1.2.18 15:00

צו המניעה שהגיש ועד עובדי עיריית חולון נגד עיריית חולון, במטרה למנוע הפרטת אזורי פינוי אשפה, נדחה בתחילת השבוע (ראשון) על ידי בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב-יפו. ועד העובדים טען כי "מדובר על עשרה עובדים ושלושה נהגים, כרבע מכלל עובדי מחלקת התברואה, אשר עם העברת אזורי פינוי האשפה לקבלן החיצוני, הם עלולים לאבד את מקום עבודתם. נוסף על כך, תיפגע העבודה המאורגנת שכן יהיו פחות עובדים תחת ההסכם הקיבוצי". העירייה בתגובה: "הם לא עמדו בנטל".

בתחילת חודש ינואר (1.1.18) הגיש ועד עובדי עיריית חולון בקשה למתן צו מניעה ארעי נגד עיריית חולון. הצו ביקש  למנוע העברה של אזורי פינוי אשפה לידי קבלן חיצוני. בנוסף, ביקשה הסתדרות העובדים הכללית החדשה במרחב חולון-בת ים, להורות לעירייה ליידע את ועד העובדים אם תחליט שוב להעביר אזורי פינוי אשפה לידי קבלן חיצוני. עם זאת, בית המשפט לא התרצה מטיעוניהם וביטל בתחילת השבוע את צו המניעה.

רוצים להישאר מעודכנים? הורידו את האפליקציה שלנו:

להורדת האפליקציה באנדרואיד

להורדת האפליקציה באייפון

כרוניקה של התנגדויות

כיום מספקת עיריית חולון לתושבי העיר שירותי ניקיון, במסגרתם היא דואגת לפינוי של יותר מ- 15 אלף מכלי אשפה ברחבי העיר. אגף התברואה אחראי על כ-8,500 מכלי אשפה, המחולקים לארבעה אזורים, והיתר באחריות קבלן חיצוני.

במהלך השנים ביצעה העירייה שינויים באגף התברואה. בעקבות שינויים אלה התנהלו מספר דיונים בבתי הדין לעבודה והושגו הסכמות שונות. כך למשל, בשנת 2006 קבע בית הדין לעבודה כי: "השלמת תגבור כוח אדם באזורים שבהם עובדים עובדי עירייה קבועים תיעשה על ידי העירייה בתיאום עם יו"ר ועד העובדים של עובדי העירייה. השלמת תגבור כוח אדם באזורים שבהם לא עובדים עובדי עירייה קבועים תיעשה על ידי העירייה על פי שיקול דעתה".

בשנת 2010 שוב נדון עניין פינוי האשפה בבית הדין לענייני עבודה. אז נקבע כי העברת עובדים בין אזורי פינוי אשפה, הנעשית על מנת לעקוף את הסכמות 2006, מנוגדת להסכם ומהווה את הפרתו.

בשנת 2014 פרסמה העירייה מכרז להעברת אזורי פינוי אשפה לקבלן חיצוני מבלי לקיים היוועצות עם ועד העובדים והוגשה בקשת צד נוספת. העירייה טענה אז כי: "אין לעירייה כוונה לפגוע בשכרם ובתנאי עבודתם של עובדי העירייה הקבועים הקיימים, מפני האשפה. אם העירייה תחליט לממש את האופציה לתגבור פינוי מכלים נוספים על ידי קבלן חיצוני, היא לא תעשה זאת על חשבון עובדי העירייה, ולפי צורכי התגבור הקיימים השנתיים. זאת מעבר לעבודה הרגילה של עובדי העירייה. אין בכך כדי לוותר על זכות העירייה להפריט את העבודה ובלבד שהדבר ייעשה לפי הכללים המחייבים".

מנסים להפריט בכל הכוח

בחודש יולי 2017 נערך מכרז להתקשרות עם קבלן חיצוני לפינוי אשפה, אך במשך מספר חודשים לא פעלה העירייה להעברת עובדים בין אזורי הפינוי או להעברת אזורי פינוי לקבלן חיצוני.

בחודש נובמבר 2017 כינס מנכ"ל העירייה את כל עובדי מחלקת התברואה, לרבות הנהגים, והודיע כי מכורח נסיבות ועומסים יועברו שני אזורי פינוי אשפה, 3 ו-5, לביצועו של הקבלן הזוכה במכרז, כאשר העובדים ינוידו לאזורי פינוי אחרים שבהם נדרש תגבור.

בדצמבר 2017 התקיימה פגישה בעניין "פיילוט פינוי אשפה בשעות הערב" בנוכחות יו"ר הוועד, מנהל מערך התברואה, מנהל מחלקת התברואה וסגן מנהל ענף אשפה. בתום פגישה זו סוכם כי הפיילוט ייבחן בחלוף. עם זאת לאחר שבוע התמסמס רעיון הפיילוט שכן העובדים הפסיקו להתייצב למשמרות הערב.

ב-1.1.2018, כאמור, ביקשו בוועד העובדים להוציא צו מניעה להעברת אזורי פינוי האשפה האמורים לגורם חיצוני. מהסתדרות העובדים של חולון נמסר כי: "מאז תחילת שנות ה-2000 מנסה העירייה לפגוע בעבודה המאורגנת בשורותיה בכלל ובמחלקת התברואה בפרט. כחלק ממאבקה בכוח הארגוני, מנסה העירייה להוציא את מלאכת פינוי האשפה לביצוע קבלן חיצוני. הוספת עובדים של קבלן חיצוני, שאינם יכולים לקחת חלק בצעדים ארגוניים, תחליש בהכרח את כוחם הארגוני של העובדים".

במהלך הדיון בבית הדין לעבודה הגיבה העירייה כי: "הצורך בניוד עובדים בין אזורי הפינוי התעורר לאחר שעובדי העירייה לא עמדו בנטל העבודה, באופן שהותיר אזורים מסוימים בעיר עם מכלי אשפה שעולים על גדותיהם ואינם מפונים במועד. כך, בחצי השנה האחרונה התקבלו במוקד העירוני 2,184 תלונות תושבים בהתייחס לפינוי האשפה באזורים שבהם הפינוי מבוצע על ידי עובדי העירייה".

לאור האמור, סברה העירייה כי "יהיה נכון לתגבר את צוותי העבודה באמצעות עובדים מאזורים חלשים יותר, באופן שייצור הקלה דרמטית על נטל העבודה המוטל על כתפי העובדים ובד בבד יאפשר פינוי אשפה גם באזורים החלשים יותר על ידי קבלן פינוי האשפה שהתקשר עם העירייה במכרז. זה שנים עושה העירייה שימוש בשירותי קבלן חיצוני בנוסף לעובדי התברואה. במהלך השנים ניסו עובדי התברואה לפנות לבית הדין ולמנוע מהעירייה את השימוש בשירותי הקבלן החיצוני, אך נסיונותיהם כשלו".

השופט תומר סילורה מבית דין אזורי לעבודה קבע: "לאחר ששקלנו את טענות הצדדים והראיות שהוצגו בפנינו, מצאנו שהחובה המוטלת על העירייה בעניין זה היא חובת היידוע בלבד, שכן אין בשינוי המבוקש משום פגיעה בתנאי העבודה של העובדים, מה גם שקיים דיון בעניין גם בפסק הבוררות. העירייה הצהירה מספר פעמים כי אין בכוונתה לפטר את עובדי התברואה או לשנות את תנאי העסקתם. כל שבכוונתה לעשות הוא לנייד עובדים מאזור פינוי אשפה אחד למשנהו על מנת לתגבר את הצוותים הקיימים העובדים באזורים שבהם פינוי האשפה אינו מתבצע כנדרש. מקום בו אין בכוונת העירייה משום שינוי או פגיעה בתנאי העבודה של העובדים, אין מדובר אלא בסמכות של העירייה".

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר