חורף בחוף הריביירה

היכונו לשרב הגדול: מצעד אירועי מזג האוויר הקיצוניים בחולון

מה זה החום הזה אתם שואלים? מתברר שהיה פה לוהט ממש והטמפרטורות שברו שיאים אפוקליפטיים שאפילו המתרחצים בחוף בת ים לא יכלו להכיל

פורסם בתאריך: 23.3.18 09:42

היום (שישי) צפוי לעבור אותנו שקע שרבי קיצוני שיעלה את הטמפרטורה בחולון וסביבתה ליותר מ-33 מעלות בצל. יש את אלה שנוהרים בהמוניהם לים, יש מי שמקטר ללא הרף "מה זה החום הזה?" ויש מי שבוודאי מעלה זכרונות: "חודש מרץ חם כזה עוד לא היה. בשנה שעברה לבשתי מעיל כי ירד גשם". אבל, רבים לא יודעים או מיהרו לשכוח שהיו גם היו ימים חמים מאלה, שלא לומר לוהטים.

בשנים האחרונות מדברים על התחממות גלובלית, על כך שמזג האוויר בעולם כולו נהיה קיצוני, מה שמתבטא בגלי חום וקור קיצוניים באזורים שונים על פני כדור הארץ. אם אתם בקטע אפוקליפטי, כנראה שהשורות הבאות יאכזבו אתכם: זקני העיר זוכרים חודשי מרץ חמים מזה הנוכחי, ובכלל זה אירועי חום כבדים הרבה יותר.

שרב בחורף? כבר היה דבר כזה

כמעט מדי חורף מגיע רצף של ימים בהירים ויבשים עם מזג אוויר אביבי אשר לעתים גבוה בשש מעלות מעל הממוצע החודשי. לאורך כל שנות המדידה המטאורולוגית בארץ ישראל, נרשמו ימים חמים ואף חמים מאוד בתקופת החורף. כמה מהם היו אף חמים בצורה חריגה מאוד.

רוצים להישאר מעודכנים? הורידו את האפליקציה שלנו:

להורדת האפליקציה באנדרואיד

להורדת האפליקציה באייפון

פברואר 1958. בסוף חודש פברואר של 1958 היכה שרב קיצוני לתקופה זו את אזורנו. בין 27 בפברואר ועד ל-1 במרץ נמדדו באזור מישור החוף בין 32 ל-34 מעלות בצהריים. האירוע השרבי הזה הגיע לאחר תקופה ממושכת של יובש קיצוני שלווה בטמפרטורות גבוהות לעונה.

ינואר 1971. בחורף 1971 היכה באמצע חודש ינואר שרב נדיר את האזור. השרב הקיצוני והחריג לחודש ינואר הגיע לאחר תקופה ממושכת של עצירת הגשמים שנמשכה כבר מחציו השני של חודש דצמבר. בין ה-3 ל-8 בינואר התרחש רצף של ימים חמים של יותר מ-27 מעלות במרבית תחנות המדידה. כך, בתחנת בית דגן השוכנת ליד חולון נמדדו טמפרטורות של יותר מ-30 מעלות במשך שלושה ימים רצופים שבשיאם הגיעה הטמפרטורה ל-32 מעלות – שיא של כל הזמנים לחודש ינואר.

מרץ 2008. בוודאי הספקתם לשכוח את חודש מרץ של שנת 2008 שהיה חם ועוצמתי בקנה מידה היסטורי. במהלך חודש זה היכו מספר אירועי שרב את ישראל אשר באחד מהם נמדדו באזור חולון ובמישור החוף טמפרטורות של 37 מעלות בצל, כל זה לפני בואו הרשמי של האביב. במספר תחנות מטאורולוגיות בארץ נשברו שיאי מדידה לחודש מרץ.  במהלך רצף הימים הקיציים הללו שהיכו בהפתעה בזמן החורף, מצאו את עצמם תושבי האזור נוהרים בהמוניהם בסוף השבוע אל חוף הים שבבת ים על מנת להתקרר. אך כיוון שמדובר היה עוד בתקופת החורף מבחינה רשמית לפחות, שירותי ההצלה טרם עבדו והחופים היו  סגורים לרחצה. אולם, מרבית הרוחצים החליטו בכל זאת להיכנס להצטנן בתוך המים הקרירים שהיו אז בטמפרטורה של 16 מעלות.

פברואר 2010. שנת 2010 התאפיינה כולה כשנה חמה במיוחד בארץ ובעולם. מרבית חודשי השנה הזו היו חמים מן הרגיל במידה ניכרת. כך באמצע החורף, בחלקו הראשון של חודש פברואר, התרחש לו רצף חריג ונדיר באורכו של 11 ימים חמים שבהם נמדדו טמפרטורות של קיץ. ממוצע הטמפרטורות באזור חולון עמד לאורך כל רצף הימים הזה על 28 עם שלושה אירועים שבהם הטמפרטורה נשקה ל-30 מעלות. כשכבר היה נדמה שהחורף בוטל באותה השנה וכי פנינו אל הקיץ האינסופי, הגיעה מערכת גשמים נאה בשבוע האחרון של החודש.

אם ככה חם בחורף, מה יהיה בקיץ

אפריל 1928. חודש אפריל של שנת 1928 היה חם במיוחד. בין 21 ל-25 באותו חודש התפתחו תנאי שרב קיצוניים שהביאו לטמפרטורות גבוהות של יותר מ-40 מעלות במרבית האזורים בארץ. בשיאו של אותו שקע שרבי הגיעה הטמפרטורה במרבית ערי מישור החוף ל-43 מעלות. מאז נרשמו ערכי שיא לחודש אפריל שלא נשברו.

יוני 1942. חודש יוני של 1942 ייזכר לעד כאחד החודשים החמים שתועדו כאן עם אירוע של חום קיצוני בגודל ובעוצמה שלא נראו שוב עד היום.  את המזרח התיכון נטול המזגנים באותם ימים היכה גל חום קיצוני שבו הטמפרטורה עלתה ליותר מ-40 מעלות ברוב האזורים במשך מספר ימים רצופים. בעוד שבאזור חולון נמדדו בסך הכול רק 44 מעלות צלזיוס, בטירת צבי שבבקעת הירדן נרשמה אז טמפרטורה חריגה ביותר של 54 מעלות – הגבוהה ביותר בכל יבשת אסיה מאז תחילת המדידות. גל החום הזה היה חריג במידה ניכרת בעוצמתו ונחשב לאירוע החום הכבד ביותר בארץ ישראל שהתרחש בכל המאה ה-20. מרבית שיאי החום שנרשמו במהלך אותו גל, לא נשברו עד היום.

מאי 1988. בשנת 1988 היכה גל שרב עוצמתי את ישראל שהיה מלווה בטמפרטורות גבוהות של יותר מ-40 מעלות ברוב האזורים בארץ. במשך שלושה ימים ברצף נמדדה בתחנת בית דגן טמפרטורה של מעל 40 מעלות ושבשיא נמדדו 43.7 מעלות. באותו האירוע נמדדו בתחנה המטאורולוגית שבתל אביב לא פחות מ-43 מעלות אשר נקבעו כטמפרטורה הגבוהה שנמדדה אי פעם בתוך העיר. החום הכבד הביא להתפשטות מהירה של שריפות שכילו אלפי דונמים של יערות וחורשות באזורים שונים בארץ.

לא תם השרב הגדול

השרב הארוך ביותר המתועד בישראל נמשך 24 יום ברצף. לא כיף. השרב הממושך ביותר בהיסטוריית המדידות בישראל החל ב-27.10.1933 ונמשך בהרים ובפנים הארץ ברציפות עד ה-19.11. לשרב היו שני שיאים: השיא הראשון התרחש ב-31 באוקטובר, אז הגיעו הטמפרטורות ל-34 מעלו צלזיוס בתחנות השפלה ומישור החוף ול-39-38 מעלות בעמקי המזרח. השיא השני התרחש ב-15 בנובמבר עם טמפרטורות של 36-35 מעלות במישור החוף הפנימי, השפלה והעמקים. רק ב-19 בנובמבר החל להיות מורגש השינוי עם כניסתו של אוויר קריר יותר.

רשימת האירועים האלה היא, כמובן, חלקית. לאורך המדידות שבוצעו בארץ ישראל החל מסוף המאה ה-19 נרשמו עשרות אירועי מזג אוויר קיצוניים של גלי חום. המסקנה היא כי אירועי חום קיצוניים אינם דבר נדיר מאוד בישראל וכי הם היו קיימים כאן גם לפני עשרות, מאות ואלפי שנים. הנתונים האלה אינם באים לסתור את הטענה כי מתבצעים שינויי אקלים בעולם, אך הם באים לשים את הכל בפרופורציה ולחזק את המסקנה כי ישראל מעולם לא היתה אלסקה.

תגיות:

תגובות

2 תגובות
  1. אמת מטרידה

    פעם היו באמת עונות. הקיץ היה קיץ והחורף היה חורף.
    והעולם נהרס לו בשקט בגלל הקפיטליזם החזרי של דונאלד טראמפ שביטל את הסכם האקלים.
    במו ידיכם אתם מחריבים את העולם.

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר