קמפיין הקואליציה הארצית להעסקה ישירה
קמפיין הקואליציה הארצית להעסקה ישירה

כיצד מסבירים בעיריית חולון את העסקת עובדי הקבלן?

הקואליציה הארצית להעסקה ישירה החלה בחשיפת המקומות שבהם מועסקים עובדי קבלן, כולל בעיריית חולון. העירייה: "מדובר בעובדים זמנים עד לתשעה חודשים שמשתכרים שכר זהה לזה של עובדי העירייה"

פורסם בתאריך: 21.10.18 16:01

הקואליציה הארצית להעסקה ישירה החליטה לחשוף את המקומות הציבוריים בחולון שבהם מועסקים עובדות ועובדי קבלן, ולהעלות את המודעות לבעייתיות שבהעסקה קבלנית. זאת, כחלק מפרויקט כולל להעלאת מודעות להעסקה קבלנית, לקראת הבחירות המוניציפליות ברשויות נבחרות ברחבי הארץ.

בשבוע שעבר (רביעי) לקחו חלק פעילי הקואליציה הארצית להעסקה ישירה בפעילות סימון מוסדות ציבור בחולון המעסיקים עובדי קבלן. הקואליציה קמה לפני מספר שנים כמחאה על תנאי העסקתם של עובדי הניקיון באוניברסיטת בן גוריון ולאחר הצלחתה במאבק הצטרפו אליה ארגונים חברתיים רבים. מנציגי הקואליציה נסמר כי "הבחירות לרשויות המקומיות ב-30 באוקטובר הן הזדמנות מצוינת להזכיר למועמדים שלא ישכחו את עובדי הקבלן – סייעות, מדריכים, עובדות ניקיון, עובדי אבטחה, עובדי מחשוב, רכזים, קופאיות, סדרנים, וכל האנשים שמחזיקים על גבם את השירות לתושב. בהקשר הזה, כדאי להזכיר שרוב עובדי הקבלן, ומי שסובלים הכי הרבה מההשלכות של העסקה קבלנית, הן למעשה נשים: כשני שליש מעובדי הקבלן הן למעשה עובדות".

רק בשבוע שעבר (שני) התקיימה ברחבת עיריית חולון הפגנה של מאות סייעות עובדות קבלן. הסייעות החולוניות יצאו בדרישה ברורה: העסקה ישירה דרך העירייה ושיפור תנאי ההעסקה. בחולון מועסקות כ-1,300 סייעות דרך חברת "מוסדות" בהעסקה קבלנית, ובמשך שנים הן סובלות מתנאים ירודים ואינן נחשבות כעובדות ישירות של הרשות.

הקואליציה הארצית להעסקה ישירה טוענת כי עיריית חולון מעסיקה עובדי קבלן רבים, חלק לא מבוטל מהם עובדים שנים ארוכות ללא תנאים נאותים וללא ביטחון תעסוקתי. השבוע יצאו פעילי הקואליציה הארצית להעסקה ישירה בפעולת שטח יצירתית במיוחד: סימון מקומות ציבוריים בחולון אשר מעסיקים עובדי קבלן.  בחולון סומנו המוסדות העירוניים הבאים: מרכז קליין בשכונת תל גיבורים, בית ספר גולדטק, מינהל החינוך, מרכז רעים, מרכז קהילתי נאות שושנים, מדיאטק, קמפוס קרית שרת, עיריית חולון. לדבריהם, עובדים אלה חשופים לתנאים ירודים ולאי ביטחון תעסוקתי.

"התחלנו בסימון המקום החשוב ביותר, רחבת העירייה עצמה", מסרו נציגי הקואליציה. "עשר דקות אחרי שהתחלנו לסמן, הפקחים והשוטרים הגיעו אלינו. מה לא אמרו לנו? שאנחנו עוברים על החוק, שמדובר בהסתה, שאנחנו משנים את תנאי השטח ועוד טענות הזויות ותלושות. אחרי שהסברנו להם שהפעולה חוקית לחלוטין, התפזרנו לצוותים בכל רחבי העיר, בהם סימנו  מרכזים קהילתיים, בתי ספר, ספריות, מרכזי תרבות, מרכזי ספורט ונופש, ועוד".

בקואליציה מוסרים כי התופעה אינה ייחודית לחולון. "תופעת עובדי הקבלן היא תופעה רחבה מאוד בכל המגזרים, ובפרט ברשויות המקומיות, אשר הרבה פעמים מעדיפות לשכור שירותי מיקור חוץ, מאשר לקחת אחריות על עובדים באופן ישיר. אולי כשמדובר בתפקידים מסוימים – כמו עבודות זמניות או פרויקטליות – זה מתקבל על הדעת, אבל כשמדובר באלפי עובדות ועובדים במקצועות חיוניים שסובלים במשך שנים ארוכות מהעסקה קבלנית – זה כבר עוול שזועק לשמיים".

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "מדובר בטענות כלליות ללא ציון ולו של דוגמה פרטנית אחת ובכל מקרה הטענות אינן נכונות. בעיריית חולון מועסקים עובדים זמנים דרך חברת כוח אדם  עד לתשעה חודשים ומשלמים להם שכר זהה לתפקיד אותו הם ממלאים כמו לעובדי העירייה. עובדים אלה בדרך כלל משמשים כממלאי מקום לעובדים שנמצאים בחופשת מחלה ממושכת, חופשת לידה, תגבור נקודתי וכדומה. כל עובדי חברת מוסדות, המועסקים במערכות החינוך בעיר, מועסקים בהתאם להסכמים הקיבוציים המוגדרים בחוקת העבודה לעובדי הרשויות המקומיות. ברשת קהילה ופנאי, הכוללת את רוב הגופים המוזכרים בפנייתך, כל העובדים מועסקים כשכירים על ידי הרשת למעט עובדי הניקיון, שהינם עובדי קבלן, שזכה במכרז בנושא".

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר