סיכת הביטחון נראתה בצילום הרנטגן. צילום: דוברות וולפסון

הרופאים ב"וולפסון" נדהמו: סיכת ביטחון ננעצה בגרונו של התינוק

ד"ר צילי צנגן, מומחית לגסטרו ילדים בבית החולים: "פעמיים בשבוע בממוצע מגיעים אלינו פעוטות שבלעו עצמים זרים, אבל זו הפעם השנייה בכל הקריירה שלי שמדובר בסיכת ביטחון"

פורסם בתאריך: 28.8.18 15:26

השבוע הובא לבית החולים וולפסון תינוק כבן שנה עקב חום גבוה וקוצר נשימה לאחר שבלע סיכת ביטחון באורך 2 ס"מ. התינוק שהגיע לבית החולים בלוויית הוריו לאחר שסבל מספר ימים מחום גבוה וקוצר נשימה. הוא הוכנס מיד לצילום חזה כדי לוודא שאין לו דלקת ריאות ובמהלך הבדיקה גילו הרופאים שבגרונו נעוצה סיכת ביטחון, חלקה הפתוח כלפי מעלה.

מבית החולים וולפסון נמסר כי התינוק הוכנס מיד לחדר הניתוח ושני רופאי אף אוזן גרון החלו לטפל בו. לאחר מספר נסיונות שלא צלחו, נקראה ד"ר צילי צנגן ממחלקת גסטרו ילדים למשימה חילוץ סיכת הביטחון מגרונו. כיוון שהיה חשש לפגיעה בוושט, ד"ר צנגן הגיעה עם מכשור מיוחד ולצידה האחות לריסה. "מה שראינו", מספרת ד"ר צנגן, "היה שהסיכה נעוצה חזק בוושט ואף גרמה נזק קטן בכל פעם שניסינו לשחרר את הסיכה. עם מכשור מיוחד נאלצנו לדחוף את הסיכה לתוך הקיבה, הפכנו את הסיכה כך שהטבעת תהיה כלפי מעלה ואז משכנו אותה החוצה הפוכה והילד יצא מכלל כל סכנה".

כל ההליך, שנראה כנצח, ארך כ-45 דקות בלבד בזכות רצף של פעילות בין הרופאים. לאח שיצא מהניתוח התייצב מצבו של התינוק שמאושפז כעת במחלקת ילדים תחת השגחה.

ד"ר צילי צנגן. "הסיכה היתה נעוצה חזק בוושט"

ד"ר צילי צנגן. "הסיכה היתה נעוצה חזק בוושט"

ד"ר צנגן, מומחית לגסטרו ילדים, עובדת ב"וולפסון" משנת 2004, עוסקת בתחום הפרעות בתנועתיות של מערכת העיכול ומגיעים אליה לאיחון ובדיקות מכל רחבי הארץ. לדבריה, זהו המקרה השני בכל שנות הקריירה הרפואית שלה שבו היא הוציאה סיכת ביטחון מתינוק. "בפעם הקודמת", היא מספרת, "היה זה תינוק בן חמישה חודשים שבלע סיכת ביטחון שהיתה קשורה לחמסה ובאמצע הלילה נפתחה והגיעה לפיו. הוריו הביאו אותו במהירות ובזמן לבית החולים ואני והצוות שלי הצלנו את חייו".

לדבריה, "ילדים בולעים בעיקר סוללות קטנות, מגנטים ומטבעות ובממוצע מגיעים שני מקרים בשבוע שבהם אנו מוציאים בדרך כלל גופים שעלולים לסכן חיים ועלולים להביא לנזק בלתי הפיך".

בליעת גופים זרים ושאיפת מזון על ידי ילדים

ארגון בטרם פרסם מספר המלצות להורים במקרה של בליעת גופים זרים על ידי ילדים: מוצרים עגולים וחלקים מהווים סכנה ראשונה לחנק. ילדים בגילאי ארבעה חודשים עד 36 חודשים הם קבוצת הסיכון הגדולה לשאיפת גופים זרים, כגון מוצרים חלולים, גליליים ושטוחים. "עם זאת, ולמרות שהם לא מוגדרים כקבוצת סיכון, לצערנו, קרו וקורים מקרים של חנק ממזון או מוצרים אחרים גם אצל ילדים בוגרים ואף אצל מבוגרים. לכן חשוב להזכיר לילדים לא להכניס עצמים וגופים לפה שיכולים להישאף או להיבלע ולהקפיד עם ילדים בכל גיל על אכילה מסודרת ליד השולחן ולעיסת המזון", מציינים ב"בטרם".



ילדים קטנים אינם יודעים ללעוס ולבלוע היטב את המזון ועלולים לשאוף אותו לריאות. לכן יש להקפיד על בטיחות בזמן אכילה: בזמן האוכל הקפידו להושיב את הילד ליד השולחן. יש לחתוך את האוכל לחתיכות קטנות לילדים צעירים. חשוב ללמד ילדים כיצד ללעוס היטב ולהשגיח בהתאם לגיל ולהתפתחות, להגיש באופן הדרגתי מרקמים שונים ולאמן על אכילתם.

המזונות המסוכנים לפעוטות הם: מאכלים עגולים המתיישבים בדיוק על פתח קנה הנשימה וחוסמים את מעבר האוויר, מאכלים בעלי מרקם חלקלק הגולש במהירות לעבר בית הבליעה; מרקם הסופח מים מתנפח בקנה; מאכלים בעלי מרקם דביק שנצמד לקנה הנשימה וקשה להסירו; מרקם קשה מקשה על הלעיסה והילד עלול לבלוע את המזון בשלמות; מאכלים שגודלם קטן מדי או גדול מדי – חתיכות קטנות מדי נכנסות לקנה הנשימה כאשר מנסים לבלוע אותן לפני שהן נלעסו כראוי. חתיכות גדולות מדי קשה יותר ללעוס, הילד ישאף אותם וכך תחסמנה דרכי הנשימה.

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר