העתקת עץ השקמה. פרויקט במילויני שקלים לעץ בן מאות שנים

לאחר השקעה של שני מיליון שקל: האם שוב יזיזו את עץ השקמה?

הרכבת הקלה עתידה לעבור במקום מושבו של עץ השקמה ההיסטורי, מה שיצריך להעתיק אותו ממקומו פעם נוספת. העירייה: עצי השקמה בחולון מהווים בנוסף נכסי מורשת, נוף ותרבות. בעירייה מצפים מהגורמים האחראים לתת פתרונות"

פורסם בתאריך: 25.3.19 14:29

האם עץ השקמה שוב בסכנה? לפני יותר מ-10 שנים כל העיר עצרה את נשימתה כאשר עץ השקמה העתיק בצומת חולון נתלש ממקומו והועתק עשרות מטרים דרומה למעוזו החדש בעלות של שני מיליון שקלים. אז הובעו חששות לגורלו של עץ הישיש והועלו ספקות האם הוא ישרוד את האירוע הדרמטי. כעת מסתמן כי תרחיש עלול לחזור על עצמו שוב.

בכל החלופות שנבחנו במסגרת התכנית לסלילת הקו הירוק של הרכבת הקלה באזור צומת חולון, תוואי הרכבת הקלה עתיד לעבור במקום מושבו של עץ השקמה ההיסטורי, מה שיצריך להעתיק אותו ממקומו פעם נוספת.

צפו בהעתקת עץ השקמה בעבר: 

כזכור, זו אינה הפעם הראשונה שעץ השקמה נאלץ לזוז ממקומו בעקבות פרויקט תחבורתי. בשנת 2006 הושקעו שני מיליון שקל בהעתקתו המסובכת והלא פשוטה של עץ השקמה שגילו הוערך בכמה מאות שנים, ממקומו בצפון הצומת אל דרום הצומת, עקב בניית הגשר של רכבת ישראל. עקב המורכבות המסובכת של הפרויקט, הובאו מומחים מיוחדים מארצות הברית. כבר אז הובעו חששות האם העץ יצליח לשרוד את המעבר הטראומטי. לבסוף, העץ הצליח להסתגל אל מקום מושבו החדש והחל להוציא עלים ירוקים.

כעת, על פי הנתונים, אם לא יחולו שינויים, עתיד העץ להיות מעותק פעם נוספת בעקבות בניית התוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה. נכון לעכשיו, טרם ידוע לאן יועתק ומה יעלה בדיוק בגורלו. עץ השקמה נחשב לעץ מוגן ולכן כל פגיעה בו מצריכה את אישור פקיד היערות הארצי.



בימים האחרונים נשמעים קולות מחאה ברשתות החברתיות ותושבים מביעים את חששם לשלמותו של העץ המיוחד. "עץ שקמה שהועתק לפני כעשור בצומת חולון בשווי שני מיליון שקל מיועד לכריתה! שקמה נוספת בצומת חולון בת מאות שנים מיועדת לכריתה! שקמה רב גזעית בת כ-1,000 שנים מיועדת להעתקה וספק אם תשרוד את המעבר בגלל חוסר תכנון של הרכבת הקלה (הקו הירוק)", נכתב באחד הפוסטים.

בעבר, התאפיין אזור מישור החוף בכמות רבה מאוד של עצי שקמה שקישטו אותו במשך מאות שנים. עם הבנייה העירונית המואצת, כמות עצי השקמה דוללה, ובהמשך הפך להיות השקמה שמור ומוגן. על פי נתוני העירייה נמצאים בשטחה של חולון כ-111 עצי פיקוס השקמה וכאמור, עץ השקמה מהווה את אחד מסמליה של העיר.

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "מעבר ליופיים של העצים בנוף האורבני, הם מהווים נכס חשוב ביותר למתן צל, טיהור האוויר, ספיחת פיח ואבק ומיתון החום העולה מכבישי האספלט הלוהטים. עצי השקמה בחולון מהווים בנוסף נכסי מורשת, נוף ותרבות והעץ אף מופיע בסמל העיר המקורי. בעירייה מצפים מהגורמים האחראים לתת פתרונות תכנוניים בתוואי הרכבת הקלה אשר ישמרו את העצים תוך שיתוף אנשי המקצוע בעירייה".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "פקיד היערות במשרד ערך בקרה פרטנית לסקר עצים לכל הקווים של הרכבת הקלה עם התקדמות התכנון המפורט ולפי מקטעים. במקרה של הקו הירוק, נמצא המקטע הספציפי בהליכי תכנון מפורט, לאחר שנערך סקר עצים מעודכן בינואר השנה. לאור התכניות המקודמות, אגף יער ואילנות במשרד החקלאות נערך במעוד מועד, וקיים סיור ודיון רב משתתפים עם האגרונומים הבכירים ביותר בארץ לצורך קבלת הערכה מעודכנת בדבר מצבה הפיזי והמבני של השקמה, כמו גם לגבי היתכנות הצלחת העתקה חוזרת לעץ זה. על פי כל הערכות המומחים, השקמה חיונית מאוד ואופק החיים שלה ארוך (עשרות שנים). על כן פקיד היערות מייעד את השקמה הזו לשימור".

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו הראשונים לדעת

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר