חתול, מפלצת או ילדה יפה: הצצה לבית מוטרף ומפוחלץ בחולון

ממבט ראשון הם נראים כמו עוד זוג חולוני בורגני, אבל כל זה משתנה ברגע שאתה נכנס אל סלון הפוחלצים והבובות של שלמה ונילי פרדס

פורסם בתאריך: 2.2.18 15:11

לפני מספר חודשים פורסם כי בובה בת 150 שנה נמכרה באי.ביי תמורת סכום של 45 אלף דולר – שיא של כל הזמנים. בדיקה מדוקדקת של ה"ניו יורק טיימס" בעקבות אותה מכירה הביאה לגילוי מדהים: אלפי בובות נמכרות כל שנה במחירים של עשרות אלפי דולרים. אספנים (ובעיקר אספניות) של בובות ישנות מוכנים להשקיע הרבה מאוד בשביל לעטר את המדף בליידי קטנה בשמלה ורודה וכובע נוצה, כזו שעלולה לעורר באנשים לא מעטים סיוטי לילה.

נילי פרדס, תושבת חולון, מבינה את האספנים הללו וקרובה גם היא לבובותיה. היא מתקנת בובות ישנות כבר 30 שנה, היא לא מרוויחה את סכומי העתק של אי.ביי אבל משחזרת בבית החולים לבובות שלה בובות ישנות שהתפרקו, נהרסו, נשרפו או התבלו עם הזמן. "עבדתי כמנהלת של מרכז קהילתי בנווה ארזים במשך הרבה זמן. אהבתי בובות ולימדתי את עצמי ליצור בובות ולשחזר בובות. הפקתי אפילו תערוכת בובות בהרצליה. במשך הזמן למדתי לשחזר וליצור בובות יש מאין. במקרים רבים מביאים אלי בובות לשחזור", היא מספרת.

רוצים להישאר מעודכנים? הורידו את האפליקציה שלנו:

להורדת האפליקציה באנדרואיד

להורדת האפליקציה באייפון

אחת מעבודות השחזור הרבות שלה נחקקה לעד בליבה. "הגיעו אלי שני נכדים של סבתא שהלכה והתעוורה. היא השאירה בובה לשכנה בגרמניה לפני מלחמת העולם השנייה. בשנות השישים, כשחזרה לבקר בעיר ילדותה, השכנה החזירה לה את הבובה, אבל המסע בדרך שבר אותה לחתיכות. היא לא יכלה להדביק אותן ועל כן הניחה את השברים במזוודה ישנה במחסן. ברבות השנים, כשהנכדים רצו לשמח את סבתם שהלכה ואיבדה את מאור עיניה, הם הביאו לי את השברים שחיברתי ושחזרתי לבובה יפהפיה. הם הביאו את הסבתא לקבל אותה ממני. היא זיהתה אותה מקצה השביל למרות שהיה לה קשה לראות. כולנו בכינו". במקרה אחר, דווקא של בובה חדשה, תיקנה דובי של ילד בן חמש, שהתבלה ונהרס. "הוא היה מאוד עצוב. היה לדובי ערך רגשי גבוה והילד ממש שמח לקבל את הדובי המתפורר שלו שלם".

יש בובות שלא תשחזרי?

"אני מתקנת בובות שיש להן ערך רגשי או ערך היסטורי. אם לקוחה מביאה אלי בובת נוי חסרת ערך שהיא לא קשורה אליה רגשית, אני אומרת לה בלב שלם, 'תחסכי לעצמך את הכסף. זה לא שווה את זה'. מאידך, היתה אישה אחת שנשרף לה הבית והבובות שאהבה ניזוקו. כל חודש היא הביאה אלי ארגז של בובות ששמחתי לתקן עבורה".

ערך של בובות עתיקות יורד אם הן עברו תיקון?

"זה לא כמו בולים או מכוניות עם חוקים ברורים. אנשים אוספים בובות מתוך אהבה, לאו דווקא מתוך ערך כספי. אם מוכרים בובה יקרה שעברה תיקון, מציינים את זה, למרות שאני לא יודעת אם יש חוקים לערך בובה ששוחזרה".

סלון של פוחלצים

אם בית הבובות של נילי פרדס נשמע לכם כמו פנטזיה אורבנית, חכו עד שתשמעו מה קורה בסלון הבית: גור של פיל, אריה, פומה, שלל ציפורים, חתולים וכלבים – כולם מפוחלצים בידי בעלה, שלמה פרדס, הפוחלצאי היחיד בישראל וכנראה האדם שהתחיל את הקריירה שלו בגיל צעיר כל כך – שש שנים.

מפחלץ גם חיות מחמד

"הסיפור שלי מתחיל בגן החיות של תל אביב. גרתי בשכנות אליו ועזרתי בנקיון הכלובים. יום אחד מתה ציפור. הפועל זרק אותה לפח והחלטתי לפחלץ אותה עם סכין גילוח, צמר גפן והרבה תושיה", מספר שלמה. "אחרי ארבעה ימים הריחו את הגווייה שלה עד הקצה השני של תל אביב. זה לא עצר אותי. למדתי לפחלץ במשך הזמן מתוך האהבה לחיות והרצון לשמור על יופיין גם אחרי שהן מתות. בגיל 12 כבר הרווחתי 50 לירות בשבוע מפחלוץ ומעבודות מזדמנות בבית הדפוס של אבא שלי".

עברו יותר מ-55 שנה. איך השתנו העסקים במהלך השנים?

"היום, פחות מפחלצים מפעם. יש אנשים שמביאים לי את חיות המחמד המתות שלהם ומבקשים שאפחלץ אותן. יש את מקרה אניטה פללי, שעד היום מספרת איך הכלבה שלה גלורי נדרסה והיא הכניסה אותה לפריזר עד שהיא מצאה אותי. במקרים אחרים מזמינים ממני פוחלצים לסרטים, כמו לסרט 'קלרה הקדושה' ו'אדמה משוגעת'. אם אי פעם תראו פוחלץ בטלוויזיה או בקולנוע הישראלי, תדעו מאין הוא בא".

העמותות למען בעלי החיים לא מתנגדות לפחלוץ?

"הכי קשה לפחלץ פיל"

"אני לא הורג חיות, אני מפחלץ חיות שמתו מסיבות שונות, לרוב זיקנה או תאונות. היה מקרה אחד שהביאו אלי ברבור עם נקב של כדור בגולגולת. זה היה קו אדום מבחינתי. זה מפתיע לשמוע אבל אני גם לא מפחלץ בני אדם. פונים אלי בקשר לחניטה, אבל זה לא קשור אלי ומשהו שלא אעשה".

איזה עוד קווים אדומים?

"פעם מישהי הביאה אלי את הכלב שלה שמת. הבעיה שהיא נזכרה שהיא רוצה לשמר אותו שבוע לאחר שמת. היא חפרה באדמה, הוציאה אותו באמצע תהליך הריקבון, הביאה אותו אלי, וחזרה הביתה כדי להשיב אותו לבור שממנו היא הוציאה אותו".

איזו חיה הכי קשה לפחלץ?

"פיל. יש לו עור של פיל וברצינות גמורה".

איך הילדים שלכם חיים עם הפוחלצים?

נילי: "הילדים שלנו חיו עם הפוחלצים מאז שנולדו, גם החברים שלהם למדו לא לפחד. אנחנו מאוד אוהבים אומנות ומאושרים לחיות בתוך האומנות שלנו".

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר